STUFF. Beeld ALEXANDER POPELIER
STUFF.Beeld ALEXANDER POPELIER

InterviewSTUFF.

STUFF.: ‘Bij ons is de sfeer: doe je ogen dicht en dans’

Zet scratcher MixMonster Menno, drummer Lander Gyselinck, bassist Dries Laheye, toetsenist Joris Caluwaerts en Andrew Claes op ewi – een elektronische blazer waaruit een half orkest aan geluiden kan komen – samen en je krijgt STUFF.. Op ‘T(h)reats’, hun ‘moeilijke derde’, blijven ze dezelfde dartele groep zonder zanger: eerst delen ze plaagstoten uit met ongelijkbenige ritmes, om even later keihard binnen te koppen met een ontladende melodie.

HUMO Op het grote podium van de AB viel me in 2017 op dat jullie wel héél dicht bij elkaar kruipen.

JORIS CALUWAERTS «Dat is plezanter. Je zit ook met minder technische beslommeringen als je elkaar hoort en ziet. Het is dan gewoon nog een kwestie van samen de energie richting publiek te sturen.»

LANDER GYSELINCK «Eigenlijk zijn we in ons hoofd blijven spelen op het veel te kleine podium van de White Cat, de nachtclub in Gent waar het allemaal is begonnen.»

CALUWAERTS «De mensen kwamen er voor het nachtleven, en wij speelden na een dj-set.»

GYSELINCK «Je moet dan evenveel energie hebben als een dj. Dicht bijeen lukt dat beter.»

ANDREW CLAES «We brachten geluiden van hiphop, techno en elektro. Als de basdrum niet straf genoeg was, zette Menno er een extra sample onder.»

GYSELINCK «Ons geluid was dat van gesampelde, opgepompte soulplaten die door hiphoppers zijn gemixt. Ik nodigde uit wie ik wilde, maar al snel speelden we met ons vijven.

»Als we destijds om acht uur ’s avonds in een jazzcafé hadden gespeeld, waren we waarschijnlijk een heel andere groep geworden.»

CLAES «Eén die zich misschien minder tot het publiek richt. Bij ons is de sfeer: doe je ogen dicht en dans.»

HUMO Op YouTube staat ‘Galapagos’, live in de AB in 2017. Je hoort aan het wat rare begin dat het publiek zich graag door jullie laat meevoeren.

CLAES «Het begin is technogebonk. Al hebben we nooit met een compressor op het podium gestaan, wij spelen die geluiden na.»

CALUWAERTS «Dat we ons zoiets kunnen veroorloven, dat we zo het zotteke mogen uithangen, is een mooi compliment van het publiek.»

GYSELINCK «Wij zien het zeker niet als iets evidents.»

CLAES «Toen wij op Gent Jazz stonden, waren onze verwachtingen al overtroffen. Op Best Kept Secret stonden we in een gigantische tent. Toen dacht ik echt: wíj? Met déze muziek?»

HUMO Geef eens voorbeelden van platen waaraan jullie onlangs zijn blijven hangen?

CLAES «‘Turiya Sings’ van Alice Coltrane: het is van ‘A Love Supreme’ van John Coltrane geleden dat ik zo door muziek ben ontroerd.»

HUMO Wat hebben jullie van jazz opgepikt?

CALUWAERTS «Dat het niet altijd even duidelijk is waar we naartoe gaan. Als ik een popartiest begeleid, speel ik ten dienste. Bij STUFF. ben ik één vijfde en bepaal ik mee de weg. Wij komen van verschillende kanten, wij zijn niet even jazz of even pop.»

GYSELINCK «Het verschil in smaak zorgt voor de vonk.

»We zijn wendbaarder dan een rockgroep, maar ook heel pop en rock vergeleken met jazzbands. De typische jazzy gewoonte van solo’s afwisselen hebben we niet.»

CLAES «John Coltrane speelde op de beste tenorsaxofoon die in zijn tijd werd gemaakt: de Selmer Mark VI. Hij maakte er een nieuw, modern stadsgeluid mee. Daarna is er in jazz een soort neoclassicisme gekomen: alles moest klinken zoals in de jaren 60. Maar als Coltrane dat gedaan had, was hij bebop blijven spelen.»

GYSELINCK «We hebben in het begin ook Kraftwerk of Phil Collins nagespeeld.»

CLAES «Die manier van covers maken doet me denken aan Miles Davis, die dacht: ‘Time After Time’ vind ik een goeie song, daar ga ik iets mee doen. Ik wilde weten hoe hij werkte, waar hij naartoe wilde. Ik wilde niet klinken als Miles Davis, ik wilde dénken als Miles Davis.»

HUMO ‘Waksi’ is op ‘T(h)reats’ dé tune die ik eerst niet hoorde komen.

CLAES «We waren aan het zoeken in Oneohtrix Point Nevers verstilde wereld. We zaten te knoeien met dat nummer. ‘Waksi’ had niet veel nodig, maar het had íéts nodig. Iemand zette een raam open, we konden de geluiden van vogeltjes en kinderen inlassen. Alles klikte in elkaar. ‘Waksi’ is gered door achtergrondgeluid.»

‘T(h)reats’ van STUFF. verschijnt op 7 mei bij Sdban Ultra.

null Beeld RV
Beeld RV
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234