THE DIVINE COMEDY Beeld KEVIN WESTENBERG
THE DIVINE COMEDYBeeld KEVIN WESTENBERG

InterviewThe Divine Comedy

The Divine Comedy, donderdag in De Roma: ‘De mensen op de eerste rijen dachten dat ik écht doodgevallen was’

Serge Simonart

Omdat Neil Hannon (52) wegens te goed en te subtiel en niet demagogisch genoeg nog nooit een echte hit scoorde buiten Engeland, wordt hij vaak vergeten in rijtjes grote componisten van de hedendaagse pop, maar hij hoort thuis in de top tien. Dat bewijst ‘Charmed Life: The Best of The Divine Comedy’, een nieuwe bloemlezing uit dertig jaar topkwaliteit. Donderdag in De Roma, nu op Humo.be!

HUMO ‘Charmed Life’ vat dertig jaar subliem vakmanschap en langzaam maar zeker aangroeiend succes. Wat heb je in die tijd geleerd over je publiek?

Neil Hannon «Mijn trouwe fans, zo merk ik keer op keer als ze me aanspreken, zijn schaamteloze romantici die nog geloven in het vakmanschap van een ouderwetse balladeer. En ze hebben allemaal een goed gevoel voor humor.»

HUMO Wat was het dieptepunt van drie decennia The Divine Comedy?

Hannon «Met stip die keer in Nottingham, vlak na mijn debuut, toen ik het voorprogramma van Supergrass speelde en een vrouw – een vrouw! – de volle dertig minuten lang haar middelvinger naar me opstak. En na elke song riep ze: ‘You’re shit!’ Dat hakte erin.»

HUMO Eén van je mooiste songs is ‘Absent Friends’, genoemd naar de toost die Engelsen uitbrengen op diners met oude vrienden. Wiens dood heeft jou de voorbije decennia het meest geraakt?

Hannon «Dat Scott Walker wegviel, in 2019, vond ik heel erg. Ik had hem al die jaren mijn cd’s gestuurd, in de hoop op een schouderklopje van de meester. Maar de enige reactie kwam nadat een kennis in zijn bijzijn mijn naam had laten vallen, waarop Walker schamper zei: ‘O, is dat die kleine Ier die me zijn plaatjes blijft sturen?’ Dat viel tegen (lacht).

»Ook in mijn omgeving zijn mensen weggevallen. Mijn drummer van het eerste uur. En mijn trouwe roadmanager Dean, die mij de eerste twintig jaar van mijn carrière behoed heeft voor inefficiëntie, overmoed en oplichterij. Hij had altijd wilde ideeën: ‘Treed je deze tournee op verkleed als Napoleon? Ik kan aan een echt kanon raken!’ Dat kanon moest ‘afgaan’ op een welbepaald moment tijdens ‘Frog Princess’. Maar de eerste avond dacht iedereen dat het een echte bom was (lacht).»

HUMO Ik weet dat je fan bent van Randy Newman. Die schreef een song over Vladimir Poetin... En moest toen zijn wereldtournee afzeggen en verdween van het toneel. Ik verneem net uit goede bron dat Poetin altijd jou en Newman met elkaar verwart.

Hannon «Héél ontrustbarend (lacht). Ik heb wel degelijk uitgesproken meningen over de nationale en de wereldpolitiek, maar net daarom voel ik een grote schroom om een uitgesproken politieke song te maken. Ik vrees dat ik mijn verontwaardiging over wantoestanden zozeer zou uitschreeuwen dat het ontaardt in een irritante preek.

»Ik concentreer me liever op human interest, op de petite histoire. Die invalshoek laat alle ruimte voor nuance, subtiliteit en karaktertekening. De goede verstaander kan dan tussen de lijnen lezen en beseffen dat ik geen fan ben van de Trumps en de Boris Johnsons van deze wereld. Fuckin’ idiots.»

HUMO Van je huidige tournee zag ik al een foto waarop je languit op je rug op het podium ligt. Een briljant low-budget, high-impact-effect, mijn complimenten.

