'Het is abnormaal hoe iemand met een beetje talent tegenwoordig kan exploderen. Het juiste moment, de juiste move, en je bent wereldberoemd' Beeld Erik Smits
'Het is abnormaal hoe iemand met een beetje talent tegenwoordig kan exploderen. Het juiste moment, de juiste move, en je bent wereldberoemd'Beeld Erik Smits

InterviewDIKKE

‘Uit respect voor mijn ouders zul je mij nooit zien dansen tussen zeven vrouwen in bikini’

Er viel niet naast te kijken: vanuit het niets belandde Dikke met zijn debuutplaat ‘130 kilo’ op één in de Ultratop én de Album Top 50, iets wat niemand hem ooit voordeed. Dikke is Mohamed Eddahbi Agounad, maar we mogen ook Mo zeggen, of Biggie van de wijk. Biggie, alias The Notorious B.I.G., was zijn eerste held, maar nu wil hij aan zijn eigen weg timmeren. ‘Als ik later beroemd ben, mogen jullie mijn sokken veilen.’

Dikke, met zijn 23 jaar de jongste van vijf broers en zussen, begon vier jaar geleden met rappen en woont nog bij zijn ouders in het Limburgse Lummen. Zijn vader en grootvader kwamen in de jaren 80 vanuit Marokko naar België om in de steenkoolmijnen te werken. Zijn eerste plaat nam hij nog op met producers uit zijn nabije omgeving, vandaag zit hij in Amsterdam om een week lang met Nederlandse artiesten zijn grenzen te verkennen. Omdat ik van dezelfde streek ben als hij, stel ik mijn eerste vraag in ons beider dialect.

HUMO Mo, wa make in Amsterdam?

DIKKE «Waarke. Na de drukte van de afgelopen tijd had ik voor het eerst sinds lang nog eens een weekje vrij, maar ik heb ervoor gekozen om meteen door te zetten. Ik ben hier een week, om nieuwe mensen te leren kennen, mijn netwerk uit te breiden, muziek te maken. Gisteren heb ik de hele dag met iemand samengewerkt in de studio: het ging moeizaam, maar we zijn met een volledig product naar buiten gekomen, en dat is het belangrijkste. Het gebeurt dat ik na een sessie van acht uur zes tracks klaar heb, maar het loopt niet altijd zo vlot. Een maand geleden ben ik hier nog een paar dagen geweest, en toen is de track met Buikje ontstaan, ‘Dood voor mij’. Die samenwerking kwam tot stand via sociale media, dat gebeurt wel vaker. Mensen zien dat ik in Amsterdam ben en sturen een berichtje: ‘Yo bro, ik zie dat je hier bent, kom even langs.’ Soms praat ik gewoon met een artiest zonder dat we muziek maken. Ik wil eerst weten of ik van iemand energie terugkrijg.»

HUMO Is het in Amsterdam anders werken dan bij ons?

DIKKE «Ze werken hier doorgaans iets sneller en iets kwalitatiever. In België heb je naast een beatmaker ook bijna altijd een engineer nodig, hier kunnen de meeste producers alles. Dat is handig, want van de refreinen heb ik in de studio bijvoorbeeld heel graag al snel een soort premix, zodat ik het eindresultaat kan inschatten. Dan kan ik mijn ontbrekende verses veel sneller in elkaar steken. Hier kan een producer je dat meteen geven, bij ons moet zo’n track eerst naar de mixer. Maar ook bij ons kun je goed werken, hoor. Ik ga niet klagen, het gaat goed.»

HUMO Heb je al last van groupies?

DIKKE (zucht) «Ik ben aan het doorschakelen, dat mag je aan iedereen vragen.»

HUMO Wat is doorschakelen?

DIKKE «Doorzetten, ik kijk niet naar links of rechts. Of er nu groupies bij komen, of twintig modellen, dat interesseert mij niet. Dat is niet de essentie van de zaak.»

HUMO Heb je een lief?

DIKKE «Dat is geen relevante vraag. Waarom wil iedereen dat weten? Zet dit in je artikel: ik zal nooit antwoorden op die vraag. Zelfs in mijn privéleven antwoord ik daar niet op. Dat is mijn zaak, niet die van de buitenwereld. Als ik ooit trouw of een kind krijg, dan zal ik daar misschien een paar woordjes over lossen. Tot die tijd blijft mijn privé lekker privé.»

HUMO Hoe belangrijk zijn sociale media bij de uitbouw van je carrière?

