Platenzaak Concerto in Amsterdam.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

MuziekindustriePlatenverkoop

Voor het eerst sinds 1986 is er meer aan vinyl uitgegeven dan aan cd’s

Wie nog weleens in een platenzaak komt, moet het keerpunt hebben zien aankomen. Het vinyl is de cd als geluidsdrager aan het verdringen: de grote bakken met ouderwetse ‘langspeelplaten’ duwen de schappen met cd’s de winkel uit.

Toch zijn de laatste cijfers over de muziekindustrie verrassend. Voor het eerst sinds 1986, en dus na de technologische revolutie van de compact disc, wordt meer verdiend met de verkoop van vinyl dan met cd’s. Volgens de Recording Industry Association of America (RIAA) is de eerste helft van dit jaar in de Verenigde Staten, het belangrijkste muziekland, 200 miljoen euro uitgegeven aan vinyl. Dat is bijna twee keer zoveel als aan cd’s (110 miljoen).

De muziekindustrie is de afgelopen decennia zeer turbulent. Na de introductie van de cd in 1982 was de voorspelling dat de vinylschijf uit de speciaalzaak zou verdwijnen. Het liep anders. Na de cd-revolutie volgde de streamingrevolutie, overigens na een moeizame overgangsfase van illegale downloadpraktijken waaraan de muziekindustrie bijna ten onder ging.

Streaming: 85 procent van de omzet

Na de opkomst van streamingbedrijven als Spotify en Apple Music ging veruit de meeste muziek ‘on demand’ naar de consument. Dat blijft zo, constateert de RIAA. Streaming is goed voor 85 procent van de totale omzet. De coronacrisis lijkt de streamindiensten nog verder te helpen. In de Verenigde Staten groeide het aantal betalende gebruikers met 24 procent.

Maar de verschuiving van geluidsdragers naar laptop- en smartphoneconsumptie heeft een opmerkelijk neveneffect. De goede oude vinylschijf lijkt als overlever uit de strijd te komen, en niet de cd.

De ‘plaat’ blijft in het streamingtijdperk hardnekkig populair. Eerst bij oudere muziekliefhebbers die geen afscheid konden nemen van de draaitafel en het genot van een krassende naald. Daarna bij ook een nieuwe generatie muziekpuristen, die de indie, metal of hiphop het liefst fysiek in huis haalt. Ook om bijvoorbeeld van de hoes te genieten, of de uitklapbare inlegvellen met teksten en bandfoto’s.

De afgelopen decennia verdwenen veel platenzaken, maar de winkels die bleven hebben over het algemeen een trouwe clientèle. Het is vaak druk in de platenzaak, en dat had tien jaar geleden niemand verwacht. Het publiek dat door de vinylbakken bladert, is bovendien gemengd: soms al een dagje ouder maar vaak ook jong, hip en kieskeurig.

De verkoop van geluidsdragers is door de coronacrisis het afgelopen halfjaar wel wat gedaald, door lockdowns (in de Verenigde Staten) en bijvoorbeeld het uitstel van grote releases. Toch lijkt de coronaschade te overzien: de omzet in de hele sector daalde in het eerste halfjaar met 5 procent. Voor de cd lijkt het einde wel in zicht, want die verkoop daalde met bijna 50 procent. 

Maar voorspellingen zijn in deze bedrijfstak dus riskant gebleken. Wie weet volgt na de wedergeboorte van het vinyl nog een door nostalgie ingegeven cd-revival.

(VK)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234