Sun O)))Beeld web

Concert★★★1/2

Sunn O))) in De Kreun: ‘Drone’n’doom-metal op een bedje van donkere ambient’

Sunn O))) maakt drone’n’doom-metal op een bedje van donkere ambient. Ik heb een hele tijd gedacht dat de recensie van hun optreden in De Kreun in Kortrijk heel kort mocht. Wat ik eerst maar hoorde tussen een geluid van instortende gletsjers: SUNNNNNNNNNNN…… (drie kwartier later)…..NNNNNNNNNNNNNNNNNNN…. Maar toen viel een trombone in, en was ik - uiteraard op geheel eigen wijze - helemaal mee.

Eerst voorprogramma Bass Totem (***). Bij Caspar Brötzmann Massaker, een Duits improviserend trio van bas, gitaar en drum, lijkt gitarist Caspar Brötzmann vaak ‘Voodoo Child’ van Jimi Hendrix te gaan inzetten, om zich daarna op het nippertje te bedenken. Als Bass Totem is Brötzmann alleen. Heel even maakt hij het stil - hij fluit dan zachtjes - daarna ronkt hij opnieuw oerend hard. Hij zal soms de kop van zijn bas aaien en lichtjes masseren, een minuut later krijgt alles aan de gitaarhals een pak slaag en hoor je de ventilatiebuizen van De Kreun opnieuw trillen. Sporadisch zingt Brötzmann, hij klinkt dan een beetje als Scott Walker, of als een zeer hese Jeff Buckley, ook dan is hij er uiteraard de man niet naar om met echte melodieën te komen aanzetten. Ik zag David Pajo en Anna von Hausswolff op de lijst van solo-supports van Sunn 0))) staan, maar uiteindelijk was ik dik tevreden met Bass Totem.

De intense pauzemuziek die in De Kreun volgt is geen freakfolk meer, dit moet een onlangs teruggevonden veldopname met een fonograaf zijn, uit 1913 of zo, van een ontroostbare weduwe uit Oezbekistan. Wtf, zeg! Ondertussen zien we dat de versterkers van Sunn O))) – spreek niet uit als Sun-Oh, zeg gewoon Sunn - staan opgesteld als een steenrij van menhirs. Veel rook. Nog meer rook. Af en toe zijn er twee mannen zichtbaar, in monnikenpij. Ze houden een gitaar vast, steken die soms zelfs hoog in de lucht, als zitten er mandarijntjes aan die de goden dan kunnen opeten. Iemand heeft de opdracht gekregen om het podium heel traag van blauw naar rood licht te mixen, en komt sneller tot resultaat dan de muzikanten, die de herhalingsprocedure kennelijk in handen hebben gegeven van de schildpad die zijn valiumvoorschrift gaat halen.

De twee stichtende leden die ik zelfs niet kan onderscheiden zijn Stephen O'Malley en Greg Anderson. Ik weet ook niet wie van de twee zich The Lord noemt, en wie SOMA. Ze begonnen ooit door hun grote voorbeelden Earth na te spelen. De groep noemde zich naar hun favoriete Sunn O)))-gitaarversterkers. De drie sluitende haakjes staan voor geluidsgolven.

Ze beuken of scheuren niet, je ziet doorheen de mist soms iemand een gitaar aanslaan, en het is vooral de naschok die hard is, die zoem-zoem is luid en voelt aan als je hoofdhaar laten afscheren met een tondeuse voor dieren. Soms doet Sunn O))) denken aan als kind met koorts in bed liggen en de tijd trager voelen tikken, soms zijn ze allemaal samen gewoon Pietje De Dood zelf.

Op de muziek van Sunn O))) worden tegenwoordig doom-metal-yoga-lessen gegeven. Sociologen van de online-krant The Guardian beweren dat millennials uit het vrije westen houden van dit soort trage, meditatieve muziek omdat ze rituelen willen van een ongeorganiseerde religie, want al dat koude atheisme is hen veel te militant. Oké dan.

Wel meetbaar waar: Jóhann Jóhannssons laatste soundtrack, die van ‘Mandy’, is geschreven onder invloed van Sunn O))). Geoff Barrow was al fan toen hij nog Portishead-platen maakte. Hildur Guðnadóttir, die vorig jaar nog op hun mooie plaat ‘Life Metal’ meespeelde en zong, maakte de soundtracks voor ‘Chernobyl’ en ‘Joker’, ik weet dat de groep ook onlangs nog met haar als zangeres erbij heeft opgetreden. Ik heb Sunn O))) ooit eens iets ‘Om mani padme hum’-achtigs horen grunten. Maar vanavond geen zangpartij. Ook van de Moog die na een half uur zou invallen hoor ik niet veel.

Ondertussen blijven we stroomafwaarts drijven, zo traag dat we niet merken dat we vooruitgaan, maar wel helemaal niet zachtjes, dit is een geluid zo hard versterkt dat het lijkt in brand te gaan vliegen. We staan er allen naar te kijken en te luisteren als naar een abstract schilderij, iedereen tegen mekaar in deze galerie, af en toe wurmt zich iemand met halve literbekers bier naar voren.

Sunn O))) heeft een plaat gemaakt die ‘White 1’ heet en één die ‘Black One’ heet. In tijden van doom- en deathmetal doopten ze hun op één na meest recente plaat ‘Life Metal’. Deze groep roept vooral: weg met refreinen, songstructuren en zelfs met pauzes tussen de songs. Op de setlist staan - zegt men - geen songtitels, maar wel toonaarden om in te dronen; ik ben wel niet vooraan tegen de trilkasten gaan staan kijken om het te controleren.

Het publiek was rustig: ik heb zelfs niemand een wijsvinger en een pink zien omhooggooien. En ’t is nu niet dat we er op den duur zelf hangarvullend van zijn beginnen natrillen, we kwamen integendeel bij een aangename kalmte uit, iets voorbij goed en kwaad.

Het is de trombone die het gedaan heeft: een heel straffe eenmans-Last Post waar alleen de eerste noot van herhaald werd, met een wel héél grote trompet. Van dan af kon ik een mens in de sneeuw en de regen horen, zo alleen als voorprogramma Bass Totem. Maar de muziek die dergelijke gevoelens verklankte was niet gekunsteld of  plechtig. En de muzikanten die na afloop kwamen groeten zagen er oprecht uit, hun pijen zijn geen pose, ze zijn er om met rust gelaten te worden tijdens hun werk.

Ik denk in verband met Sunn O))) uiteraard wat ik wil, want àlles aan hun muziek is open voor interpretatie.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234