Ruben Block (Triggerfinger) Beeld DPG Media
Ruben Block (Triggerfinger)Beeld DPG Media

BidForLive2020

Red de muziek, koop een artiest: ‘Ruben Block voor je neus, thuis, akoestisch: da’s niet niks, toch?’

Sinds maart 2020 is de muzieksector unplugged: corona is toondoof en samenscholingen, hoe nobel of verheffend ook, zijn verboden. Geen livemuziek meer, geen gedeelde opwinding of ontroering, maar ook geen inkomsten voor iedereen die van ver of dichtbij met concerten te maken heeft. Om het steunfonds te spijzen is er nu de onlineveiling BidForLive2020, waarbij dozijnen sterren exclusieve items verkopen aan de hoogste bieder.

Als concertbezoeker zie je enkel de artiest en de muzikanten, en als je goed kijkt de technici die voor licht en geluid zorgen. Maar om het livecircuit draaiende te houden, spelen nog véél meer mensen een essentiële rol achter de schermen.

ROEL VERGAUWEN (boekingsagent Live Nation en medewerker Live2020) «Ja, het is een lange lijst: bookers, roadies, productiemanagers, tourmanagers, podiumbouwers, lokale catering, security, backliners die instrumenten en versterkers verhuren…»

HUMO Je zou denken dat Neil Young zijn eigen gitaren meebrengt, en Elton John zijn eigen piano.

VERGAUWEN «Ja, maar daar houdt het vaak op. Voor de andere muzikanten worden meestal instrumenten gehuurd. Omdat het reiskosten bespaart, en omdat artiesten haasje-over spelen: terwijl ze op maandag in stad A spelen, wordt voor het concert van dinsdag in stad B al het podium gebouwd en de installatie opgesteld.

»Zo hebben we van backliner Kick voor de veiling het keyboard kunnen losweken waarop Roger Hodgson van Supertramp speelde tijdens de concerten van de Night of the Proms in het Sportpaleis. Die verhuurder heeft nu zijn personeel op pauze moeten zetten, zijn instrumenten staan in een hangar stof te vergaren tot corona oprot. Echt, honderden mensen zitten zwaar in de shit en het einde is nog niet in zicht.»

FILIP BULTYNCK (boekhouder Live Nation) «Vroeger brachten Amerikaanse of Engelse artiesten een groot aantal eigen roadies mee, maar om reiskosten te besparen en omdat de technologie is geëvolueerd, huren wij steeds vaker via interimkantoren plaatselijke stagehands in met een dagcontract. Dat zijn veelal laaggeschoolde werkkrachten die de vrachtwagens van de artiest uitladen, onder instructies van de tourmanager de flightcases op het podium rollen, enzovoort. In het geval van een U2 of een Metallica spreken we dan niet over één vrachtwagen maar over een heel konvooi.

»Als er geen concerten meer zijn, dan ook geen dagcontracten, en zo viel het inkomen van die plaatselijke roadies vanaf maart 2020 abrupt weg. Uit die hoek hoor ik verhalen van mensen die, omdat ze de huur niet meer kunnen betalen, terug bij hun ouders zijn gaan wonen. Anderen moeten aankloppen bij het OCMW. Ze hebben ook weinig perspectief, want omscholing is geen optie: als je jarenlang niets anders hebt gedaan dan vrachtwagens uitladen, kun je niet plots tandarts worden.

»Ook de cateraars hebben een groot probleem. Als een buitenlandse crew hier om zes uur ’s ochtends aankomt, staan zij klaar met het ontbijt. Al die kleine bedrijfjes gaan nu overkop. In theorie hadden ze hun actieterrein kunnen verleggen, naar feesten en huwelijken bijvoorbeeld, maar ook die zijn door het coronavirus afgelast!»

