Beeld ANP Kippa

InterviewTyphoon

Typhoon: ‘Ik was God even kwijt maar heb hem weer ontmoet’

Na een burn-out, een hernieuwde omarming van het geloof en jaren zonder nieuwe muziek verschijnt vandaag ‘Lichthuis’, het nieuwe album van Typhoon (Glenn de Randamie). Hij rapt over het racisme dat hij meemaakt. ‘Mensen zullen er vast iets polariserends in horen, maar ik zoek juist de verbinding.’

TYPHOON «Ik zag mezelf natuurlijk al op Lowlands staan met mijn nieuwe muziek. Ik wist al precies hoe ik de show zou openen. Het verwerken dat al die optredens niet doorgingen, juist in het jaar dat ik weer helemaal klaar was voor een terugkeer, is een rouwproces geweest. Eerst verdriet, dan acceptatie en vervolgens weer zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Ik weet zeker dat ik weer op Lowlands zal staan. Als het niet volgend jaar is, dan het jaar daarna.

»Onze sector wordt nu knetterhard getroffen. En de hardste klappen komen nog helaas. Maar we kunnen hieruit ook lering trekken. Nu die enorme ratrace ineens stilligt, zie je dat we ons in deze industrie eigenlijk onaantastbaar waanden. Misschien was ons zelfvertrouwen iets té groot. We planden tournees rustig anderhalf jaar of langer vooruit. Alsof er nooit iets kan gebeuren in de tussentijd! Ik deed daaraan net zo hard mee natuurlijk.»

Levensenergie

TYPHOON «Over mijn nieuwe album ‘Lichthuis’ kreeg ik de afgelopen maanden vaak hetzelfde advies: ‘Verplaats het maar.’ Maar: naar wanneer moest ik het dan verplaatsen? Dat weet niemand, toch? En ten tweede: ik geloof dat er mensen zijn voor wie de muziek juist nu op het goede moment komt. ‘Lichthuis’ is meer dan muziek, het is een gedachtegoed, een levensenergie.

»Juist in deze tijd is het belangrijk om niet alleen maar berekenend bezig te zijn. Mede door mijn geloof vertrouw ik er nu op dat mijn muziek terecht gaat komen bij de harten die het nodig hebben. Het is een van de lessen die ik tijdens mijn burn-out van vorig jaar heb geleerd: zonder geloof is er geen hoop en zonder hoop geen vertrouwen.

»Ik heb te lang geprobeerd overal de controle over te houden. Maar op momenten dat je het even niet weet, moet je je gewoon overgeven. Quincy Jones zei het al: ‘Vul de ruimte voor 70 procent en laat de rest open voor God.’ Zo voel ik het ook.

»‘Lichthuis’ is voor mij een onzichtbare, maar voelbare plek. Het gaat over jezelf vertrouwen, over weten dat het goed komt. Elke keer dat ik paniek voel, zeg ik nu tegen mezelf: Kom op, je bent 36 jaar, je leeft nog. Hoe vaak heb je niet gedacht dat je niet uit een situatie kon komen, maar je bent er nog. En hoe.»

»Juist daardoor is ‘Lichthuis’ geen donker verslag van een moeilijk periode. Willem de Bruin van de Opposites heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt als ik. Hij heeft die zware plaat wel gemaakt met ‘Man in nood’. Prachtig was die. Toen ik die hoorde, heb ik hem bedankt. Hij heeft gemaakt wat ik zou proberen als ik direct vanuit mijn burn-out zou werken. ‘Niemand kan blijven’ is het donkerste nummer dat ik ooit heb gemaakt, maar je hoort er ook de hoop in.

»Uiteindelijk gaat ‘Lichthuis’ net als ‘Lobi da Basi’ vooral over de liefde. Maar waar ‘Lobi da Basi ‘het begin van de reis was kan ik zeggen dat ik nu echte liefde heb gevonden. Er is een wereld ontsloten waarvan ik niet wist dat die er was.

