Interview
Sufjan Stevens & Angelo De Augustine: ‘Je hoeft niet altijd tot 4 te tellen’
Schuchter hert gespot! In zijn 25-jarige carrière heeft Sufjan Stevens (46) maar één Belgisch interview toegestaan. Gespreksstof was er altijd genoeg, daar niet van: met ‘Illinois’ en ‘Carrie & Lowell’ maakte hij twee van de beste elpees die wij deze eeuw al mochten ondergaan, en de song ‘Mystery of Love’ uit de film ‘Call Me by Your Name’ leverde hem zelfs een Grammy- en een Oscarnominatie op.
Naar aanleiding van nieuwe worp ‘A Beginner’s Mind’ kruipt hij eindelijk uit zijn schulp, with a little help van zijn muzikale zielsverwant Angelo De Augustine (29), met wie hij de uit akoestische folk opgetrokken plaat maakte.
HUMO Sufjan woont in New York, Angelo in Californië: hoe zijn jullie paden desondanks gekruist?
ANGELO DE AUGUSTINE «Suf kwam langs toen ik in een studio aan songs zat te werken, zo’n zes jaar geleden. Die plaat heeft nooit het daglicht gezien, zoals zoveel van mijn projecten, maar: na de opnames had ik er wel een vriend bij. Toen ik in 2017 eindelijk een plaat had die ik wél wilde releasen, klopte ik bij Suf aan: met ‘Swim Inside the Moon’ kon ik terecht op zijn label Asthmatic Kitty.»
SUFJAN STEVENS «We houden van dezelfde muziek, hebben hetzelfde gevoel voor humor en rekenen onze honden allebei tot onze beste vrienden. Het klikt simpelweg tussen ons.»
HUMO ‘A Beginner’s Mind’ is hoorbaar opgenomen in een boshut.
STEVENS «We verbleven een maand in een huisje van een vriend, ergens in de bergen. Het was een vredevolle plek voor vredevolle songs. ’s Ochtends schreven we elk in onze eigen kamer, ’s middags legden we alle ideeën samen.»
HUMO Waar is de één beter in dan de ander?
STEVENS «Angelo is gedisciplineerder. Hij kan uren aan één gitaarpartij sleutelen, waardoor hij gewoon een betere muzikant is. Ik maak me er graag makkelijk van af.»
DE AUGUSTINE «Suf is dan weer de ervaren producer van ons beiden. Ik had al in m’n eentje songs opgenomen, maar met een cassetterecorder terwijl ik in mijn bad zat, want daar is de akoestiek het best. Suf heeft me één van zijn laptops met muzieksoftware geschonken. Een wereld ging voor me open.»
STEVENS «Angelo is niet gemaakt voor deze tijden, hij leeft een beetje als een monnik. Maar tegen het einde van ons verblijf in de boshut kon hij al bas, drums, synthesizers en harmonieën zélf opnemen. Snelle student, trotse meester!»
HUMO Voor de nieuwe songs hebben jullie je laten inspireren door een bonte verzameling films, waaronder ‘The Silence of the Lambs’, ‘The Thing’, ‘Point Break’ en ‘All About Eve’. Het resultaat van bingewatchen in de boshut?
STEVENS «Na een intense schrijfsessie zetten we weleens een film op, en na een tijdje slopen die verhalen in onze lyrics. Het begon met ‘The Clash of the Titans’, één van onze favoriete kinderfilms: die inspireerde de nieuwe song ‘Olympus’. ‘The Pillar of Souls’ is dan weer geschreven nadat we ‘Hellraiser’ gezien hadden, een horrorfilm over een kerel met pinnen in zijn hoofd. Het was een spelletje: ‘Hoe kunnen we uit deze brute materie iets schoons distilleren?»
HUMO Welk nummer heeft het meest van jullie gevraagd?
DE AUGUSTINE «‘Cimmerian Shade’, omdat ik nog nooit een onconventionele maatsoort had gebruikt.»
STEVENS «Ik zei: ‘Je hoeft niet altijd tot 4 te tellen. Tot 5 kan ook. Of tot 7!’
»Zelf vond ik ‘Reach Out’ heftig, omdat we daarvan élke noot samen hebben bedacht. Hij vat dit hele project perfect samen.»
HUMO In de videoclip van ‘Reach Out’ spelen jullie honden, Joku en Charlie, de hoofdrol.
STEVENS (grinnikt) «Dat was ondeugend van ons. De regisseur had mij en Angelo een camera opgestuurd vergezeld van allerlei instructies, zoals: ‘Neem een shot van de achterkant van je hoofd, met bergen in de verte.’ Ik kon alleen maar denken: saai! En dus richtte ik de camera op de grootste ster bij mij thuis: Joku.»
DE AUGUSTINE (lacht) «En ik heb, zonder dat te weten, exact hetzelfde gedaan.»
HUMO Heeft ‘You Give Death a Bad Name’ iets met Bon Jovi te maken?
DE AUGUSTINE «Jazeker. Suf liet me een keer de videoclip van ‘You Give Love a Bad Name’ zien: ik kon nauwelijks geloven dat die the real thing was. Zo belachelijk!»
STEVENS «Hoe kun je Bon Jovi nu niet kennen!»
HUMO Vóór de coronacrisis volgde op een nieuwe plaat automatisch een wereldtournee. Missen jullie het tourende leven?
STEVENS EN DE AUGUSTINE (tegelijk) «Néé!»
STEVENS «Vroeger hield ik ervan om ’m elke avond op een podium van jetje te geven, maar daar voel ik me nu simpelweg te oud voor.
»Het jaar voor de pandemie losbrak had ik de drukte van New York City al achter me gelaten en was ik naar Upstate New York getrokken. Ik hunkerde naar de rust van de natuur. Tegenwoordig geniet ik bovenal van mijn groentetuin: ik kweek bonen, courgettes en tomaten. Tijdens de lockdown is mijn leven eigenlijk amper veranderd. Ik ben zelfs nog productiever geworden.»
HUMO Dat kun je wel zeggen: in één jaar tijd heb je de popplaat ‘The Ascension’ uitgebracht, de instrumentale vijfdubbelaar ‘Convocations’ en nu deze folkplaat. Heb je die variatie nodig?
STEVENS «Ja. Ik schiet alle kanten op omdat het móét. Ik vond het verfrissend om de popmuziek te omarmen op ‘The Ascension’, en na ‘Carrie & Lowell’ wilde ik weleens over iemand anders dan mezelf zingen. Op ‘Convocations’ verwerk ik het verlies van mijn vader: ik vond de juiste woorden niet, dus heb ik het instrumentaal gehouden. Maar op mijn best ben ik als ik folkliedjes maak. Dit project met Angelo voelde heerlijk vertrouwd aan.» (jmi)
‘A Beginner’s Mind’ verschijnt op 24 september bij Asthmatic Kitty/Konkurrent.
Beluister onze playlist ‘Humo luistert’: