InterviewEqual Idiots
'Soms wil ik niets liever dan in de zetel onder een fleecedeken gaan liggen'
De tijd is als het coronavirus: een hufter die vroeg of laat iederéén te pakken krijgt. Zelfs de jonkies van Equal Idiots blijken, ondanks fotografisch bewijsmateriaal dat het tegendeel suggereert, niet immuun: hun tweede plaat, het okselfris garagerockende 'Adolescence Blues Community', gaat over ouder worden en alle shit die dat met zich meebrengt. 'Het beste aan alleen wonen is dat het aardappelmesje nu gewoon in de afwasmachine mag.'
Het is op een doorregende dinsdag dat onze afspraak plaatsvindt: op café houden Thibault Christiaensen (24) en Pieter Bruurs (25) het op een bruiswater, die ze per hoge uitzondering eens níét in elkaars gezicht uitspuwen.
THIBAULT CHRISTIAENSEN «Ik moet je teleurstellen: dat fluimen op het podium doen we al een tijdje niet meer.»
PIETER BRUURS «Ik was daar al lang mee gestopt. Mijn cimbalen begonnen ervan te roesten.»
CHRISTIAENSEN «En het werd toch wat raar om zomaar in Pieters gezicht te blíjven spuwen. Tegenwoordig maak ik er een sport van om zo hoog mogelijk te tuffen, en het speeksel vervolgens weer in mijn mond op te vangen. Waardoor heel mijn gezicht natuurlijk volhangt aan het einde van de show.»
HUMO Ik dacht al dat jullie geëvolueerd waren: 'Adolescence Blues Community' is gevarieerder dan jullie debuut.
CHRISTIAENSEN «We wilden onze songs weleens wat experimenteler opnemen. Meer nadenken over de sound, eens een overdubje doen, wie weet - pas op! - wel een basgitaar toevoegen. Live zullen we daar een beetje aan moeten sleutelen, maar dat is niet erg: bands die live spelen als op plaat, vind ik bewonderenswaardig, maar vooral saai. Bij ons kun je maar beter de plaat kopen én live komen kijken.»
HUMO De plaat duurt nog geen halfuur, dus als je die naspeelt, worden het sowieso korte shows.
CHRISTIAENSEN «We hebben nog een halfuur van de vorige: kunnen we éíndelijk een uur vullen.»
BRUURS «Meer moet dat niet zijn. Meestal haak ik zelf af bij optredens die langer dan een uur moeten duren.»
CHRISTIAENSEN «We zijn naar IDLES, dé punkband van het moment, gaan kijken in Trix. Na anderhalf uur begonnen mijn voeten pijn te doen. Als puber keek ik enorm uit naar het optreden van Foo Fighters op Pukkelpop, het jaar nadat ze verstek hadden moeten geven vanwege de storm. Man, dat viel tegen: meer dan twee uur op hun gitaren geramd. Red Hot Chili Peppers op Rock Werchter: idem dito. (Fijntjes) Gelukkig spelen wij in een andere categorie dan de Foo Fighters en de Peppers.»
HUMO Single 'Run' vatte je eerder samen als 'een nummer van twee akkoorden, niet revolutionair'. Wat moet een Equal Idiots-nummer wél zijn?
CHRISTIAENSEN «Wij willen het warm water niet opnieuw uitvinden. Wij maken licht verteerbare nummers die niet te moeilijk in elkaar zitten en die je kunt beluisteren om plezier te maken, desgewenst met een frisse cocktail erbij.»
HUMO Ik stel me er eerder een frisse pint bij voor.
CHRISTIAENSEN «Terechte opmerking: een frisse pint mag zeker.»
HUMO Ik hoor op de nieuwe plaat méér invloeden in jullie muziek. Ik noteerde Ennio Morricone bij 'Cowboy Mambo's Desert Dream', Eels bij 'Adolescence Blues' en The Velvet Underground bij 'Time'.
CHRISTIAENSEN «Ah, je hebt de plaat begrepen! Bij 'Adolescence Blues' had ik niet Eels maar Weezer voor ogen. Maar Eels is ook goed, hoor, geen klachten.»
HUMO 'Alphabet Aerobics' begint in het Duits met 'nein, nein, nein!' Is dat een ode aan...
CHRISTIAENSEN «...Hitler? (lacht)»
HUMO Ik wilde zeggen: Gestapo Knallmuzik.
CHRISTIAENSEN «Ah.»
