Tom Waits, Prince en Rihanna Beeld HUMO
Tom Waits, Prince en RihannaBeeld HUMO

Playlist

Van passie tot overspel: dit is Humo’s Valentijnsplaylist!

Humo vroeg 25 muzikanten en radiomakers: ‘Welke song vat de Liefde het best samen, en waarom?’ Het resultaat is een gevarieerde, van wellust kloppende playlist die het fenomeen in al zijn grilligheid, facetten en tinten roze vat. Arno, Mathieu Terryn, Naima Joris en 22 anderen presenteren: melige, doorleefde en cynische songs over de passionele, doordeweekse, rare, geile, pijnlijke, overspelige of ambigue liefde. Na een korte stemronde door diezelfde keuzedames en -heren in de juiste volgorde geschud, en dus van 25 tot 1: Humo’s Valentijnsparade van verlangens en verdriet.

Luister naar onze Valentijnsplaylist op Spotify:

25. WILD THOUGHTS - DJ KHALED FT RIHANNA

JAN PATERNOSTER (Black Box Revelation) «Een nummer dat, als iemand het opzet, altijd meteen sfeer brengt, en ervoor zorgt dat mijn lief en ik naar elkaar toe worden gezogen. Zwoel en zweterig dansen, lijf tegen lijf, alles vergeten en dansend al het aardse overstijgen. Is dat niet waar de liefde om draait: samen volledig in het moment kunnen opgaan? Daarbij: als ik iemand graag over de liefde hoor zingen, dan mijn crush Rihanna wel (lacht). Ik moet hier dus voor ‘Wild Thoughts’ kiezen, net omdat het lied zelf mij nooit een keuze laat.»

Rihanna Beeld GETTY / RV
RihannaBeeld GETTY / RV

24. LIEFDE VAN LATER - HERMAN VAN VEEN

TIJS VANNESTE «Liefde is in het prille begin dikwijls heel overweldigend. Daarna zetten de karakters zich door en komen de eerste pijnpuntjes, met een paar botsingen. Dan is er vaak een fase waarin je – als je niet oplet – een beetje op elkaar bent uitgekeken. En tot slot is er de vredige, zeer mooie berusting van het oudere koppeltje dat alles heeft meegemaakt én overleefd. Al die fases van een lange relatie zitten ook in de Jacques Brel-cover ‘Liefde van later’. Daarom, en omdat ik het als student zo vaak heb opgezet dat het definitief onder mijn huid gekropen is, én omdat ik standaard alles geloof wat de warme, zalvende stem van Herman van Veen zingt, is ‘Liefde van later’ voor mij het ultieme liefdeslied.»

23. ELECTRIC INTERCOURSE - PRINCE

SAM DE NEF «Prince is de vleesgeworden geile liefde. In mijn directe omgeving krioelt het volgens mij van de in bloei staande vrouwen die tijdens nachtelijke avonturen kushandjes toegeworpen krijgen van Prince Roger Nelson. En muzikaal klinkt dat nergens harder in door dan in het zachte, verrassende en opwindende ‘Electric Intercourse’.»

Prince Beeld WireImage
PrinceBeeld WireImage

22. BEING IN LOVE - SONGS: OHIA

BERT VLIEGEN (Teen Creeps) «Mooi, breekbaar nummer met een subtiel dubbelzinnige tekst. Het zit al in de eerste regels. ‘Being in love means you are completely broken / Then put back together the one piece that was yours’: bedoelt hij dat nu positief of negatief? Of ‘I am proof that the heart is a risky fuel to burn’: bedoelt hij dat de relatie hem heeft opgebrand, of dat hij de liefde net passioneel beleeft? Ik denk beide tegelijk. Straf hoe hij beide aspecten aan bod laat komen, en naar mijn gevoel nergens duidelijke keuzes maakt.»

21. ME AND MY GIRLFRIEND - 2PAC

IKRAAAN «‘Me and My Girlfriend’ brengt onder woorden hoe de liefde kan zijn voor mensen die van niks komen, die in armoede en ellende zijn opgegroeid en in elkaar sindsdien een reddingsboei gevonden hebben. Nu vertrouwen ze alleen nog maar mensen die er voor altijd zullen zijn. Het is pure liefde.»

