Enkele van de Spotify-playlists. Peaceful Piano bijvoorbeeld telt bijna 6 miljoen abonnees. Beeld rv

Streaming

Waarom je als muzikant maar best in een Spotify-playlist terechtkomt

Vroeger toeterden Belgische artiesten over een hoge notering in De afrekening of een vijfsterrenrecensie in een vakblad. Tegenwoordig doen ze dat wanneer ze opgenomen worden in een Spotify-playlist. Zijn playlists nu plots een heilige graal?

TheColorGrey, Eefje de Visser, Faces On TV en Faisal verstuurden onlangs nog een virtuele ruiker naar Spotify. Sommigen omdat ze op de Meir een billboard van de streaminggigant bekleedden, anderen omdat ze in een playlist als New Music Friday zijn opgenomen. Het zijn die lijsten die ervoor zorgen dat iemands muziek van België naar Brazilië kan reizen, en onderweg tussenlandingen maakt.

Joep Beving, een ex-reclamestrateeg die na een burn-out zijn piano herontdekte, heeft zijn carrière te danken aan Peaceful Piano, een Spotify-playlist met bijna 6 miljoen abonnees. Een handvol van zijn songs werden door de lijst opgepikt, met duizelingwekkende statistieken als gevolg. Sindsdien luisteren maandelijks zo’n 1,7 miljoen mensen naar de Nederlandse pianist en verkoopt hij wereldwijd zalen uit.

Sinds een jaar is Spotify actiever dan ooit op de Belgische markt. Dat zie je aan de lokale playlists, affiches in het straatbeeld en de dankwoorden van artiesten op sociale media. ‘In Nederland kan je hits scoren dankzij playlists. Dankzij lokale lijsten met duizenden volgers is Spotify daar stilaan hét medium geworden’, vertelt Michel Van Buyten van Classic Agency, het management van TheColorGrey, Ruby Grace en meer. ‘In België zijn we zover nog niet. Met uitzondering van Top Hits – 92.000 abonnees – hebben playlists hier zo’n 10.000 à 15.000 abonnees. Op basis daarvan alleen ga je geen miljoenen streams halen.’

Megafoon

Spotify is een megafoon met een wijd bereik, maar een artiest heeft nog steeds steun van meerdere actoren nodig om carrière te maken, stelt Van Buyten. ‘Streaming op zich staat niet sterk genoeg. Voor een langdurige carrière moet je mensen zover krijgen om concerttickets te kopen.’ Dat ze je muziek streamen, volstaat dus niet. ‘Het moet een driedimensionaal gegeven worden: radio en tv zijn nog steeds belangrijke gatekeepers, maar ook media als YouTube. Je hebt visibiliteit nodig zodat mensen je leren kennen als iemand van vlees en bloed – zo blijven ze je volgen, ook naar de concertzaal.’

Om in een playlist te geraken, moet je de curatoren van de lijsten overtuigen. Dat gebeurt aan de hand van een pitch – via het platform Spotify for Artists – en is vergelijkbaar met platenfirma’s die nieuwe singles aanbrengen bij radiozenders. ‘Je voegt een korte omschrijving toe en geeft het genre, het gevoel, de taal, het instrumentarium, enzovoort mee’, legt Martin Corlazzoli uit, Digital Media Manager bij platenlabel N.E.W.S. ‘Je nummer komt dan in een systeem terecht dat beschikbaar is voor alle curatoren ter wereld. Zij bepalen – ieder voor zich – of ze je opnemen.’

Algoritmes

In de eerste plaats maak je kans om in een lokale playlist te verschijnen, al is Spotify for Artists ook de weg naar Peaceful Piano, Happy Tunes en andere internationale kanalen. Daarbij komt weliswaar geluk kijken, zoals in het geval van MEYY, het pseudoniem van Charlotte Meyntjens. Hoewel ze zelden wordt gedraaid op de Vlaamse radio, werd ze opgepikt door A Shot of Indie, goed voor 50.000 volgers. Dat leverde haar nummer ‘Angelic Eyes’ zo’n 110.000 streams op, terwijl de Gentse band DIRK. in mei met drie nummers tegelijk in De afrekening stond, maar met hun populairste radiohit ‘Artline’ niet in de buurt komt van dat cijfer.

Daar is een verklaring voor, weet Martin Corlazzoli van N.E.W.S. ‘Het merendeel van de Spotify-gebruiker gaat niet specifiek op zoek naar een artiest. Ze luisteren naar hetgeen hen aangeboden wordt: playlists die door curatoren zijn samengesteld en lijsten op basis van algoritmes.’ Zo ontstaan onverwachte succesverhalen van artiesten die niet per se scoren in de ether, maar ook omgekeerd.

Beeld ANP XTRA

Wouter Dewit, een leraar Engels uit Maaseik, haalde met zijn pianosong ‘La Durée’ zo’n 17 miljoen streams. Met dank aan Peaceful Piano. ‘Met die miljoenen streams zet je geen huis’, verduidelijkt Michel Van Buyten. ‘Het is de kunst om dat succes om te zetten naar exposure buiten het streamingplatform, zoals Joep Beving deed. Dat is niet evident: een playlist als Peaceful Piano dient in vele gevallen als achtergrondmuziek, wat de kans verkleint dat je naam bij de luisteraar blijft hangen.’

‘Je moet je niet blindstaren op cijfers’, vertelt een anonieme bron uit de industrie. ‘Vroeger stoeften artiesten over het aantal views op YouTube of de hoeveelheid volgers op Instagram. Nu zeggen ze: kijk, ik haal zoveel streams op Spotify. Ik ken bookers die organisatoren proberen te overhalen met zulke statistieken. Maar miljoenen streams – die luisteraars kunnen overal ter wereld zitten – betekenen nog niet dat ze bereid zijn voor jou te betalen. Dat gegeven is makkelijk te doorprikken.’

Deel van de puzzel

‘Een Spotify-playlist is daarom nog niet verwaarloosbaar’, klinkt het. ‘Het is een goede manier om mensen te introduceren tot je muziek. Er zijn artiesten – ook Belgen – met miljoenen streams, zonder dat ze dat te danken hebben een Spotify-curator. Het kan dus ook organisch, dankzij playlists die zich op algoritmes baseren, zoals Discover Weekly en Release Radar. Dat is een interessantere manier om je luistercijfers aan te dikken, omdat die lijsten op maat van de gebruiker zijn gemaakt. Dat is de doelgroep die je moet bereiken, zij keren terug.’

‘Het zal altijd een en-enverhaal zijn’, besluit Van Buyten. ‘Spotify is slechts een deel van de puzzel. Al heb je streaming wel nodig om tot resultaat te komen.’ (DM)

Beluister de allerbeste playlist ter wereld HIER.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234