BRUURS «Toen we de demo's opnamen, kwam Thibault plots af met 'nein, nein, nein'. Wat doet díé nu, dachten wij, maar het bleef hangen, en toen we het stukje weglieten, misten we 't. We hebben een redelijk volwassen plaat gemaakt, dus het kan geen kwaad dat er toch af en toe een hoek af is.»
CHRISTIAENSEN «Dat Duits jut op. Live is het geweldig tof om luidkeels te roepen.
»'Cowboy Mambo's Desert Dream', dat Morricone-achtige nummer, marcheert ook op het podium, heb ik al gemerkt. Onlangs speelden we in Waregem, de stad van de paardenkoersen. Daar zei ik tegen een hoop strontzatte West-Vlamingen: 'Jullie zijn de stad van de paarden. Doe nu maar eens alsof je op je perdje zit!' En ook al hadden ze dat nummer nog nooit gehoord, ze sprongen rond alsof ze op wilde hengsten zaten. (Denkt na) Al zegt dat misschien méér over West-Vlamingen dan over onze muziek.»
BRUURS «We hebben een diverse plaat gemaakt, mogen we wel zeggen. Met harde, punky nummers, een trage zoals 'Time', en iets weirds zoals 'Dogs'. Het mocht vooral niet saai zijn. Gaan, gaan, gaan!»
CHRISTIAENSEN «Maar de teksten zijn wél serieuzer dan vroeger.»
HUMO Die gaan allemaal over één thema: ouder worden en de sluimerende ongemakkelijkheid die daarmee gepaard gaat.
CHRISTIAENSEN «Daar staat 'Adolescence Blues' ook voor: verplicht ouder worden. Er bestaat vooralsnog geen remedie tegen.
»De meeste nummers zijn geschreven in de periode dat we net afgestudeerd waren, thuis vertrokken en naar werk zochten. Een paar onzekere maanden, waarin ik toevallig ook het grootste deel van de teksten heb gepend. Ik vind mezelf absoluut geen goeie schrijver, maar ik probeer het wel telkens te hebben over iets wat ik zelf belangrijk vind, dat past bij ons als band én, liefst van al, waar mensen zich in kunnen herkennen.»
HUMO Is die moeilijke periode nu afgesloten?
CHRISTIAENSEN (denkt na) «'Adolescence Blues' - ons eerste nummer waarvan de tekst klaar was voor de muziek - gaat over één slechte dag. Ik woonde alleen met mijn lief, maar ik had nog geen werk en ik voelde mij een nietsnut: een echte blue monday. Zo heb ik er nog gehad. Intussen hebben Pieter en ik werk gevonden, maar omdat we allebei zelfstandig zijn, blijft er een constant gevoel van onzekerheid hangen. Ik heb als redacteur meegewerkt aan het tv-programma '1 jaar gratis', maar nu heb ik even niets. Met Equal Idiots en StuBru wel natuurlijk, maar toch is het minder werk dan daarvoor. Dan stel ik mij meteen vragen. Terwijl mijn omgeving me net op het hart drukt: het is góéd dat het even wat kalmer is.
»Afijn, dat zijn dingen waarover iedereen piekert. Ik denk niet dat ik binnen tien jaar zal terugkijken op deze periode en zal denken: amai, tóén zat ik diep, nog een chance dat ik die plaat heb kunnen schrijven! (lachje)»
HUMO Jullie geven me de indruk, zeker voor rocksterren in hun mid-twenties, standvastige jongemannen te zijn.
CHRISTIAENSEN «Voor onze leeftijd misschien wel. Maar het cliché van de rockster is zo achterhaald. Mensen denken nog altijd dat er in de backstage lijnen worden gesnoven en hoeren rondlopen. Maar dat zal nooit ons ding zijn. Wij amuseren ons graag, maar wij denken wel op een serieuze manier na over het traject dat wij als band willen volgen. (Schouderophalend) Ik wil ook weleens de cocky cunt uithangen zoals Liam Gallagher, maar dat zit niet in mij.»
HUMO Hoe onrustig ben je? Het woord 'comfortable' uit 'Comfortable Home' lees ik als 'saai' en 'beklemmend'.
CHRISTIAENSEN «Bij dat nummer klopt het niet helemaal, omdat die 'home' duidt op de studio waar we 'Adolescent Blues Community' hebben opgenomen, en daar voelden we ons nu net helemaal op ons gemak. We hadden er - samen met onze producer Thomas Valkiers - een soort kampgevoel. Wij bleven slapen op een opgepompt matrasje, werden wakker in een kluwen aan kabels, en gingen ons bij het ochtendgloren uitstrekken tussen de appel- en peergaarden. We zaten in de buurt van Herk-de-Stad, maar het leek wel Zuid-Frankrijk.