20. THE POWER OF LOVE - FRANKIE GOES TO HOLLYWOOD

JOOST ZWEEGERS (Novastar) «Ik dacht eerst: ik kan The Beatles niet in de steek laten, ze hebben zovéél prachtige liefdesliedjes. Zoals ‘Something’, door George Harrison geschreven voor zijn toenmalige vrouw Pattie Boyd. Later ging ze lopen met Eric Clapton, die ‘Layla’ voor haar heeft gepend: die vrouw heeft dus twee klassiek geworden love songs op haar conto. Maar ik heb toch voor het waanzinnige ‘The Power of Love’ gekozen omdat die song mij, als ik ’m zelf speel en zing, nóg harder in de buik raakt. Mensen kennen Frankie Goes to Hollywood vooral van hun uitbundige gaypop, maar ‘The Power’ gaat tekstueel dieper dan je zou denken. Brandende hartstocht én schrijnende pijn én – ‘I’ll protect you from the hooded claw, keep the vampires from your door’ – het verlangen om je geliefde tegen de wereld te beschermen: het zit er allemaal in.»

19. AFTER I MADE LOVE TO YOU - BONNIE ‘PRINCE’ BILLY

WANNES CAPPELLE «Will Oldham weet met weinig woorden het alomvattende, alles opslorpende karakter van de liefde heel goed te beschrijven. ‘I never knew the embrace that I’d been lacking’, zingt hij, en dat is de nagel op de kop. De eerste keer dat ik zelf tot over mijn oren verliefd werd, kreeg ik ook het gevoel dat mijn leven toen pas begon. Er was een vóór en een ná, en ik kon me niet meer voorstellen hoe ik zonder die liefde had kunnen leven. Hij bezingt ook het bizarre gegeven dat vrijen soms als iets vies, vuils aanvoelt – zeker als het in een gehuurde kamer is, wat overspel suggereert, of op z’n minst een liefde die door de omgeving niet wordt getolereerd. ‘Memories of you undressing’, zingt hij ook: het uitkleden is heviger dan het naakt zijn. Dit lied is geil zonder geilheid te etaleren.»

18. GOOD WOMAN - CAT POWER

MICHIEL LIBBERECHT (Mooneye) «Een song over de complexiteit van de liefde. De liefde die Chan Marshall beschrijft, is er één tussen twee mensen die elkaar graag zien, maar die weten dat hun relatie ongezond en onhoudbaar is. Was er een affaire in het spel, of halen de twee gewoon te vaak het slechtste in elkaar naar boven? De luisteraar komt het niet te weten, maar een afscheid lijkt hoe dan ook de enige uitweg. Een heel harde tekst, maar een erg mooi nummer.»

Cat Power Beeld Redferns
Cat PowerBeeld Redferns

17. HYPERBALLAD - BJÖRK

JOHANNES GENARD (School Is Cool) «Een prachtsong over de alledaagse liefde, mét een zweem van destructiviteit. ‘Hyperballad’ gaat over een weinig glamoureus, zelden in songs beschreven aspect van de liefde: het samenblijven, het lang volhouden. Eén van de centrale vragen die het nummer opwerpt, is bijvoorbeeld: in hoeverre is je karakter intussen samengesmolten met je relatie? Razend interessant vind ik dat. Eind april zijn Greet en ik elf jaar samen: wat als ik haar destijds niet was tegengekomen? Hoe anders zou ik intussen geworden zijn in vergelijking met hoe ik nu ben? De tekst van ‘Hyperballad’ begint ook met een heel raar en poëtisch beeld: Björk die ’s ochtends vroeg bestek, flessen en auto-onderdelen in een ravijn staat te gooien. Ze doet dat, legt ze uit, om de agressie en frustraties kwijt te spelen die een mens in een lange relatie automatisch opstapelt, en omdat ze die niet op haar lief wil uitwerken. Andere mensen gaan squashen, Björk gooit met gebruiksvoorwerpen: ik vind dat mooi.»