DIKKE «Die spelen voor alle artiesten een grote rol, en niet alleen voor artiesten: ook sporters worden via sociale media ontdekt, dansers, zakenmensen… Anno 2021 zijn sociale media onmisbaar. Helaas zijn het ook makkelijke platformen om je mening te uiten zonder er verantwoording voor te moeten afleggen. Ik had weleens willen weten hoe het was zonder al die dingen. Vroeger moest je demo’s opsturen met de post. Deze man (wijst naar Sami van Top Notch, die aan een aanpalende tafel zit) heb ik vroeger zeker duizend mails gestuurd! Zonder reactie. Nu heb je Facebook, Instagram, TikTok… Het is abnormaal hoe iemand met een beetje talent tegenwoordig kan exploderen. Het juiste moment, de juiste move, en je bent wereldberoemd. Ik gebruik sociale media, het is een instrument, maar ik laat er mijn hele leven niet van afhangen.»

HUMO Is TikTok iets voor jou?

DIKKE «Ik heb heel eventjes een account gehad, maar ik denk dat het iets van de volgende generatie is. Ik voelde me oud op TikTok, ik voelde me zoals mijn ouders die nu aan het struggelen zijn met WhatsApp.»

HUMO Hoe oud zijn je ouders?

DIKKE «60-plus.»

HUMO Je vader was mijnwerker?

DIKKE (knikt) «Mijn grootvader was van de eerste generatie, mijn vader van de tweede. In 1982 is hij voor het eerst naar België gekomen. Ik heb weinig herinneringen aan dat mijnwerkersverleden. Toen ik geboren werd, was hij al richting zijn pensioen aan het gaan. Maar ik ken mensen wier vader of grootvader naar beneden is gegaan en op een dag niet meer naar boven is gekomen. Ik kan me dus wel voorstellen hoe riskant die job geweest moet zijn.»

HUMO Ben jij al in Marokko geweest?

DIKKE «Tuurlijk. De laatste keer was twee jaar geleden, toen mijn grootmoeder ziek was. Mijn ouders willen wel ooit terug naar Marokko, als iedereen het huis uit is. Vooral mijn vader: als hij gaat, blijft hij er voor lange tijd. Mijn moeder durft al eens iets vroeger terug te keren of later te vertrekken, om te checken of alles oké is met mij. Er zijn keren geweest dat ze terugkwam en dat het helemaal niet goed ging met mij. Dat heeft haar een zekere angst gegeven. Vroeger gingen we elke zomervakantie naar Marokko. Auto in en hup, twee maanden weg. Zonder gps hè, dat wilde mijn vader niet. Hier stoppen, daar stoppen, en maar verhalen vertellen. Mijn vader had eigenlijk gids moeten worden.»

HUMO Het verhalen vertellen heb je van hem?

DIKKE «Dat kan goed zijn.»

HUMO Wat was er aan de hand, die keren dat je moeder terugkwam en dat het niet goed ging met jou?

DIKKE «Dat is niet relevant. Geen verhaal voor de buitenwereld.»

HUMO Je draagt uitvoerig uit dat je van Limburg bent. Waarom is dat belangrijk?

DIKKE «Omdat ik niet alleen mezelf een betere toekomst gun. Hoeveel Belgische hiphoppers komen er uit Limburg, in vergelijking met Antwerpen of Brussel? Terwijl er in Limburg net zoveel talent rondloopt. En niet alleen in de hiphop. Dat gaat van voetballers over dansers tot ontwerpers en van alles en nog wat. Mensen kennen Limburg vooral van de natuurgebieden, maar er is veel meer dan dat.»

HUMO Je woont nog in Lummen bij je ouders?

DIKKE «Klopt.»

HUMO Wil je in Limburg blijven?

DIKKE «Dat zal de tijd uitwijzen, ik kan daar nu geen antwoord op geven.»

HUMO Je zegt in interviews vaak dat je het allemaal voor je ouders doet. Wat wil je hun geven?

DIKKE «Het leven dat zij opzij hebben geschoven zodat hun kinderen een mooi leven kunnen leiden. Of in ieder geval een mooier leven dan het hunne. Zodra je kinderen hebt, doe je het niet meer voor jezelf. Mijn ouders komen van ver. Vanuit het buitenland zijn ze hierheen gekomen, naar een land waar ze de taal niet spraken, de regels niet kenden… Het duurt jaren voor je fatsoenlijk geïntegreerd bent. Ik wil ervoor zorgen dat mijn ouders de dromen die ze voor ons hebben opgeborgen nog kunnen waarmaken.

»Als ik mijn ouders vraag wat ze willen, dan zeggen ze: ‘Lieve zoon, dat jij een diploma haalt, een mooie vrouw vindt, mooie kindjes krijgt en een mooi huis kunt kopen.’ Wat ze willen, willen ze nog steeds voor hun kinderen. Mijn vader houdt bijvoorbeeld van oldtimers, maar ik zal nooit tegen hem zeggen: ‘Pa, ik ga je morgen een auto kopen.’ Omdat ik weet dat hij mij dan zal sméken om het niet te doen. Nee, ik ga die auto halen, zet ’m voor de deur en geef hem de sleutel.»

