null Beeld Anton Coene
Beeld Anton Coene

Rhea + Ramkot + Roméo ElvisDe optelsom van Hideous

‘Shout-out naar onze jurist Antonio: zonder goede entourage kom je nergens’

Meer dan een getroebleerde nacht in de Charlatan hadden de gitaristen van rockgroepen Rhea en Ramkot niet nodig om een nieuwe band te baren. Hideous is pas één single oud, en dus is het nog vroeg om te zeggen of ze meer zijn dan de som der delen. Maar omdat in hun ogen ambitie blinkt en ‘Curse’ als een fusée van een fusie klinkt, geven wij ze graag het voordeel van de twijfel – en drie bladzijden voor Tekst en Uitleg

Jasper Van Loy

Hebben ons gesommeerd voor hun eerste gezamenlijke interview: Guillaume Lamont (26), de gitarist van Rhea die bij Hideous voor het eerst zingt, en Tim Leyman (25), behalve frontman van Ramkot ook gitarist van Eno. Drummer Dajo Vlaeminckx (Rhea, Kids With Buns) en bassist Victor Defoort (onder meer van Roméo Elvis en Oscar and the Wolf) maken het personeelsbestand van Hideous compleet.

HUMO De vraag der vragen met zo’n line-up: mag ik Hideous een supergroep noemen?

GUILLAUME LAMONT «Tja, we zijn een samenstelling van leden uit bands die vrij goed bezig zijn.»

HUMO Een supergroep dus. Hebben jullie zelf een favoriete nieuw samengestelde band?

TIM LEYMAN «Sowieso Them Crooked Vultures, met Josh Homme, Dave Grohl en John Paul Jones van Led Zeppelin: dat is, los van de namen, gewoon een gestoord goeie groep.»

LAMONT «Ik was op Rock Werchter toen ze daar speelden in 2010, maar ik heb ze domweg gemist: ik was te lui om de bandnaam te googelen. Ik heb het mezelf nog altijd niet vergeven.»

HUMO Jullie spelen allebei bij Gentse groepen die gespierde maar radiovriendelijke rock maken en die doorbraken via Humo’s Rock Rally en De Nieuwe Lichting. Met Hannes Cuyvers delen jullie zelfs een groepslid. Met andere woorden: die samenwerking móést ervan komen.

LEYMAN «We hebben elkaar in het begin eens gezien op Hannes’ examen aan het conservatorium. Ik ben zelfs nog roadie geweest bij Rhea en bij Jacle Bow, de band waar Guillaume vroeger bij speelde. Toen dacht ik nog dat hij een legend was (lacht luid)

LAMONT (grijnst) «Het doet me zoveel deugd om dat uit jouw mond te horen.»

LEYMAN «Terwijl Ramkot nog in kleine cafeetjes speelde, had Rhea al in de finale van de Rock Rally gestaan. Zij waren al een grote groep in het Gentse. Telkens als Guillaume naar ons kwam kijken, had ik stress.»

HUMO Hoe gedraagt Guillaume zich in de backstage?

LEYMAN «Wild. Veel wilder dan ik.»

LAMONT «We fokken elkaar gewoon graag op voor de show: op elkaar slaan, in elkaars nek springen...»

HUMO Dus als Dajo en Guillaume met elkaar beginnen te fikfakken...

LEYMAN «Trek ik me terug met een theetje en een boek.»

LAMONT «Niks daarvan! Jij wordt mijn grootste slachtoffer.»

HUMO Wie heeft dan aan wie gevraagd om samen te werken?

LAMONT «Ik heb gebeld naar Tim, Dajo en de toetsenist die er eerst bij was. Eerst wilde ik een band zonder bassist, maar het klikte ontzettend goed met Victor toen we samen op tournee waren met Josefien Deloof. Hij is een geschift goeie muzikant, en je kunt nog met hem lachen ook.»

KWAAIE REACTIES

HUMO Guillaume, waarom wilde je Tim in je groep?

LAMONT «Hij is een heel interessante gitarist met een goeie groove. Hij ziet er grappig uit als hij speelt, maar het klínkt niet grappig. Zijn benadering is totaal anders dan de mijne – da’s altijd interessant.»

LEYMAN «Guillaume is de man van de seventies, ik ben iets moderner. Ik herinner me zijn pitch nog: ‘Laten we alles doen wat we bij onze eigen bands niet kunnen.’ Niet dat ik me beperkt voelde, maar het sprak me aan.»

LAMONT «We hebben pas nog een akoestische ballad afgewerkt. Bij Rhea is zoiets onmogelijk. Toen we met onze laatste single, ‘I Want It’, een beetje van ons geluid afweken, kregen we al kwaaie reacties. Onze groep kan niets anders zijn dan een bulldozer die alles en iedereen platwalst. Een beetje zoals AC/DC: die doen al hun hele carrière hetzelfde, maar je zou niet willen dat ze plots iets anders doen.»

