The Jesus and Mary Chain in Hof ter Lo, het huidige Trix, in 1987 Beeld Gie Knaeps
The Jesus and Mary Chain in Hof ter Lo, het huidige Trix, in 1987Beeld Gie Knaeps

Interview

The Jesus and Mary Chain: ‘Wie heeft er zin in een stelletje dronken Schotse fuck-ups?’

De broers Jim (59) en William Reid (63), samen al sinds 1983 het luidruchtige Schotse groepje The Jesus and Mary Chain, hebben de leeftijd bereikt waarop een mens al eens tersluiks over z’n schouder kijkt. In hun geval zien ze dan slaande ruzies tot op het podium toe, en meer gedoe met drank en drugs dan echt noodzakelijk was, maar ook een handvol platen die nu nog altijd even rauw en opwindend klinken als toen ze opgenomen werden. Met hun inmiddels klassieke debuut ‘Psychocandy’ ondernamen ze al eens een wereldtournee, dit keer is het de beurt aan de niet minder fraaie of invloedrijke opvolger ‘Darklands’, de plaat uit 1987 waarop de slijpschijfsound van de begindagen werd ingeruild voor een kaler geluid. Vrijdag staan ze ermee in Trix.

Noud Jansen

Jim Reid (frontman) «We doen deze tournee omdat de fans er ons in de marge van onze ‘Psychocandy’-concerten om smeekten. U vraagt, wij draaien: ik geneer me er een beetje voor dat dat de vlag is waaronder we momenteel varen, maar zo is het nu eenmaal. Destijds heb ik me ook lang verzet tegen het idee van een ‘Psychocandy’-tournee, tot ik plots de bedenking maakte: stel je voor dat ik ooit de kans had gekregen om The Velvet Underground & Nico hun volledige debuut te zien spelen, zou dat niet geweldig geweest zijn?»

HUMO Wat mij als oudere jongere bevalt, is dat zo’n concertreeks het uitstervende concept ‘langspeelplaat’ op een voetstuk zet. Ik zal altijd een liefhebber blijven.

Reid «Ik ook! Zolang ik me kan herinneren, ben ik gek geweest op dat fysieke díng waarvan je op je jongenskamer de hoesteksten kon zitten lezen. Een spijtige zaak dat de jongeren van vandaag dat genot niet of amper meer kennen. Mijn twee tienerdochters weten volgens mij niet eens wat een langspeelplaat ís.

»William en ik hebben altijd geprobeerd om platen te maken die daadwerkelijk platen zijn, en geen losse verzamelingen songs. Te weinig muzikanten doen dat. De meeste groepen schrijven twee of drie singles, en vervolgens moet er snel snel nog wat vulsel worden bedacht om aan een volledige plaat te raken. Dat hebben wij altijd geweigerd. Ieder nummer moest bij ons zo goed zijn als het vorige, of het kwam niet op de plaat.»

HUMO Herinner je je nog wat jullie voor ogen hadden toen jullie ‘Darklands’ schreven?

Reid «Ja, een plaat waarmee we het tot ‘Top of the Pops’ konden schoppen, het legendarische muziekprogramma van de BBC.»

HUMO Meen je dat nu?

Reid «O ja.

»Onze drijfveer is in wezen altijd dezelfde geweest: we haatten de muziek die we op de radio hoorden, en we wilden wat gewicht aan de andere kant van de weegschaal leggen. Niet dat er in 1986 of 1987 geen goeie muziek gemaakt werd, alleen vond je die niet terug in de hitparade, die werd bevolkt door acts als Duran Duran en Level 42 – niet bepaald onze cup of tea. Met ‘Darklands’ wilden we schouder aan schouder met die geföhnde boys gaan staan, zodat ook wij in ‘Top of the Pops’ zouden belanden, het programma dat we in de loop der jaren hadden zien verworden tot een schim van wat het ooit geweest was. In onze tienerjaren hadden William en ik er T-Rex zien optreden, en David Bowie in z’n Ziggy Stardust-periode – en waren omvergeblazen. Toen al wisten we: daar willen wij ooit staan.»

HUMO En dat is jullie ook gelukt.

Reid «Ja, met ‘April Skies’, de eerste single van ‘Darklands’. A right disaster.

»Mensen realiseren zich het vaak niet omdat ik een frontman ben, maar van nature ben ik vreselijk verlegen, op het sociaal gehandicapte af. De enige manier waarop ik dat destijds te boven kon komen – en ik móést het wel te boven komen, want er keken miljoenen tieners naar ‘Top of the Pops’ – was door me laveloos te zuipen. Zo dronken als een tor was ik tijdens de opnames, wat ons niet in dank afgenomen werd. Na afloop werden we letterlijk bij de kraag gegrepen en op straat gesmeten. We zijn nooit meer teruggevraagd.

»Inmiddels begrijp ik dat maar al te goed. Wie heeft er nu zin in een stelletje dronken Schotse fuck-ups? Maar ik blijf het gevoel hebben dat de BBC én wij een kans gemist hebben. Ik ben ervan overtuigd dat The Jesus and Mary Chain, als het balletje een beetje anders gerold was, een soort van mainstreamgroep had kunnen worden, en dat we de gouden tijden van ‘Top of the Pops’ enigszins hadden kunnen laten herleven. Eeuwig zonde.»

HUMO ‘Darklands’ is er geen minder goeie plaat om.

Reid «Dank je. We zullen de plaat recht doen, daar in Antwerpen.»

The Jesus and Mary Chain spelen ‘Darklands’ op vrijdag 3 december in Trix in Antwerpen.

Beluister ook onze playlist ‘Humo luistert’

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234