16. I WANNA BE YOURS - ARCTIC MONKEYS

FIEN GERMIJNS (StuBru) «Toen ‘AM’ net uit was, bleek het al snel de perfecte soundtrack voor de treinritten van mijn 18-jarige zelf. En vooral dit nummer heb ik toen tot in den treure opgezet. De tekst is eigenlijk een gedicht van punk poet John Cooper Clarke, van wie Alex Turner al fan was toen hij nog op school zat. Het blijkt nu een nummer te zijn waar Britten elkaar vaak mee ten huwelijk vragen, omdat de tekst zo universeel uitdrukt wat je voelt als je iemand graag ziet. ‘Ik wil van u zijn’: dat klinkt mooier en minder bezitterig dan ‘Gij moet van mij zijn’, hè. In ‘I Wanna Be Yours’ hoor je ook het verlangen en een paar vleugjes melancholie. Sommigen vinden het een zaagsong, voor mij is het één van de mooiste liefdesnummers op aarde.»

Alex Turner Beeld Kevin Winter
Alex TurnerBeeld Kevin Winter

15. LOVING IS EASY - REX ORANGE COUNTY

MATHIEU TERRYN (Bazart) «Ik had kunnen kiezen voor een nummer over de moeilijke of complexe liefde, maar leuker is een song die uitdrukt hoe ik me op dit moment zelf voel in mijn relatie. Ik ben supergelukkig en ondervind dat – zodra je de juiste persoon gevonden hebt – de liefde heel makkelijk is. Met die catchy melodie, sexy vibe en eenvoudige lyrics vat ‘Loving Is Easy’ dat mooi samen. Ik word altijd blij als ik dat nummer hoor, ook omdat het dé song van Marie en mij is.»

14. (WHAT’S SO FUNNY ’BOUT) PEACE, LOVE AND UNDERSTANDING - ELVIS COSTELLO

STIJN MEURIS «Een liefdeslied hoeft niet in het keurslijf van de typische mellow slow te zitten, en alleen al daarom kies ik voor deze Nick Lowe-cover: een hitsige song met een ongelofelijke drive. Peace, love en understanding zijn drie hippieachtige termen waar ik als jonge twintiger met een grote boog omheen liep, maar de titel stelde die houding al meteen ter discussie: ‘Wát is daar precies zo grappig aan?’ Wat de fuck is er fout aan elkaar graag zien? Die vraag is trouwens relevanter dan ooit: hoewel het nummer meer dan veertig jaar oud is, lijkt het wel over nu te gaan. Ik bedoel: nú. Déze maand! ‘As I walk through this wicked world / Searchin’ for light in the darkness of insanity / I ask myself, ‘Is all hope lost? / Is there only pain and hatred and misery?’’ Dat gaat toch over de bestorming van het Capitool? Over de rellen in Nederland? Over hoe wij ons ineens met zijn allen blijken te voelen? Dat contrast tussen die wat melige tekst enerzijds, van het soort dat je als tiener op je pennenzak schrijft, en het ingebouwde cynisme en de muzikale mokerslag anderzijds! Een geweldige love song, maar je ziet ’m niet komen.»

Elvis Costello Beeld Redferns
Elvis CostelloBeeld Redferns

13. LA CHANSON DE SLOGAN - SERGE GAINSBOURG & JANE BIRKIN

ELLEN SCHOENAERTS «Misschien ligt het aan mij, maar ik hoor daar een heel erotisch geladen duet in. Een gesprek tussen twee mensen die, nadat ze een tijdlang in totale overgave voor elkaar hebben geleefd, elkaar hebben uitgeput. De vrouw wil weg, maar het lukt haar niet: ze ziet hem te graag. Dat sluit heel nauw aan bij mijn eigen ervaring: voor mij is de liefde totaal of ze is níét. Ofwel heb ik even geen lief en ben ik een complete wildebras, ofwel heb ik een relatie en geef ik mij daar compleet aan over. Een visie op de liefde die ik, hoewel ze haar nadelen heeft, extreem aantrekkelijk en überromantisch vind.»