LEYMAN «In de sound van Ramkot zit maar weinig classic rock, bij Hideous is daar meer ruimte voor.

»Maar we wijken af. Na die eerste jam bleef het dus twee jaar stil. Tot iemand, ik weet niet meer wie, in volle pandemie iedereen optrommelde: ‘Hoe zit dat hier met die band?!’ Niet veel later hadden we afgewerkte nummers, bleek Simon (Lamont, broer van Guillaume en manager van onder meer STAKE, red.) die goed te vinden en stuurde hij ze rond naar andere mensen, die ze óók goed vonden.»

LAMONT «De muziek van ‘Curse’ is geschreven op een zatte avond in de Charlatan in Gent. Lenny Crabbe van Freaky Age kwam toen zowaar nog binnenwaaien. Zijn woorden zal ik nooit vergeten: ‘Als je dit niet opneemt, ben je zot in je kop.’»

HUMO Waarover gaat de tekst?

LAMONT «Over hoe je jezelf kunt pijnigen zonder dat je ’t doorhebt, tot je op een dag in de spiegel kijkt en iets ziet wat je echt niet aanstaat. (Laat een pauze vallen) Ik vind het moeilijk om erover te vertellen, omdat het op een donkere periode in mijn eigen leven slaat.

»Ik heb een tijd veel te veel gedronken. Mijn omgeving probeerde me erop te wijzen dat ik veranderd was, maar ik wilde dat niet geloven. Ik heb mezelf toen opgesloten in mijn kamer om mijn gevoelens de kop in proberen te drukken.»

HUMO Ik herinner me geen nummer van Rhea dat daarover zou kunnen gaan.

LAMONT «Ik heb er ook nog nooit over geschreven.»

HUMO Waarom is Hideous de band waarin je dat wél kunt?

LAMONT «Ik heb er nu de vrijheid voor.»

LEYMAN «We bemoeien ons niet met elkaars teksten. Hoogstens grammaticaal (lacht)

LAMONT «Voor alle duidelijkheid: ik zat thuis geen flessen whisky binnen te kappen, hè. Ik kon gewoon niet drinken zonder eróver te gaan. Voor de band was dat lang geen probleem: op tournee was ik de gelukkigste mens aller tijden, thuis volgde de terugslag. Gelukkig heeft mijn vriendin me op tijd op mijn plaats gezet.»

LEYMAN «Shout-out naar Ella

HUMO Wordt er over zulke dingen gepraat onder muzikanten?

LAMONT (twijfelt) «Semi-gepraat.

»Het is natuurlijk zo dat de pintjes en de sterkedrank backstage klaarstaan. Er is sociale druk om gewoon mee te doen. Nog eentje drinken met die ene belangrijke mens kan bovendien het verschil maken voor je carière. Bepaalde dingen gebeuren soms op zatte avonden.»

LEYMAN «Zo is ook Hideous ontstaan. Maar op een bepaald punt stopt dat. Je lichaam maakt dat ook duidelijk: als Ramkot twee dagen na elkaar speelt en ik de eerste avond stevig gedronken heb, gaat alles de dag erna minder goed.»

HUMO Wat heb jij eigenlijk meegekregen van Guillaumes moeilijke periode?

LEYMAN «Weinig. Ik kende hem ook nog niet zo goed.»

LAMONT «Ik krop veel op. Als mensen me vragen hoe het gaat, kan ik openlijk over mijn problemen spreken. Maar ik zal niet snel spontaan mijn hart luchten. Ik heb liever dat mijn vrienden me naar buiten sleuren om iets leuks te gaan doen.»

LEYMAN «We lossen veel problemen op door gewoon leut te hebben.»

HUMO Tim, in een podcast van Willy Radio vertelde je dat je dokter je had geadviseerd: ‘Drink voor de show één of twee pintjes om je stress te beheersen.’

LEYMAN «Mijn zangleerkracht denkt daar anders over, heeft ze me al verteld. Met de zenuwen gaat het overigens wel al beter. Ik kan nog altijd heel nerveus zijn, maar stress is niet per se iets negatiefs. Het is een teken dat je geeft om wat je doet, een vorm van respect voor het publiek.»

null Beeld Anton Coene
Beeld Anton Coene

5 MAN, 1 BED

HUMO Tim speelt in Ramkot met zijn broer Tom, maar hoe is het voor jou, Guillaume, om door je broer te worden gemanaged?

LAMONT «Cool! Als het al eens botst, hoef ik nog minder dan bij iemand anders een blad voor de mond te nemen. Simon is wel strenger voor mij dan voor de rest van de band: als we met Rhea een iets te stevig feestje bouwen, neemt hij mij apart.

»We hebben één regel: op familiefeesten praten we niet over muziek. Onze ooms willen dan graag alles weten, en op den duur gaat het de hele avond alleen maar dáárover.»