VERGAUWEN «Sinds de verkoop van cd’s in elkaar stortte door het illegaal downloaden van muziek via het internet, is het verdienmodel in onze sector op z’n kop gezet: vroeger ging een artiest op tournee om zijn nieuwe cd te promoten, nu brengt de artiest een cd uit om te kunnen touren. Optredens brengen, zeker voor internationale supersterren, meer geld in het laatje dan auteursrechten of de cd-verkoop. Maar als touren ook onmogelijk wordt, dan stort alles in elkaar.»

BULTYNCK «Je ziet ook dat artiesten op zoek gaan naar extra inkomsten, zélfs de miljonairs. Ik werk nu twintig jaar bij Live Nation: vroeger was het ondenkbaar dat een fan de soundcheck van een superster zou mogen bijwonen: pottenkijkers waren daarbij niet gewenst. Maar nu worden speciale tickets verkocht voor die soundcheck en een meet and greet met de artiest – zelfs de Rolling Stones doen dat! De laatste keer dat Metallica in het Sportpaleis speelde, boden ze ook zulke pakketten aan. Heel prijzig, maar ze waren allemaal uitverkocht.»

HUMO Is er ook schade op lange termijn door de ervaring die verloren gaat?

BULTYNCK «Zeker. Er is een braindrain, en die kennisvlucht schaadt ons méér dan sommige andere sectoren, want heel wat jobs in de muzieksector leer je alleen al doende. Naarmate corona hier langer kampeert, is er een alsmaar groter verloop en al heel wat mensen hebben de sector verlaten. Ik ken securitymensen die nu aan beveiliging doen in supermarkten en winkelwandelstraten. Voormalige productiemedewerkers zijn nu werkzaam in de bouw, ik ken er één die zwembaden installeert, een andere doet winkelinrichting. Mochten er vanaf morgen plots opnieuw concerten zijn, dan zullen we grote moeite hebben om die lege plekken op te vullen met capabele, ervaren medewerkers.»

HUMO Wie heb je voor deze veiling aangeklampt om coole hebbedingen los te weken?

VERGAUWEN «We hebben al onze contacten aangeschreven: platenlabels, platenfirma’s, tourmanagers, boekingskantoren, zaaluitbaters, muzikanten, artiesten… We hadden weinig tijd: zopas organiseerde Red Bull nog een veiling, waarvan de opbrengst overigens ook naar het fonds ging. Maar al bij al zijn de bijna tweehonderd loten die we nu hebben verzameld zeer de moeite waard.»

HUMO Een gitaar van Jan Paternoster, een dinertje op het middenplein van het Sportpaleis, een privéconcert van Ruben Block… Wat was naar jouw gevoel het meest onverwachte of originele lot?

VERGAUWEN «Die gepimpte e-bike van AC/DC is uniek, hè. Die kregen we van de productiemanager van Sony, die ook bij Fleddy Melculy speelt. En Fleddy zelf laat een deejayset veilen.»

Een gepimpte e-bike van AC/DC, Beeld Humo
Een gepimpte e-bike van AC/DC,Beeld Humo

HUMO Kan ik ook bieden om bepaalde artiesten níét te laten zingen?

BULTYNCK (lacht) «We zullen een extra lot toevoegen.»

HUMO Bij Frank Vander linden – lot 31 – staat op de website van veilinghuis Bernaerts vermeld: ‘Formaat: 85 x 220 x 35cm’. Formaat van wát? Zijn aura?

BULTYNCK «Staat dat erbij? Oei. Ik zal het eens nakijken (lacht). Samen met Ruben Block van Triggerfinger en Helmut Lotti is Frank één van de artiesten die de moeite doen om bij de koper thuis een akoestische set te gaan spelen – unplugged, symbolisch, want van de hele muzieksector is de stekker uitgetrokken. Dat kost een artiest veel meer tijd en moeite dan een object doneren.»

VERGAUWEN «En in de woonkamer van de koper staat die artiest daar naakt, hè, zonder decors of versterkers of artistieke belichting. Ik vind dat grootmoedig én moedig.»