Serge Gainsbourg en Jane Birkin Beeld Corbis via Getty Images
Serge Gainsbourg en Jane BirkinBeeld Corbis via Getty Images

12. EVELYNE - BERT DE CONINCK

LIEVEN TAVERNIER «Wanneer de man van Evelyne naar zijn werk vertrokken is, haalt zij haar minnaar in bed en in bad, net zolang tot manlief weer thuiskomt. In deze song geen spatje schuld en boete, de nadruk ligt voluit op genieten – zoals in ‘Het leven is vurrukkulluk’ van Remco Campert. ‘Evelyne’ is een on-Vlaamse song over overspel: complex-loos en vederlicht, en daardoor een verademing tussen al die ‘Liefste dagboek’-lyriek waarin zangers en zangeressen hun zilte tranen in de inkt laten druppelen, waardoor de song klef en waterachtig wordt. Bert De Coninck is een jammerlijk onderbelichte Vlaamse zanger, die in de jaren 70 de goede smaak had om Jean-Marie Aerts mee aan boord te nemen. Es lebe Evelyne!»

11. TRUE LOVE WAITS - RADIOHEAD

LENNERT COOREVITS (Compact Disk Dummies) «Het mooie aan dit nummer is dat de tekst tegelijk direct én abstract is. Je kunt er bijna in lezen wat je wilt, zo is de invulling in iedere fase van je liefdesleven anders. Dat wordt nog versterkt door het feit dat er van ‘True Love Waits’ twee versies bestaan – eerst was er alleen de akoestische liveversie, pas veel later kwam er een studioversie. Die versies zijn heel verschillend: de ene is romantisch en hoopgevend, de andere zo donker dat je bijna aan een horrorfilm moet denken.»

10. MAZURKA, OP. 17 NR. 4 - FRÉDÉRIC CHOPIN

CESAR DE SUTTER-PINOY (Peenoise) «We twijfelden eerst tussen een nummer van Arthur Russell en één van Robert Wyatt, maar we hebben uiteindelijk voor dit pianostuk gekozen. Omdat de liefde zo veelomvattend en onbegrensd is, dat woorden het vaak niet kunnen bevatten. En omdat de gevoelens die Chopin hier oproept, wél redelijk dichtbij komen. Euforie, droefheid, twijfel, tederheid, onbestemde melancholie: het zijn maar een paar emoties die naar boven komen bij het beluisteren van deze mazurka.»

9. CORNERSTONE - ARCTIC MONKEYS

SOFIE LEMAIRE (Radio 1) «Alex Turner kan heel mooi zingen over liefde, verlangen en alle stunteligheden die daarbij horen – bijvoorbeeld in ‘Arabella’ en ‘Why’d You Only Call Me When You’re High?’ – maar hij doet dat nergens zo goed als in ‘Cornerstone’. Dat is het tragische verhaal van iemand die wanhopig op zoek is naar een meisje dat hij ooit heeft begeerd, maar niet terugvindt. Hij trekt van café naar café en spreekt er vrouwen aan die op haar lijken, met de vraag ‘Mag ik je met haar naam aanspreken?’ Ongelofelijk hoe Turner met weinig woorden zoveel kan vertellen, want hij omschrijft tussendoor bijvoorbeeld ook de tragiek van de meisjes die ermee instemmen tweede of derde keuze te zijn. En dan is er nog het verhaal van de twee zussen! Samengevat: ‘Cornerstone’ is awkward, redelijk droef en een beetje zielig. En tóch mooi.»

8. ALWAYS SOMETHING THERE TO REMIND ME - DIONNE WARWICK

HEIDI LENAERTS (Klara) «Ik leerde dit door Burt Bacharach geschreven liedje kennen toen ik 16 was, via een mixtape die mijn toenmalige Amerikaanse vriendje voor me had gemaakt. Toen in de versie van Naked Eyes, pas later in die van Dionne Warwick: allebei prachtig. Vooral de tekst is raak, over de liefde die niet vergeten kan worden, omdat je zo vaak onbewust teruggekatapulteerd wordt naar plekken en gevoelens van vroeger. Ik vind dat sowieso al een heel herkenbaar gevoel, maar de laatste tijd ben ik door corona wel héél nostalgisch geworden – ik kijk voortdurend terug naar de kleine momenten, de simpele dingen die we even niet meer hebben. (Denkt na) Ik heb ‘Always Something There to Remind Me’ ook genomineerd omdat, als het over liefdessongs gaat, Burt Bacharach vermeld móét worden.»

