dEUS - ConfessionsBeeld Fleur Boonman

tv-tip'Confessions to dEUS'

Regisseur Fleur Boonman: ‘Ik wist niet dat dEUS nog altijd zo bekend was’

Vorig jaar, toen zoiets nog doodnormaal was, ondernam dEUS een Europese ‘Ideal Crash’-tournee, om de twintigste verjaardag te vieren van wat velen als hun beste plaat zien. Om één en ander voor het nageslacht vast te leggen (en eindelijk eens een dEUS-documentaire te maken die níét focust op de ruzies en de commerciële flops), werd regisseur en therapeut Fleur Boonman aan boord gehesen.

FLEUR BOONMAN «Een jaar of twee geleden liep ik de manager van dEUS, Christian Pierre, tegen het lijf op een optreden van Tamino in Los Angeles, waar ik toen woonde.

»Een paar maanden later viel een job in het water, dus ik belde Christian op met de vraag of ik misschien iets kon betekenen voor hun aanstaande concerten in de AB. ‘Da’s toevallig,’ zegt hij. ‘Tom en ik hebben gisteren het plan van een complete tourfilm opgevat. Zou jij die willen maken?’ – ‘Euh, ja.’ – ‘Als Tom zijn zegen geeft, dan moet je morgenavond wel in Lissabon staan. En daarna drie maanden mee de tourbus op.’»

HUMO Toe maar.

BOONMAN «Ja, dus à la Fleur Boonman stond ik de volgende avond, na een aangenaam telefoongesprek met Tom, met mijn koffer daadwerkelijk in een gigantisch amfitheater in Lissabon. Het eerste wat ik dacht was: wow, hoe gaan ze dit vol krijgen? Is dEUS dan nog altijd zo bekend? Je moet weten: ik woonde al sinds 2001 niet meer in België dus ik was niet bepaald op de hoogte. Maar een paar uur later bleek dat amfitheater stampvol te zitten. Ik was zwaar onder de indruk.»

HUMO Uniek aan ‘Confessions to dEUS’ zijn de gesprekken met fans na afloop van de concerten. Wiens idee was dat?

BOONMAN «Het idee kwam van Tom, maar ik was met het plan gekomen om het, aan de hand van de songteksten van ‘The Ideal Crash’, met die concertgangers te hebben over hun eigen levens. Alle nummers op ‘The Ideal Crash’ gaan over de hoogte- en dieptepunten des levens, en alles daartussenin: ideaal dus als basis voor een goed gesprek. Het gros van de mensen die het aandurfden om voor mijn camera te komen zitten, was bovendien van mijn generatie: late dertigers, vroege veertigers. Een leeftijd waarop mensen al eens over hun schouder kijken, en spijt hebben over verkeerde keuzes. ‘Ik herken je verhaal,’ heb ik vaak gezegd. Voor veel van mijn gesprekspartners was dat een aanleiding om pas echt lós te gaan.»

HUMO Je weet opvallend zware verhalen los te weken.

BOONMAN «Ja, en dat maakte het voor mij soms lastig: het liefst had ik wel drie uur met iedereen gepraat, maar die tijd had ik nu eenmaal niet. Langs de andere kant kun je iemand die net verteld heeft dat hij vorig jaar zelfmoord wilde plegen toch niet gewoon zeggen: ‘Dankjewel en tot ziens.’ Ik moest een middenweg zien te vinden, en probeerde troost te bieden als dat nodig was. Best intens, allemaal.»

HUMO Is Tom tevreden met het resultaat?

BOONMAN «Ja. Hij vertelde me dat hij mijn verzinnebeelding van ‘Let’s See Who Goes Down First’ hallucinant vindt, omdat je de demonen in zijn hoofd kunt zíén. Heerlijk om te horen.» 

‘Confessions to dEUS’Canvas, donderdag 19 november, 21.20

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234