KLEINE MOEITE

HUMO Hallo, Frank? Waar slaan die afmetingen op?

FRANK VANDER LINDEN «Ik heb dat ook gezien, en ik weet het niet. De afmeting van de vitrinekast waarin ik tentoongesteld kan worden? Al is mijn borstomtrek groter dan 85 cm. Nee, geen idee. En vooral geen idee of ik die verwachtingen kan waarmaken (lacht).»

HUMO Waarom een optreden schenken als je ook gewoon een curiosum uit je kast had kunnen opdiepen?

VANDER LINDEN «Ten eerste heb ik weinig van dat soort dingen liggen. Ik heb ooit de getypte tekst van ‘Irene’ weggegeven, mét de akkoorden erbij. Niet het originele manuscript, maar een versie die ik aan Luc De Vos had gegeven toen we dat nummer samen zouden spelen. Dat was misschien nog de moeite geweest, maar helaas is het dus al weggeschonken.

»Verder vind ik mijn eigen voorwerpen niet zo belangrijk. En zaken die ooit door één of andere muzikant zijn aangeraakt, de zakdoek die artiest X heeft volgesnoten op festival Y: dat zegt mij ook weinig.

»Wat je dan wél kunt geven, is muziek – iets wat je goed kunt en waarvan je weet dat mensen er iets aan hebben. Ik denk dat de woorden ‘kleine moeite’ hier gepast zijn.»

HUMO Speelde je vóór corona vaak benefieten?

VANDER LINDEN «Met De Mens was de stelregel: niet meer dan twee benefieten per jaar. We willen wel iets doen, maar het zijn altijd muzikanten die worden gesommeerd om anderen uit de nood te helpen: bij advocaten of loodgieters zal men nooit aankloppen. Omdat Live2020 een benefiet is voor mijn eigen sector, word ik bovendien geconfronteerd met een filosofische vraag waarop ik nog geen antwoord heb: kan dat eigenlijk wel, iets doen wat geld opbrengt om vervolgens misschien zélf langs die pot te passeren?»

HUMO Heb je die financiële steun nodig? Ben jij niet allang ‘binnen’ als muzikant?

VANDER LINDEN «Dat laatste is alvast een grondig misverstand. Ik kan het nog even uithouden, maar geen jaren meer. Stel dat dit tot volgend jaar duurt, dan zou het kunnen dat ik kom aankloppen, ja.»

HUMO Je schenkt een solo-optreden. Hoe verging het De Mens de afgelopen tijd?

VANDER LINDEN «Corona is heel gevaarlijk voor een band. Het virus zou er, gewoon om praktische redenen, voor kunnen zorgen dat mijn solocarrière de bovenhand krijgt. En dat wil ik niet, ik wil dat die blijft bestaan náást De Mens. Onlangs hebben we met de groep, en daar hadden we een jaar geleden natuurlijk smakelijk om gelachen, een ‘wandeldate’ gedaan. Repeteren in het bos, zeg maar, samen zijn en praten over muziek. Bewuste inspanningen om De Mens samen te houden.»

Frank Vander linden is niet de enige artiest die u tijdens de veiling kunt buitmaken: ook Helmut Lotti veilt een akoestisch concert, voor een publiek van 25 man, met gitarist Walter De Loose als begeleider.

HUMO Welke muziek breng je dan? Je operetterepertoire lijkt me in zo’n scenario uitgesloten.

HELMUT LOTTI «Zeg nooit nooit. Walter en ik speelden dertig jaar geleden al akoestische setjes, in het radioprogramma ‘De gewapende man’ van Julien Put, vooral Elvis-covers. We zullen nu songs uit mijn eigen repertoire brengen, een paar Elvis-nummers… Een typisch Lotti-optreden zeg maar, maar dan in de kleinst mogelijke vorm. Sowieso kunnen we dat concertje pas doen als de situatie het toelaat, dus over de precieze omstandigheden – buiten, binnen? – heb ik nog geen énkel idee, laat staan over de datum. (Droogjes) Maar aan het tempo dat men in België aan het vaccineren is, denk ik dat we over een jaar of vijf wel weer zullen kunnen gaan optreden.»