7. KLEEN VERDRIET, GROOT VERDRIET - LUCY MONTI

ARNO «Toen ik nog jong was – of toch jonger dan nu – ging ik elke week met mijn grootvader naar Eugénie, een café op de kaaien van Oostende. Op zondagmiddag speelde daar een orkest, en mijn grootvader ging er dansen met de madammen. Ik luisterde er vooral naar de zangeressen. Lucy Monti was één van de bekendste. Bubbelinne was er ook, een vrouw die op straat vis verkocht en intussen liedjes zong. Allemaal zongen ze liefdesliedjes, over hun mannen of vaders die op zee waren om te vissen. Poëzie, een lach en een traan, het pure leven. Dat werd altijd luid meegezongen en meestal begonnen veel van de aanwezige vrouwen hard te wenen, omdat het vissersberoep toen nog heel gevaarlijk en onzeker was. En omdat er nog geen internet en geen gsm’s waren, en de vrouwen dus vaak tot twee weken lang in onzekerheid aan het staketsel van Oostende stonden te wachten op de terugkeer van hun vent. Een paar van de liedjes van Monti, de tante van Lucy Loes, waren trouwens geschreven door Freddy Feys, de oprichter van het Freddy Feys Dansorkest en vader van Serge Feys (toetsenist van T.C. Matic, red.). Ik ben opgegroeid met die liedjes, het was de blues van mijn jeugd.»

6. LOVE - JOHN LENNON

WALTER VERDIN (Pas De Deux) «Er zijn erg veel goede songs over de liefde – ik had zelf al een lijst van veertig nummers opgesteld – maar ‘Love’ is een parel die volgens mij nog te weinig mensen kennen. Het is geen hartstochtelijke, dramatische liefdesverklaring, John Lennon doet net heel gewoon, hij klinkt als iemand die naast je in de salon zit en snel even zijn gitaar heeft gepakt. Met een simpele, rustige tekst die niet alleen over de liefde, maar meteen over het hele leven gaat. De song komt zachtjes binnen en verdwijnt – toch in de versie van ’82, geremasterd in 2010 – ook zo, na een vals einde. Het doet me denken aan de zee: eb en vloed. Leve John en Yoko!»

5. FEELS LIKE HOME - RANDY NEWMAN

BART PEETERS «Randy Newman is één van de strafste songschrijvers ter wereld, en op basis van zijn oeuvre zou je een cursus kunnen geven over wat nu precies het verschil is tussen ironie, satire, sarcasme en cynisme. Naar eigen zeggen heeft hij die gouden middelen – de typische Randy Newman-tongue in cheek – in slechts vier nummers niet gebruikt: ‘In Germany Before the War’, ‘Marie’, de ‘Toy Story’-song ‘You’ve Got a Friend in Me’ en het pièce de résistance ‘Feels Like Home’. Daarin beschrijft Randy hoe een gewoon koppel zich gelukkig en goed bij elkaar voelt, terwijl ze thuis in de zetel tv-kijken. Critici vroegen zich af: ‘Waar is de twist, de dubbelzinnigheid?’ Maar die is er niet: het is één en al verklankte cocooning, en dat maakt het net zo goed en zo gedurfd. Vergelijk het met ‘Ne me quitte pas’, waarin Jacques Brel zingt: ‘Mag ik de schaduw van de schaduw van uw hond zijn?’ Dat laatste klinkt tof op het podium van L’Olympia, maar geen enkele man heeft die vraag ooit in het echte leven gesteld. ‘Feels Like Home’ is wél echt.»

4. BODY AND SOUL - BILLIE HOLIDAY

ROB BANKEN (H A S T) «Veel jazzstandards gaan over de liefde, en voor veel mensen klinken die ongetwijfeld wat melig, maar ik vind ze vaak enorm mooi. En vooral ‘Body and Soul’, over iemand die heel hard naar iemand smacht – het is misschien wel de bekendste, vaakst gespeelde standard. De versie van Billie Holiday is weergaloos. Zij heeft ook altijd met haar liefdesleven geworsteld en het is rijkelijk gedocumenteerd dat ze niet altijd op de juiste mannen viel: als iemand geloofwaardig over een haperend liefdesleven kan zingen, dan zij wel.»

