null Beeld /
Beeld /

cd★★★★★

‘Redcar les adorables étoiles’ van Christine and the Queens is van de eerste tot de laatste noot avontuurlijk en catchy en romantisch tegelijk

Mark Coenen

‘Je ne tiens pas debout / Le ciel coule sur mes mains’: met die mantra op ‘Christine’, een heerlijk huppelend en van twietende oude synthesizers vergeven wereldsong hield Christine ons in 2014 al nachtenlang wakker: geheel onweerstaanbaar, mysterieus en Frans was zij, en dat is hij nog steeds. Hij, inderdaad, want de voorbije zomer verklaarde Chris dat hij zich tegenover vrienden en familie al een jaar als man identificeerde. Hij had ook het alter ego Redcar aangenomen. ‘Mijn reis in het land van de gender is tumultueus,’ zei hij. Op TikTok verklaarde hij dat Redcar poëzie en filosofie tegelijk was. ‘Er is niet één manier om een man te zijn of één manier om een vrouw te zijn. Mensen kunnen van alles ertussenin zijn,’ vindt Redcar. Hij past dat principe zelf onvervaard toe.

De nieuwe plaat is deel van een artistiek project en gaat aan een opera vooraf, een monumentaal spektakel dat muziek en dans en theaterteksten met elkaar zal verbinden. De mosterd wordt gehaald bij ‘Angels in America’ van de Amerikaanse schrijver Tony Kushner, waarin verhaald wordt over de jaren 80 in Republikeins Amerika, met homoseksualiteit en aids als centrale thema’s.

Muzikaal geïnspireerd door Talking Heads, Roxy Music, The Cure en Fad Gadget: er zijn slechtere helden.

‘Au cœur de cet opéra se trouvent l’amour, la mort, des anges et des étoiles’: in het Frans klinkt dat zoveel beter.

Heel veel uitleg nodig hebben om een plaat uit te leggen: het is vaak een veeg teken. Maar gelukkig niet in dit geval. In tegenstelling tot de omgevallen kerstboom en buitenaardse kunstvorm Björk, die dezelfde tactiek hanteert, is Chris wel altijd geweldige muziek blijven maken. En hij heeft op deze plaat een geweldig geheim wapen: achter de knoppen zit Mike Dean, in de dance- en hiphopwereld uitgegroeid tot royalty met een waarlijk ongelofelijk trackrecord, van Ye over Travis Scott tot Beyoncé.

Toch blijft de plaat helemaal Christine and the Queens, van de eerste tot de laatste noot avontuurlijk en catchy en romantisch tegelijk. Briljant en provocatief, delicaat en swingend, vol synths en ideeën en heerlijke refreinen: de superlatieven dreigen op te raken, maar voor één keer mag dat. Je hoort dat hij fan is van de elektronische eightiespop van Étienne Daho en Mylène Farmer en France Gall en nog een korf andere coryfeeën, maar hij blijft vooral zijn uitzonderlijke en onnavolgbare zelf.

Op ‘Redcar les adorables étoiles’ staat nu voor een keer eens geen enkele stinker, al hou ik altijd mijn hart vast als Chris in het Engels begint – wat hij gelukkig met mate doet.

Zut alors!

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234