Marcil Vanthilt op de zetel bij Rik De Bruycker Beeld Michelle Geerardyn
Marcil Vanthilt op de zetel bij Rik De BruyckerBeeld Michelle Geerardyn

Podcast'Guestlist'

Rik De Bruycker viert de new wave met Marcel Vanthilt en Whispering Sons: ‘Inbeuken op frivoliteit’

Elke maand pakt concertzaal Ancienne Belgique uit met de podcast ‘Guestlist’, en deze maand gaat die over new wave. Of correcter: de new wave van de new wave. Hoe komt het dat de zwartgeklede weltschmerzlijders de laatste jaren helemaal terug van weggeweest zijn in de muziekscene? Samen met Fenne Kuppens, Kobe Lijnen (beiden Whispering Sons) en Marcel Vanthilt buigt presentator Rik De Bruycker zich over die vraag – al is die laatste zelf niet zo’n adept van het genre.

Luister hier naar aflevering 5 van ‘Guestlist’:

RIK DE BRUYCKER «Geef mij maar new beat! Sowieso ben ik te jong om de hoogdagen van beide genres meegemaakt te hebben. Die eerste golf van de new wave ken ik enkel uit verhalen. Zo komt Marcel Vanthilt in de podcast enkele imponerende anekdotes vertellen. Wanneer hij beschrijft hoe het genre leefde bij de Brusselse jeugd in de jaren 80, denk ik wel: daar had ik ook willen rondhangen. Maar mijn persoonlijke newwavefase moet nog komen, denk ik.»

HUMO Marcel Vanthilt vertelt dat de new wavers in Brussel rondliepen in T-shirts met opschriften als ‘I hate Pink Floyd’. Zou jij er zo eentje aanschaffen?

DE BRUYCKER (denkt lang na) «Ik zou eerder gaan voor ‘I hate The National’ (lacht). Ik kan dat zeggen, want fans van The National zijn allemaal pacifistisch - die gaan niet op m’n bek slaan. Toch?»

HUMO New wave is een vage term. ‘Friday I’m in Love’ van The Cure staat mijlenver van wat The Sisters of Mercy deden. Toch vallen ze onder dezelfde noemer. Hoe zou jij het genre definiëren?

DE BRUYCKER (zucht) «Dat is een heel moeilijke vraag. Net als bij de verwante postpunk, is new wave vooral een tegenbeweging geweest die de duistere kant van de maatschappij wil belichten. Het wil inbeuken op de hapklare popmuziek, die vaak nogal hol is. Inbeuken op frivoliteit. De klanken van dat beuken kunnen uiteenlopend zijn: meestal is er wel een gitaar, maar vaak komt er ook elektronica aan te pas.»

HUMO Van de vier mensen die te horen zijn in de podcast – jij, Fenne en Kobe van Whispering Sons en Marcel Vanthilt – zijn er drie te jong om de hoogdagen van de new wave meegemaakt te hebben. Was het een bewuste keuze om met jonge mensen te werken?

DE BRUYCKER «Geloof me: als je Marcel Vanthilt uitnodigt, lijkt het alsof er zéven man in je zetel zit (lacht). Ik heb in het verleden al podcasts gemaakt waarin ik tientallen mensen verhalen van vroeger naar boven liet halen. Superinteressante verhalen, beestig om naar te luisteren. Maar het leuke aan ‘Guestlist’ is dat we wat er vandáág gebeurt in een muziekgeschiedkundig perspectief proberen te plaatsen. In deze aflevering stellen we ons de vraag: hoe komt het dat er vandaag weer jonge bands dat genre uit de jaren 80 bovenhalen? We hebben ook afleveringen gemaakt over queerness in de muziek of over Black History Month.»

HUMO Heb je die newwaverevival van de voorbije jaren zelf vanop de eerste rij meegemaakt?

DE BRUYCKER «Ik heb één van de eerste concerten van Whispering Sons gezien, toen ze meededen aan de Rock Race. Dat was nog vóór Humo’s Rock Rally. Ik was onder de indruk: die gasten waren rond de twintig en dát was de muziek waar zij 100 procent voor gingen. Ik snapte toen plots dat mensen hun hele leven in dat zwart gat van de kwaadheid willen gooien.

»Whispering Sons is natuurlijk niet de enige band die vormgeeft aan de revival. Er is Sentimental, het label waarmee Fenne en Kobe jonge bands een platform geven. Het label STROOM draait niet per se rond new wave, maar heeft wel die kille eightiesklanken. Wat Victor De Roo in Brussel uitsteekt (zijn band De Nooit Moede, red.) valt ook te linken met new wave. Nederlandstalig, maar heel rauw en gebald.»

HUMO Verschillen die nieuwe new wavebands fel van die van de jaren 80?

DE BRUYCKER «Ik merk vooral gelijkenissen. Er bleek heel weinig verschil te zijn tussen de redenen waarom Marcel Vanthilt en Whispering Sons muziek zijn beginnen te maken. Ze voelen zich the odd one out, alsof ze niet thuishoren maatschappij. Fenne vertelde dat ‘Several Others’, de nieuwe plaat van Whispering Sons, eigenlijk helemaal gaat over het zichzelf inpassen in een maatschappij. Muzikaal evolueert het genre natuurlijk, het is niet meer dan logisch dat hedendaagse new wavebands hier en daar wat hiphop- of elektronica-invloeden oppikken.»

HUMO Marcel Vanthilt vertelt dat hij later in een gothic woonzorgcentrum wil gaan resideren. Welke muziek moeten ze draaien wanneer jij in een woonzorgcentrum zit?

DE BRUCKER (beslist) «Ze moeten mij vooral met rust laten. Als anderen gaan bepalen welke dingen ik moet horen, dan word ik helemáál zot! Geef mij maar een walkman en mijn cd- en vinylcollectie, dan zit ik op mijn gemakt (schatert).»

Luister hier naar alle afleveringen van ‘Guestlist’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234