HUMO Zullen wij dan even de ultieme familiefeestvraag stellen: rock-’n-roll in Vlaanderen, kun je daar eigenlijk van leven?

LAMONT «Tim studeert nog, maar mij lukt het door hard te knokken en daar ben ik trots op. Shout-out naar Antonio Cornelis

HUMO Wie?

LAMONT «Onze jurist. Zonder goeie entourage kom je nergens.»

HUMO Het helpt dat jullie allebei naar het buitenland lonken, anders zit je als jonge rockband in dit kleine landje nogal snel aan je plafond.

LEYMAN «Dan had Rhea eigenlijk moeten stoppen na de mainstage van Werchter, de voorbije zomer. Ik vind dat onzin. Er is altijd nog muziek te maken, al is het op je 60ste in een klein cafeetje. Je zit pas aan je plafond als je daar geen zin meer in hebt.»

LAMONT «Ik merk wel dat Belgen nu wat minder happig zijn op rockmuziek. Als we in Duitsland of Hongarije spelen, worden ze zot van bij de eerste riff.»

HUMO Wat herinner je je nog van je eerste buitenlandse show?

LAMONT «Met Jacle Bow heb ik langs de Amerikaanse westkust getourd in het voorprogramma van The Main Squeeze. In Europa stelt dat niks voor, maar ginder is dat gigantisch. We logeerden in poepchique hotels, ik kreeg als 18-jarige mijn eigen kamer. Toen ik thuiskwam, zei ik tegen mijn moeder: ‘Ik heb het gemaakt.’

»Op de eerste Europese tournee van Rhea heb ik geleerd wat echt touren is voor jonge muzikanten. We hadden een ongeluk met ons busje in Winterberg, bij min 5 graden Celsius. De verwarming van dat busje ging stuk, waardoor we met vijf man in een tweepersoonsbed moesten slapen omdat we het zo koud hadden. Na die trip was ik een wrak. Ik heb 17 uur aan één stuk geslapen.»

LEYMAN «Maar het is tof hoor, muziek maken!»

HUMO Meer dan die ene single is er voorlopig nog niet van Hideous. Wat zijn de plannen?

LEYMAN «We hebben genoeg nummers voor minstens een ep, maar voorlopig willen we vooral veel live spelen. Daarna zal alles zichzelf wel uitwijzen.»

LAMONT «Ik dacht dat ik met Hideous even aan de machinerie van Rhea kon ontsnappen – wat bruine cafeetjes afschuimen en zo – maar ‘Curse’ wekte meteen de interesse van zalen, boekers en radio’s. Er zit dus toch weer druk op de ketel. Dat jaagt me angst aan, maar ik vind het ook de max.»

LEYMAN «Belgische artiesten zijn altijd zo bescheiden. De muziek die hier wordt gemaakt, wordt nog altijd onderbelicht op de radio en in het onderwijs. Zelfs Stromae, die toch veel aandacht krijgt, wordt in mijn ogen niet genoeg bejubeld. Soulwax is voor de tweede keer genomineerd voor een Grammy, maar onder mijn niet-muzikantenvrienden zijn er geen vijf mensen die Soulwax echt goed kennen.»

LAMONT «Het is heel Vlaams om bekrompen te reageren als een artiest een ambitie uitspreekt. Je mag verkondigen dat je hartchirurg of minister wilt worden: niemand zal het in twijfel trekken. Maar als je hardop droomt van Wembley of zelfs het Sportpaleis, willen ze je terug met je voeten op de grond zetten.»

HUMO Is de afwezigheid van bescheidenheid iets dat jullie bindt?

LAMONT «Ik ben geen bescheiden mens.»

LEYMAN (droog) «Ik ben de bescheidenste mens die je kunt vinden.»

LAMONT «Jij?! (Roept naar een imaginaire ober) Geef die jongen eens een whisky-cola!»

HUMO Met dien verstande dat jullie met maten en met mate drinken: is de rider van Hideous al klaar?

LAMONT «We zijn er nog niet aan begonnen, maar er zal weinig buitensporigs opstaan. Een bak bier, een fleske whisky en goed eten.»

LEYMAN «Doe maar boerenkost. Guillaume kan trouwens fantastisch goed puree maken.»

LAMONT «Boter en zout – meer is dat niet.

»We barbecueën ook veel en graag, met onze vriendinnen erbij. Als ik dan bij Tim aankom, heeft hij alleen maar inkopen gedaan en verwacht hij dat ik aan de grill postvat.»

LEYMAN «Hij kan dat gewoon veel b...»

LAMONT (onderbreekt) «Ik heb alle kruiden gekocht die in zijn kast staan. Zijn messenslijper ook, trouwens.»

LEYMAN «We hadden onze band beter Boerenkost kunnen noemen.»

Hideous speelt o.a. op 4/2 in Cahier, Hoogstraten, op 9/2 in Café Café, Hasselt en op 25/2 in Nijdrop, Opwijk.

Luister ook naar onze playlist:

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234