‘Op nummer één staan in de Ultratop was een geschenk voor wat ik tot nog toe gedaan heb, maar meteen was er die melding in mijn hoofd: als je harder werkt, krijg je nog meer. Ik ga niet achteroverleunen.’ Beeld Erik Smits
‘Op nummer één staan in de Ultratop was een geschenk voor wat ik tot nog toe gedaan heb, maar meteen was er die melding in mijn hoofd: als je harder werkt, krijg je nog meer. Ik ga niet achteroverleunen.’Beeld Erik Smits

DE KROON VAN BIGGIE

HUMO Schrijven doe je naar verluidt al langer dan rappen.

DIKKE (knikt) «Op een bepaald moment beland je in een overgangsfase in je leven. Ik kan lachen en grappen maken, maar op een gegeven moment moet je ook serieus gedrag gaan vertonen. Het leven is geen soap, geen serie. Mensen maken echte dingen mee, hebben echte gedachten, echte pijn. Jij zit hier nu naar mij te kijken en mij vragen te stellen, maar ik kan nooit weten wat er in je hoofd omgaat. Ik beantwoord je vragen, maar jij weet ook niet waar ik echt aan zit te denken. De hele dag door ben je bezig met mensen, ben je niet bezig met jezelf. Maar hoe voel je je als alle lichten uit zijn en je in bed ligt? Je vrouw ligt naast je, maar ze slaapt en je bent alleen. Wat speelt er in je hoofd? Ik slaap niet snel. In bed begint mijn hoofd te werken. Nadenken, nadenken, nadenken. En na een tijdje ontstaan daar teksten uit. Als ik een slechte dag heb en ruzie heb gemaakt met mensen, dan ga ik op het einde van die dag nadenken: was ik juist of fout? Hoe kan ik juist zijn als ik dit en dat heb gedaan? Snap je? Dan slaap ik al niet meer, dan is de nacht voorbij. Het is wat, dat mensenleven, die hele opeenstapeling van gedachten en gebeurtenissen. Slechte tijden, goede tijden, geluk, ongeluk, boetes, facturen, werken, premies krijgen… Een hele boterham. Dat is de voedingsbodem, van het brein naar de pen naar papier.»

HUMO Heb je dat altijd gehad?

DIKKE «Dat is op een bepaalde leeftijd gekomen. Doordat ik altijd met oudere mensen omging, ben ik heel snel dingen beginnen te relativeren. Ik leg heel snel de nadruk op de echte wereld, en ik ben iemand die zijn tijd neemt en rustig nadenkt. Is dit het waard, is dit het niet waard? Wat zit er in voor mij, wat zit er in voor de ander? Ik besef dat ik best volwassen zinnen gebruik voor iemand van mijn leeftijd. Ik ben 23, natuurlijk kan ik ook blije liedjes gaan maken, maar… Veel mensen vinden mij saai voor mijn leeftijd, maar het is maar hoe je het bekijkt. Iedereen is anders.»

HUMO Heb je broers of zussen die met muziek bezig zijn?

DIKKE «Nee. Luisteren doen ze uiteraard wel.»

HUMO De hiphop zou je via je oudste broer hebben leren kennen.

DIKKE «Van alle cd’s die mijn broer had, heb ik er twee uitgepikt: Biggie en 50 Cent. Puur omdat ik de covers mooi vond, denk ik. ‘Get Rich or Die Tryin’’, da’s die hoes met die bruine achtergrond waar 50 Cent zo gespierd op staat, achter een glas met een kogelgat. Van Biggie was het zijn ‘Greatest Hits’, die hoes met zijn kroon. Als ik kijk naar zijn hardste album, dan is dat ‘Life After Death’. ‘You’re Nobody (Til Somebody Kills You)’ staat erop, en… (Haalt zijn telefoon boven) Ik ga kijken, het moet juist zijn, anders gaan de mensen zeggen: ‘Hij doet de hele dag Biggie na en weet niet eens op welke plaat zijn songs staan.’ (lacht) Hier, ‘Going Back to Cali’, ‘Mo Money Mo Problems’, ‘Notorious Thugs’… Dat zijn de tracks die ik heb gedownload, dat betekent dat ik die de pleuris uit pomp.»

HUMO Was het jouw idee om op je hoes te gaan staan met een kroon, zoals Biggie?

DIKKE (wijst naar Sami) «Zijn idee.»

HUMO Je weet dat de kroon van Biggie onlangs voor massaal veel geld verkocht is?

SAMI «Destijds gekocht voor 6 dollar, onlangs geveild voor 600.000.»

DIKKE «Onze shoot was wel vóór de veiling.»

SAMI «De kroon is geveild in september, onze covershoot was op 5 augustus.»