3. TRUE LOVE WILL FIND YOU IN THE END - DANIEL JOHNSTON

EMY «De gitaar is een beetje hakkelig gespeeld en de zangpartijen zijn bijna kinderlijk, maar net die imperfectie benadert de liefde in mijn ogen en oren zoveel beter en genuanceerder dan de typische, veel te romantiserende liefdesliedjes. ‘True Love Will Find You in the End’ is zoals de liefde zelf: mooi en brak tegelijk, en heel onvoorspelbaar.»

2. I HOPE I DON’T FALL IN LOVE WITH YOU - TOM WAITS

BIRSEN UçAR (Hydrogen Sea) «Een sfeervolle representatie van wat liefde kan zijn, en één waar ik mezelf heel hard in herken. Ligt dat aan het cynisme van ‘Eigenlijk wil ik helemaal niet verliefd op je worden, maar ik kan het niet laten’? Of aan de zeer aanwezige bruine-kroegsfeer, het ‘We zitten allemaal op café, de gordijnen zijn dicht, de asbakken staan op tafel, en iedereen maar lallen en brallen’-gevoel waar ik op dit moment zo nostalgisch naar verlang? Een combinatie van beide, gok ik.»

1. WILD IS THE WIND - NINA SIMONE

NAIMA JORIS «De tekst van ‘Wild Is the Wind’ schetst de menselijke liefde, en het verlangen en de lust die ermee gepaard gaan, waarheidsgetrouw en heel mooi. En er zitten zoveel sterke beelden in. ‘I hear the sound of mandolines when you touch me’: prachtig toch? Of ‘Like a leaf clings to a tree / Oh my darling, cling to me’: zo hard naar iemand verlangen dat je je aan die persoon wilt vastklampen als een blad aan een boom. ‘Wild Is the Wind’ omschrijft de liefde als een natuurkracht die je nooit echt onder controle hebt. Da’s ook niet de bedoeling: je kunt de liefde niet écht beleven als je je er niet door laat meevoeren.»

HUMO Je hebt Nina Simone nog zien optreden: in ’97.

JORIS «Ik kende pakweg ‘My Baby Just Cares for Me’ toen al wel, maar niet veel andere nummers. Ik heb me toen vooral door een vriendin laten overhalen om naar dat concert te gaan kijken. Ik herinner me niet meer welke nummers ze heeft gezongen, maar wel nog dat ik, ook al was ze op leeftijd, zeer sterk onder de indruk was van haar stem en verschijning.»

HUMO Een tijdje geleden heb je zelf ‘Wild Is the Wind’ gecoverd: op Facebook heeft dat indruk gemaakt. Wat was het mooiste compliment?

JORIS «Als mensen zeggen dat ik een mooie stem heb, streelt dat natuurlijk mijn ego, maar daarvoor doe ik het niet. Voor mij zijn de mooiste complimenten er van mensen die laten weten echt iets aan mijn versie gehad te hebben, en zich verbonden voelden. Zingeving is belangrijker dan egostreling. Anders was ik al jaren geleden aan een carrière begonnen.»

HUMO Na een stemronde onder de ‘juryleden’ is ‘Wild Is the Wind’ hier naar boven gekomen als primus inter pares.

JORIS «Helemaal terecht, als je het mij vraagt (lacht).»

Met dank aan Humo’s Valentijnjury: Jan Paternoster, Tijs Vanneste, Sam De Nef, Bert Vliegen, IKRAAAN, Joost Zweegers, Wannes Cappelle, Michiel Libberecht, Johannes Genard, Fien Germijns, Mathieu Terryn, Stijn Meuris, Ellen Schoenaerts, Lieven Tavernier, Lennert Coorevits, Cesar De Sutter-Pinoy, Sofie Lemaire, Heidi Lenaerts, Arno, Walter Verdin, Bart Peeters, Rob Banken, EMY, Birsen Uçar en Naima Joris.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234