Helmut Lotti Beeld Geert Van de Velde
Helmut LottiBeeld Geert Van de Velde

HUMO Heb je zelf ooit schandalig veel geld betaald voor memorabilia? Van pakweg Elvis Presley?

LOTTI «Nee, maar van mijn pa kreeg ik ooit een sjaal met de handtekening van Elvis erop. Hij had die sjaal gekregen van iemand uit de Amerikaanse stad Buffalo, die hem naar eigen zeggen had bemachtigd op een concert van Elvis. Maar ik ga de echtheid nooit laten controleren. Ik hou graag de illusie in stand: voor mij is die sjaal écht. Ik doe hem zeker ook nooit weg.»

Ruben Block die solo in je tuin komt spelen? Het is niet énkel corona dat de Triggerfinger-voorman tot soloplannen noopt. Sowieso had de groep van Block, Mario Goossens en Lange Polle pre-corona een ‘creatieve vakantie’ ingelast.

RUBEN BLOCK «Na jaren touren was het tijd dat we ons wat zouden herbronnen, ieder voor zich, om dan weer samen te komen. Triggerfinger bestaat dus wel degelijk nog. 2020 moest ook het jaar worden waarin ik een eerste solosingle zou uitbrengen, liefst tegen de zomer. Maar dat ging zoals bekend niet door.’»

HUMO Vergis ik me, of ben je geboren voor het podium?

BLOCK «Blijkbaar wel. Want ik ben toch serieus verschoten van mezelf. Ik heb altijd graag dingen op mezelf uitgevogeld, maar wél om daarna met zo’n ruwe song naar muzikanten te kunnen trekken. Repeteren op afstand: vergeet het maar, dat werkt niet, je moet de vibes binnen één ruimte kunnen voelen. En blijkbaar heb ik ook een publiek nodig. Want voor het eerst in mijn leven trok ik naar het schrijfhok om daar tot de constatatie te komen dat er niks uitkwam. Dat was schrikken: ‘Allee gast, je hébt nu tijd.’»

HUMO Dan is zo’n concertje van jezelf veilen misschien ook gedreven door gezond eigenbelang: kun je wél weer gaan spelen.

BLOCK «Zeker. Maar het trekt me ook aan dat ik niet weet waar ik zal terechtkomen. Alsof ik op citytrip ga zonder de bestemming te kennen, of de medereizigers. Spannend!»

ZEG ’NS MEISJE

HUMO Een aantal grote namen ontbreken op BidForLive2020: zij gaven niets. Vreemd, vermits de veiling mensen ten goede komt met wie die artiesten jarenlang hebben gewerkt. Zijn jullie harde onderhandelaars?

VERGAUWEN (na een lange stilte) «Niet echt.»

BULTYNCK «Wij zijn Bob Geldof niet, hè (lacht). We hebben niemand bedreigd of onder druk gezet.»

PETER BERNAERTS (veilinghuis Bernaerts) «Misschien vonden sommige artiesten het risicovol om iets te doneren. Stel dat er niemand biedt, dan verliezen ze hun gezicht.»

VERGAUWEN «Ik heb vastgesteld dat er ook wat coronamoeheid heerst. Sommige artiesten werden het voorbije jaar al vaker aangesproken op hun goodwill: ‘Zijn ze daar nu wéér?’»

HUMO Op het moment van ons gesprek heeft nog niemand geboden op het jasje van Mama’s Jasje. Zullen jullie op die verweesde loten dan tactvol zelf een bod uitbrengen?

