null Beeld Jeroen Los / Humo
Beeld Jeroen Los / Humo

ColumnSpinal Serge

Serge Simonart: ‘Er leeft een generatie die later niets tastbaars zal overhouden aan de esthetiek uit haar jeugd’

Zogenaamde vooruitgang maakt altijd slachtoffers. Digitale muziek biedt het grote voordeel dat je geen kubieke meters cd’s of elpees meer hoeft te stockeren en verslepen. De laptop is vooral voor deejays een zegen. En voor vrouwen die niet willen dat hun melomane man overal cd’s of elpees laat slingeren, tot op het toilet en in bed toe.

Serge Simonart

Maar dat muziek almaar minder tastbaar wordt, heeft ook nadelen. Ben ik de enige die de esthetische hebbedingetjes van vroeger mist? Eerst werden briljante, glorieuze platenhoezen gelilliputteriseerd tot het ietwat impotente formaat van een cd, en vervolgens moest je het doen met een fotootje van die iconische platenhoes op je iPhone. Een fotootje dat er wel blits uitziet maar dat je niet kunt bezitten, niet kunt vastpakken, laat staan dat je het aan de muur kunt hangen of nonchalant op de tafel kunt laten slingeren terwijl die mythische plaat speelt. Vinyl is opnieuw aan een opmars bezig, en dat heeft volgens mij minstens zoveel met de zucht naar een mooie elpeehoes te maken als met de klank.

Ook concerttickets zijn in esthetische termen gedevalueerd, verschrompeld, recent zelfs in het niets opgelost. Ik herinner me prachtige tickets, groot, kleurrijk, op orgastisch glanspapier. Het waren kunstwerkjes die zeiden: já, dit was een groots concert, een mijlpaal, een unieke avond. Zoveel vrienden hadden een trofeemuur waar die tickets als souvenirs op werden geprikt. Vorig jaar ontving ik in Londen voor het eerst pas een uur voor aanvang van een concert mijn banale digitale ticket.

De muziek heeft een ontwaarding van memorabilia gekend die parallel loopt met die in de literatuur. Ooit schréven grote schrijvers zoals Charles Dickens of Oscar Wilde hun manuscripten (van het Latijnse manu scriptus, ‘geschreven met de hand’). Toen kwam de typemachine en nog later de computer, en wat is nu nog een ‘manuscript’? Ik kan me niet voorstellen dat een uitdraai van een boek op een veiling hoge bedragen haalt, noch dat iemand van dat bedrukte papier warm wordt.

Nu leeft een generatie die later niets tastbaars zal overhouden aan de esthetiek uit haar jeugd. En als ergens een superhacker morgen iTunes & co. wist, wordt het overal stil.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234