DIKKE «Als ik later bekend ben, mogen jullie mijn sokken verkopen (lacht). Maar de foto was dus Sami’s idee, en het heeft goed uitgepakt. Sommigen zullen ervan houden, anderen niet, maar dat is niks om van wakker te liggen. Drake heeft ook de cover van ‘Ready to Die’ nagedaan.»

SAMI «En Rick Ross die met de kroon.»

DIKKE «Logisch, dat zijn classics, en classics mogen worden nagedaan.»

PAPA IS HIER

HUMO Je plaat kwam op één binnen in de Ultratop en daarbuiten. Wat betekent dat voor jou?

DIKKE «Ik heb iets gedaan wat niemand ooit gedaan heeft. Maar je mag aan Sami vragen wat ik daar voor de rest van denk, wat mijn reactie was.»

HUMO Wat was zijn reactie?

SAMI «Voortwerken, doorbakken. Leuk, maar het moet nog groter, nog beter.»

DIKKE «Die nummer één was een geschenk voor wat ik tot nog toe gedaan heb, maar meteen was er die melding in mijn hoofd: als je harder werkt, krijg je nog meer. Ik ga niet achteroverleunen, nee bro, zo werkt dat niet. Wanneer kunnen we nog een meeting inplannen? Wanneer nog een studiosessie? Ik wil nieuwe shit uitbrengen. Zo werkt mijn hoofd, daar kan niemand verandering in brengen. Het voordeel daarvan is dat ik mijn drive niet snel zal verliezen, het nadeel is dat mensen om je heen gedemotiveerd kunnen raken. Ze zeggen me dat ik niet genoeg geniet van wat ik al heb bereikt, maar dat genot is sowieso maar voor even. Na een week moet je toch weer verder. Ik wil eerst echt iets bereiken, iets doen wat me in mijn hart raakt. Zo van (slaat zich op de borst): dit wilde ik écht. Mijn lat ligt erg hoog. Ik ga gewoon voort, tot ik weer iets bereik.»

HUMO Waar haal je onderweg de meeste voldoening uit?

DIKKE «Als ik in de studio zit en ik heb een track gemaakt waarvan ik zelf denk: fuck, dit is de shit, dit is hard. Maar ik denk dan ook weer meteen: bom, door, verder, volgende track. Er zit geen grens op. De enige grens die er is, is als we straks goed gespaard hebben en papa en mama in een mooi huisje zitten. Maar als we daar zijn, schiet ik die grens waarschijnlijk ook weer de lucht in. Dan komen mijn kinderen, die moeten naar een goede school gaan, een goede opleiding krijgen, er netjes bij lopen. Alles zal geregeld worden, geen stress in hun leven, papa is hier.»

HUMO Je bent goed op weg om een bekende kop te worden, heb je een lijst met dingen die je níét wil doen?

DIKKE «Die lijst had ik al voor ik een management had of in gesprek ben gegaan met Top Notch, mijn platenlabel. Het is meer een lijst met principes, en die staat niet op papier maar zit in mijn hoofd. Als iemand straks tegen mij zegt: ‘We gaan een clip opnemen met zeven vrouwen in bikini’, dan zeg ik: ‘Sorry, dat gaat niet gebeuren.’ Uit respect voor mijn ouders. Welke Marokkaanse ouder wil zijn of haar zoon tussen zeven vrouwen met opgespoten lippen in bikini zien? Geen enkele. Ik kan een hele lijst opnoemen, maar ik bekijk het liever per geval. Als jij nu iets vraagt, dan zal ik je ja of nee zeggen.»

HUMO ‘De slimste mens’?

DIKKE «Ik kijk ernaar, maar ik ben niet gebouwd voor zo’n tv-programma. Ik kan daar toch niet allerlei domme shit gaan zeggen? Dat is misschien goed voor ‘De slimste mens’, maar niet voor mij.»

HUMO Je studeert transport en logistiek en werkt in een kledingwinkel. Hoelang wil je dat nog blijven doen?

DIKKE «Met studeren ben ik hopelijk dit jaar klaar, en ik blijf werken zolang het moet. We zullen wel zien. Ik weet van bekende artiesten in België en Nederland dat het lang kan duren voor je van je muziek kunt leven. Het is niet omdat je album op nummer 1 heeft gestaan, dat je meteen kunt stoppen met werken. Eerst komt de aandacht, dan pas het financiële. Tenzij je ineens superviraal gaat.»

HUMO Nog één laatste vraag: ‘130 kilo’, exact of afgerond?

DIKKE «Afgerond.»

HUMO Naar boven of naar beneden?

DIKKE «Naar boven.»

‘130 kilo’ van Dikke is nu uit bij Top Notch.

null Beeld Humo
Beeld Humo
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234