»Dat ik nu zo gelukkig ben met mijn kersverse verloofde is ook het resultaat van het terugvinden van de liefde voor mezelf. Ik durf weer te vertrouwen. Dat merk ik overal. Ik zing nu zelfs ook. Ik voelde dat er meer muziek in mij zat dan alleen het rappen, maar was onzeker. Ik ben geen Paskal Jakobsen (zanger van BLØF, red.), maar heb hard gewerkt en ben blij met hoe ik nu klink.»

Beeld ANP Kippa

Zoekende

TYPHOON «Ik was God even kwijt, maar heb hem de afgelopen jaren weer ontmoet op een manier die helemaal klopt. De God die ik uit mijn jeugd kende, was een veroordelende. De God die ik nu ken is er eentje van liefde, eentje die steunt. Ik vind het zo fijn dat ik weet dat ik het niet allemaal zelf hoef te doen. Ik word geholpen.

»Ik weet het: Nederland heeft een haat-liefdeverhouding met het geloof. Als je zegt dat je zoekende bent, vindt iedereen dat oké, heb ik gemerkt. Maar als je dan vol vreugde meldt dat je het gevonden hebt, vinden mensen het ineens eng. Ze denken meteen aan al die dogma’s van de kerk en zijn bang voor veroordeling, zelfs vrienden van me. Maar als ik uitleg hoe open mijn verstandhouding is, zeggen ze bijna allemaal: ‘Wow, ik wou dat ik zo’n relatie met God had’.

»Op ‘Lichthuis’ kon ik niet om het actuele debat rond identiteit heen. Soms schrijf ik heel poëtisch en cryptisch, maar hiphop heeft gelukkig ook rauwe en directe energie in zich. Op de track ‘Botoman’ ben ik explicieter dan ooit over mijn kleur en over het racisme dat ik heb ervaren. Ik rap over het bestaan van een zwarte man in een witte wereld. Dat mocht niet multi-interpretabel zijn.»

Plicht

TYPHOON «Als artiest voel ik een bepaalde verantwoordelijkheid op dit vlak. Zoals Nina Simone zei: ‘Het is de plicht van een artiest om de tijden waarin hij leeft weer te geven in zijn muziek’. Hoewel ik weet dat elk woord tegenwoordig wordt gewogen, mag ik, zo heb ik uit de bijbel geleerd, vrijmoedig spreken. Met het doel de verbinding te zoeken. Hoewel er vast mensen iets polariserends in horen. Dat hoort helaas bij deze tijd. Het is moeilijk tot elkaar te komen. Maar ik blijf het proberen.

»Ja, nadat ik bij ‘Zomergasten’ over dit onderwerp sprak, twitterde Geert Wilders dat ik maar een ander land moest zoeken als het me hier niet beviel. Dat soort opmerkingen raakt me het minst. Het is bijna slapstick. Maar er zijn ook echte doodsbedreigingen binnengekomen. Nu heb ik een heel dikke huid, maar dat soort berichten sijpelt toch door naar je binnenste. Je raakt in een staat van voortdurende waakzaamheid. Een heel naar gevoel is dat.

»En dan stelt wat ik meemaak nog weinig voor in vergelijking met waar bijvoorbeeld Akwasi doorheen moet. Mede daarom ondersteun ik zijn idee voor de nieuwe Omroep Zwart ook van harte. Een prachtig initiatief, vind ik het, dat echt iets kan bijdragen aan meer inclusiviteit. Sommige mensen vinden die naam polariserend. Maar het polariseert juist niet. Die naam schijnt een ander licht op de term ‘zwart’, die maar al te vaak een negatieve connotatie heeft. Zwart absorbeert alle kleuren, snap je? Het is een kwestie van taal. Dat begrip zal niet binnen een generatie veranderen, maar we nemen kleine stapjes.»

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234