»Nu goed, die duistere ondertoon zit wel in de plaat. Onzekerheid, prestatiedruk bij jongeren...»
HUMO De eerste strofe uit 'Run' luidt: 'I got a girlfriend, a wiener dog, a place to call home... / I'm just staying home tonight.'
CHRISTIAENSEN «Mijn ideale toekomstbeeld!»
HUMO Ik wilde zeggen dat dat klinkt als: 'Kom mij redden!'
CHRISTIAENSEN (lacht) «Dat was niet de bedoeling. Vorig jaar heb ik zes dagen per week gewerkt. Soms wilde ik gewoon rustig in de zetel onder een fleecedeken kruipen. Maar je hebt misschien wel gelijk dat die drang naar veiligheid en comfort mij onrustig maakt: 'Oei, ik ben 24 jaar en ik wil niets liever dan onder een fleecedeken gaan liggen. Word ik nu niet héél snel volwassen?'»
LEKKER MAFFEN
HUMO Je verhuist naar Deurne, maar je wilt vroeg of laat terug naar de heimat in de Kempen. En een thuis beschrijf je als 'a place where I'll be until I die'. Ik zie daar een donkerte in.
CHRISTIAENSEN «Het is de eerste keer dat ik daar zo over moet nadenken (grijnst). Daar schuilt waarheid in. Enerzijds wil ik supergraag een rustig leventje in de Kempen, maar anderzijds wil ik toch nog even jong blijven - en Pieter en ik hebben allebei het gevoel dat dat tweede aspect tussen onze vingers aan het glijden is.»
BRUURS «Dat zijn prangende vragen, hè. Het houdt de jeugd van tegenwoordig bezig.»
CHRISTIAENSEN «Ik ga niet zeggen dat ik bindingsangst heb, maar het is confronterend om te beseffen dat ik moet beslissen wat ik met de rest van mijn leven zal doen. De zorgeloosheid is wat gaan vliegen, de beslissingen van nu maak ik misschien voor altijd.
»Soms sta ik ervan te kijken. Mijn lief en ik moeten elke maand de elektriciteit betalen, we hebben zelfs een gezamenlijke rekening - what the fuck? 'Wat gaan we eten vanavond?' Van zulke banale dingen kan mijn hoofd gaan tollen (lacht). En tegelijkertijd heb ik een stabiele thuis nódig - het nomadenbestaan van een muzikant is eigenlijk niks voor mij - en wil ik een gezin uitbouwen. Toen ik thuis wegtrok, miste ik mijn ouders meteen. Op kot ook al. Ik was blij dat ik op vrijdagavond naar huis kon.»
BRUURS «Ik had dat ook. Ik voelde me zelfs wat schuldig. 'Sorry dat ik hier niet meer ben, hè...' (lachje)»
HUMO Wat is het grootste voordeel aan volwassen zijn?
CHRISTIAENSEN «Weg met de alledaagse instructies! 'Dek uw bed op', 'ruim uw kamer op', 'doe een broek aan'... Ik woon alleen, ik doe wat ik wil!»
BRUURS «Wij hadden vroeger aardappelmesjes met een houten handvat in huis, en die mochten om de één of andere reden niet in de afwasmachine. Het heeft even geduurd voor ik mij er kon over zetten, maar nu kieper ik ze er toch in: dat is voor mij het beste aan volwassen zijn (hilariteit).»
HUMO Jullie zijn geen punkers die zich afzetten tegen de gevestigde waarden. Maar is er een kans dat jullie dat nog worden naarmate jullie meer en meer met die gevestigde waarden worden geconfronteerd?
CHRISTIAENSEN «Equal Idiots maakt nog altijd feestmuziek. Ik denk niet dat wij een maatschappijkritische plaat à la 'American Idiot' van Green Day in ons hebben. Misschien staat de rebel in ons ooit nog op, maar voorlopig is die nog lekker aan het maffen, onder een fleecedeken in de zetel.»
HUMO Bedankt voor het gesprek. En niet te haastig met dat volwassen worden, hè?
CHRISTIAENSEN «Nein, nein, nein!»
'Adolescence Blues Community' komt op 21 februari uit bij Caroline. Equal Idiots speelt op 20 februari in de AB in Brussel. Tickets & info.