BULTYNCK «Nee, dat laten we aan jou over.»

BERNAERTS «Je weet nooit zeker welke loten door het dak zullen gaan. Lot 122 is een gouden plaat van Clara Luciani. Ik had nog nooit van haar gehoord, en ik zie net dat nog niemand daarop heeft geboden. In Vlaanderen is ze dan ook niet zo bekend, maar in Wallonië haalde zo’n gouden plaat meer dan 6.000 euro!»

HUMO Peter, geef eens een paar tips voor Humolezers die voor het eerst bieden?

BERNAERTS «Registreer je vooraf. Concentreer je, want soms gaat het snel, wij hameren veertig tot tachtig loten per uur af – al zal ik bij deze veiling wel wat trager gaan. Maar hou altijd je maximumbedrag voor ogen. Veilingmeesters hebben graag dat mensen worden meegesleept en tegen elkaar opbieden, maar je moet een limiet hebben. Bij eerdere veilingen voor een goed doel zagen we dat mensen na een lekker diner, licht beneveld, soms al te gul boden – dat probleem stelt zich nu niet, natuurlijk. En omdat het voor een goed doel is, rekenen we geen kosten aan: ook dat helpt.»

HUMO Werden bekende zangeressen niet afgeschrikt door potentiële stalkers? In Amerika is het gebeurd dat al te fanatieke fans op zo’n lot boden, dan hoefden ze de artieste niet eens te stalken: ze kwam vrijwillig naar hen thuis.

VERGAUWEN «Wij zijn professionals, hè, we zullen die akoestische sets begeleiden, de koper is daar niet alleen met de artiest. En het is toch een unicum om Ruben Block bij jou thuis te horen spelen, of bij Alex Callier thuis in zijn privéstudio in avant-première de tapes van de nieuwe Hooverphonic-cd te mogen beluisteren? Dat maakt deze veiling uniek: je kunt op ervaringen bieden die anders niet te koop zijn.»

HUMO Mensen bieden veel geld voor om het even wat, als het maar is aangeraakt door hun muzikale held: op een Amerikaanse veiling bracht een door Snoop Dogg geschilderd gedrocht 100.000 dollar op. Bij jullie veiling is lot 140 ‘Eddy Wally-memorabilia’.

VERGAUWEN «We hebben een oproep gelanceerd via Radio 1, waarop de gulle eigenaar van een Eddy Wally-privémuseum ons heeft gecontacteerd. Pas op, daar zitten dassen van Eddy bij, hè, écht door hem gedragen! Gewéldig!

»De zoon van Paul Severs heeft een akoestische gitaar geschonken. En niet zomaar een gitaar: da’s het instrument waarop Severs zijn klassieker ‘Zeg ’ns meisje’ heeft gecomponeerd! Ik heb met die zoon gebeld, hij leek oprecht gemotiveerd om iets te doen voor het goede doel. En zelfs al kan het de koper niet schelen dat Paul Severs erop heeft gespeeld, dan nog is het een mooie gitaar.»

De gitaar van Paul Severs Beeld Humo
De gitaar van Paul SeversBeeld Humo

HUMO Alweer in de Verenigde Staten bood één of andere pedofiel 7.000 dollar voor een gescheurde tutu van de minderjarige Britney Spears, toen ze nog ballerina was. Ik zeg het maar, voor jullie volgende veiling.

VERGAUWEN «We nemen het mee.»

BULTYNCK «We hebben net nog van Studio 100 drie originele outfits van K3 gekregen. Ik heb gemerkt dat sommige artiesten grote moeite hadden om afstand te doen van hun eigen memorabilia. Toen ik de gouden plaat van Milk Inc. bij Regi ging afhalen, zag ik dat hij er met pijn in het hart afscheid van nam. Dat gold ook voor het voetbaltruitje van Tourist LeMC. Dan is het toch schoon dat ze dat laten gaan, hè.»