Hannon «Ik doe al mijn eigen stunts. En dat was niet eens spontaan, vrees ik: ik doe het elke avond aan het eind van ‘Our Mutual Friend’, om te illustreren dat de mensen in die song inslapen... Net zoals mijn publiek, wellicht. En ik doe dat blijkbaar goed, want al drie keer zijn mensen op de eerste rijen in paniek opgeveerd omdat ze dachten dat ik écht doodgevallen was.»

HUMO Van schijnbare naar wandelende doden: ga je kijken naar wat nu echt wel de afscheidstournee van de Rolling Stones moet zijn?

Hannon «Nee. Dat ze nog ongeveer in leven zijn, dwingt respect af. Hetzelfde geldt voor het haast onmenselijke ritme dat Mick Jagger zichzelf oplegt in de gym. Maar het is niet mijn soort muziek, en er zijn kanten van de Stones die ik altijd nogal onnozel heb gevonden.»

HUMO Voor wiens laatste concert zou je wél zou omrijden?

Hannon «Ze zijn allemaal dood! Mijn held Ennio Morricone, bijvoorbeeld: naar zijn laatste concert in Dublin heb ik mijn dochter meegenomen, om haar te laten horen hoe góéde muziek klinkt. Maar laten we de sfeer erin houden, hè. Mag ik je eraan herinneren dat dit gesprek in de eerste plaats moet vieren dat ik al dertig jaar muziek maak en dat ik wél nog leef? (lacht)

»Goed, ik zou misschien naar U2 gaan kijken, omdat ik als puber een enorme fan was. Ik heb hun ‘Joshua Tree’-tournee nog gezien!»

HUMO Heeft Kate Bush ooit gereageerd op jouw cover van haar ‘Wuthering Heights’?

Hannon «Nee. Ik ben in Londen naar haar één van haar eerste shows in veertig jaar tijd gaan kijken, en toen dacht ik drie uur lang: was er maar iemand die me backstage kon brengen, zodat Kate eindelijk de man van haar leven te zien krijgt. Zoals wel vaker in mijn leven bleef het bij dromen.

»Ze speelde die avond niets uit haar eerste vier briljante platen. Niets! En van haar werk na ‘Hounds of Love’, uit 1985 alweer, ben ik niet zo’n fan. Een frustrerende avond op alle fronten.»

HUMO Op je nieuwe best of ontbreken een paar van mijn favorieten: wat heeft ‘The Frog Princess’ jou misdaan?

Hannon «Een betere vraag is: ‘Wat hebben jouw Franse exen jou misdaan, Neil?’ En dan is het antwoord: heel wat! Zodat ‘Frog Princess’ voor mij een wat zure bijsmaak heeft gekregen. Want het is natuurlijk dubbelzinnig: de kikker die in een prinses verandert, maar ook een hautaine frog – de Engelse bijnaam voor Fransen – die zich misdraagt. Vandaar de zin ‘the frog turned into a cow’. En de verwijzing naar de guillotine, want toen was ik écht kwaad (lacht).»

HUMO De vreemdste video die je al hebt gemaakt vond ik die bij de topsong ‘Bad Ambassador’, waarin een bigfoot verliefd wordt op een mooie rolschaatsende vrouw. Vooral de scène waarin ze plots met machinegeweren schieten past van geen kanten bij jouw muziek.

Hannon «Hear, hear. Dat vond ik evenmin, twintig jaar geleden. Maar ik had toen net een lucratief contract getekend bij een grote platenfirma, dus ik dacht: ik bijt op m’n tong en hoop dat het snel voorbij is. Ik kom in die video niet voor en ik heb de regisseur, een Amerikaanse bigshot, zelfs nooit ontmoet. Ik denk dat hij de geliefden met die machinegeweren een soort ‘Bonnie en Clyde’-aura wilde geven.

»Ach, bijna al mijn vroege video’s voelden op de één of andere manier aan als een rituele vernedering.»

HUMO Er is ook die video waarin jij met een opblaaspop…

Hannon «Die vraag heb jij niet gesteld en ga ik níét beantwoorden.»

‘Charmed Life’ is uit bij PIAS. The Divine Comedy speelt op 31/3 in De Roma.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234