null Beeld Getty
Beeld Getty

Humo's Feminiene Fonotheek

‘Wanda Jackson was de eerste vrouw die zich op de pure rock-’n-roll stortte’

Mag ik u eens vragen naar iets wat zich enigszins in de privésfeer bevindt? Ja toch? Goed dan: hebt u ooit tekens van liefde mogen ontvangen vanwege niet één maar twee Elvissen? Ik ook niet. U zult zich nu afvragen: wie dan wél? Als u nog even meeleest, zal ik het u vertellen.

In deze voorlaatste aflevering van deze reeks odes aan het vrouwelijk stemorgaan wil ik het namelijk hebben over een meisje van bijna 84 dat door haar ouders, eenvoudige werklieden uit Oklahoma, in de herfst van 1937 Wanda LaVonne Jackson werd genoemd. Men zegt dat haar eerste levenskreten klonken als engelengezang waar rode pepers door vermalen waren. Bob Dylan, ook een zanger, en net zoals Elvis Presley en Elvis Costello een eeuwige fan van de desbetreffende Wanda, beschrijft het voorwerp van zijn bewondering met de treffende formule ‘an atomic bomb in lipstick’.

Bruce Springsteen was het daar volledig mee eens en lobbyde, samen met zanger, gitarist en archivaris Jack White, intensief om Wanda Jackson haar plek te gunnen in de Rock and Roll Hall of Fame. Dat lukte in 2009. Niet dat Jackson zo’n bekroning nodig had, want enkele jaren na haar debuut (in 1954!) ging zij al door het leven als The Queen of Rockabilly. Niemand die dat tegensprak. Zeker Elvis Presley niet, die haar in het midden van de jaren 50 al mee op tournee nam als opening act en met wie The King, naar Wanda’s eigen woorden, na gedane arbeid ook weleens een slaapmuts wilde delen.

Wanda Jackson, die zich behalve met het opzwepende genre dat rockabilly toch wel is ook graag bezig hield met country-and-western en gospel, ontpopte zich algauw als de eerste vrouwelijke performer die zich helemaal op de pure rock-’n-roll stortte. Haar uitbundige manier van zingen, haar wilde manier van optreden in een voortdurend samenspel met de excellente muzikanten die ze altijd om zich heen wist te verzamelen, haar repertoirekeuze (‘Mean, Mean, Mean’, ‘Hard Headed Woman’, ‘Fujiyama Mama’ en het onsterfelijke ‘Let’s Have a Party’) maakten van haar een equivalent van Presley, of eerder nog van Jerry Lee Lewis, die andere overlever (bij het ter perse gaan, tenminste) van de eerste generatie rockpioniers.

Als u zich afvraagt hoe het komt dat u Wanda Jackson niet kent en wat zij tussen de jaren 50 en anno nu uitgevreten heeft, kan ik u geruststellen: ze heeft nooit stilgezeten, is blijven optreden, vooral in het immense zuiden van de Verenigde Staten, met geregelde uitstappen naar het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland en Oostenrijk (waar ze haar enige nummer 1-hit scoorde met het enigszins van de pot gerukte, in het Duits gezongen, ‘Santo Domingo’) en zelfs België. Haar Wikipedia-pagina vermeldt met enige trots een show op het Sjock Festival, te Gierle, in 2008!

Nog belangrijker is dat Wanda over zeven decennia heen behoorlijke platen is blijven maken, met ontegensprekelijke hoogtepunten in de vroege jaren (‘There’s a Party Goin’ On’, ‘Wonderful Wanda’) en gek genoeg ook in de herfst van haar carrière. Toen de al genoemde muziekgek Jack White zich met het vleesgeworden erfgoed Jackson ging bezighouden, leverde dat in 2011 het wonderlijke ‘The Party Ain’t Over’ op. Een tip: kijk en luister op YouTube naar haar cover van Dylans ‘Thunder on the Mountain’. Nog beter nieuws: onlangs verscheen haar nieuwe en naar eigen zeggen laatste album, ‘Encore’. Een veelbelovende titel voor een uitzonderlijke, zij het ultrakorte (24’44’’) langspeler. Rock on, modderfokkers!

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234