HUMO Je kunt bieden op de gekste dingen, zoals een stuk van de originele podiumvloer van de AB, waarop David Bowie, Jaques Brel, Leonard Cohen en Frank Zappa nog hebben gestaan – of toch met drie tenen, want het zijn stukjes van 7 op 7 centimeter. Waarop zou je zelf bieden?

BERNAERTS «Al na een uur werd meer dan 3.000 euro geboden voor het artwork van de ‘Hotellounge’-single van dEUS, genereus geschonken door Rudy Trouvé en Stef Kamil Carlens. Dan spreek je niet meer over memorabilia maar over kunst. Maar ik zou toch gaan voor de unieke ervaring: Ruben Block voor je neus, thuis, akoestisch… Da’s niet niks. Ook de iconische logoborden van de AB zijn blijkbaar gegeerd. En het privéoptreden van Spinvis, waarbij hij ook gedichten zal voordragen, lijkt me gezellig en uniek.»

Het originele artwork van de ‘Hotellounge’-single van ­dEUS: ‘Na een uur was er al meer dan 3.000 euro geboden. Dat is meer dan wat memorabilia, hè. Dat is kunst.’ Beeld Humo
Het originele artwork van de ‘Hotellounge’-single van ­dEUS: ‘Na een uur was er al meer dan 3.000 euro geboden. Dat is meer dan wat memorabilia, hè. Dat is kunst.’Beeld Humo

VERGAUWEN «Dineren op het middenplein van het Sportpaleis: ik stel me voor dat dat heel aanlokkelijk is voor een late Valentijn. Mét eten en dessert door topchefs Andy De Brouwer en Dominique Persoone, én een muzikale verrassingsact.»

BULTYNCK «Een ander buitenkansje is lot 113: backstagepassen die werden geschonken door Christian Verwilghen van Live Nation. Zo’n all area pass van Foo Fighters, Simple Minds, Nick Cave, Sting of Beastie Boys krijg je als gewone fan anders nooit te pakken.»

HUMO De veiling valt midden in de Week van de Belgische Muziek. Wat wil je zelf veranderen als de coronapandemie achter de rug is? Was die gedwongen pauze niet ook een bezinningsmoment om na te gaan wat in de toekomst qua livemuziek nog beter kan?

VERGAUWEN «Corona heeft ons geleerd dat we ons intern beter moeten organiseren, zodat we de overheid kunnen wijzen op het economische en sociale belang van de muzieksector. Het recente sectoroverleg met de crisiscel cultuur was nuttig, maar de nood aan perspectief en steunmaatregelen blijft groot.

»Alles hangt ervan af wanneer corona en z’n varianten eindelijk voor de volle 100 procent zijn uitgeroeid. In onze business vind je net als overal positivo’s en negativo’s, doemdenkers en wishful thinkers. Sommige grote concerten zijn nu al drie keer uitgesteld. Maar uitstellen kost ook geld, hè, meer dan afgelasten. Op het moment dat je voor Werchter een datum prikt, begint de kostenstroom. En zo’n wereldtournee van Coldplay of U2, da’s een complexe militaire operatie waarbij je drie tot vijf jaar vooruit moet plannen. Je kunt ook niet blijven uitstellen: voor oudere artiesten zijn de jaren beperkt waarin ze nog snel een lucratieve afscheidstournee kunnen doen, voor hun stem of hun rug het begeeft. Ik merk aan uitlatingen van collega’s, ook internationaal, dat het moeilijkste het gebrek aan perspectief is: je werkt door aan festivals en zaalshows zonder te weten of en wanneer die zullen doorgaan. Mentaal is dat slopend. Maar het komt goed, daar gaan we van uit.»

Alle info op live2020.be. Een aantal items worden geveild tijdens de live onlineveiling op vrijdag 12 februari, te volgen via bernaerts.eu. Op de overige items kun je nog online bieden tot 15 februari.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234