Popquiz; seizoen 1, aflevering 1 op donderdag 1 april 2021 bij VTM. Op de foto: Bab Buelens, Thibault & Laurent Beeld VTM
Popquiz; seizoen 1, aflevering 1 op donderdag 1 april 2021 bij VTM. Op de foto: Bab Buelens, Thibault & LaurentBeeld VTM

Nutteloze weetjes

Tralala, De Do Do Do en Gigi D’Agostino: ‘Popquiz’ riep een paar vragen bij ons op

Matthijs van Nieuwkerk zoekt in het VTM-programma ‘Popquiz’ 10 weken lang de grootste muziekkenner van het land. Tijdens de eerste aflevering (1/4) wisten de duo’s en hun toegewezen Bekende Vlaming onder meer Billie Eilish, Kurt Cobain en Fleetwood Mac te spotten. Humo verduidelijkt, ten dienste van het algemeen goed, de opmerkelijkste vragen met onnozele en – bovenal! – compleet nutteloze trivia.

Waar slaat ‘De Do Do Do, De Da Da Da’ van The Police op?

Als u één les uit de eerste ‘Popquiz’-aflevering hoort te trekken, dan wel: artiesten zijn bijlange niet zo diepzinnig als wordt aangenomen. Sting stoorde zich zo mateloos aan de simpelheid van een pophit, dat hij er zelf één pende: ‘De Do Do Do, De Da Da Da’ voor The Police. ‘Ik wou een intellectueel punt maken over hoe krachtig iets simpel kan zijn. Maar ‘De Do Do Do, De Da Da Da’ werd als kinderspel weggezet, omdat niemand wérkelijk naar de tekst luisterde,’ zo liet een verongelukte Sting noteren in Rolling Stone Magazine. Het was trouwens zijn zoon die de titel van de song had bedacht. ‘Ik heb hem er nooit voor betaald,’ aldus Sting, ‘Dat is nog een mogelijke rechtszaak.’

The Police Beeld Google
The PoliceBeeld Google

Wat is een tralala? En nog urgenter: een ding ding dong?

Nu we het toch over het beperkte vocabularium van popsterren hebben: toen de deelnemers de tekst van hits moesten aanvullen, passeerde er een prachtexemplaar waarvan veel kijkers moeten hebben gedacht: wablieft!? ‘Oooh, you touch my tralala,’ weerklonk het in de VTM-studio, waarna deelnemer Sarah gretig aanvulde, ‘Mmm, my ding ding dong.’ Oorspronkelijk een eightiessoulsong van Nederlandse makelij (check Phil & Company met ‘Tralala’ op YouTube), het was de Zweedse pornosnorzanger Günther die er in 2004 een wereldhit van maakte. ‘Ik vind inspiratie voor mijn songs in mijn seksleven,’ weidt Günther uit, ‘Niets zo mooi als het geluid dat uit een vrouw komt.’

Wat heeft Stealers Wheel met een afgesneden oor te maken?

Het was je reinste heiligschennis tijdens de ‘Popquiz’: ‘Leef’ van André Hazes als soundtrack van de iconische martelscène van Quentin Tarantino’s ‘Reservoir Dogs’. Tarantino had namelijk de helft van het weliswaar magere filmbudget opgebruikt om ‘Stuck in the Middle with You’ van Stealers Wheel te mogen gebruiken – om verdere kosten te besparen, werden de acteurs opgedragen om hun kostuums uit de eigen kleerkast te plukken. Het leek de regisseur namelijk plezant om iemands oor te laten afsnijden terwijl een vrolijke popsong uit de boxen knalde. De martelaar in kwestie, Michael Madsen aka Mr. Blonde, had de song nooit eerder gehoord en begon spontaan te bewegen - in het script stond simpelweg: maniakaal dansen.

Wie was Mia eigenlijk?

Toen ‘Mia’ van Gorki de revue passeerde, vroeg Nederlander Matthijs van Nieuwkerk aan de deelnemers om het onofficiële Vlaamse volkslied te zingen. Maar wie was deze vrouw die nooit heeft afgezien? ‘Ze bestaat niet,’ gaf Luc De Vos in 2011 toe. ‘De namen Mia en Anja stonden symbool voor alle onbeantwoorde liefdes. Ik was werkloos en woonde nog bij mijn moeder toen ik die songs schreef.’ Freud had waarschijnlijk een boek kunnen vullen over het feit dat Lucs moeder Irma heette. ‘Het lijkt een beetje op Mia. Tja, het was een heel zielige tijd.’

Luc De Vos 2013
 Beeld Marco Mertens Humo
Luc De Vos 2013Beeld Marco Mertens Humo

Is Gigi D’Agostino aan een opwaardering toe?

Een gewaagde zet van deelnemer Sarah: je als een muziekkenner voorstellen en dan bekennen dat ‘L’Amour Toujours’ van Gigi D’Agostino, dat reeds menig kermisattractie en boerenfuif heeft opgefleurd, je állerlievelingslied is. ‘Heel veel mensen snappen niet hoe subliem dat nummer in elkaar zit: het is een opwelling van emoties!’ verklaarde Sarah, waarna ze zich ontpopte tot de bekwaamste quizer van de avond. Vandaar, voor u opgelijst, de vele verdiensten van ‘L’Amour Toujours’. 1) De titel is Frans, doch de tekst Engels. 2) De lyrics zijn van een buitengewone klasse: ‘We’ll fly away, and I’ll fly with you.’ 3) ‘Je kan er enthousiast op klappen,’ jubelde Matthijs van Nieuwkerk. 4) Ook Eva De Roo weet van ‘L’Amour Toujours’ af, zo liet ze in Humo over radiomaken eens optekenen: ‘Pfff, als ik Gigi D’Agostino wil horen, zet ik ‘m wel op als ik ’s avonds terug thuis ben.’ 5) De gustibus et coloribus non est disputandum. Kortom: na ‘Africa’ van Toto kan er heus plaats gemaakt worden voor Gigi D’Agostino in ‘De tijdloze’.

Gigi D'Agostino Beeld Google
Gigi D'AgostinoBeeld Google
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234