Brutus in 2018 op PukkelpopBeeld Geert Van de Velde/Humo

CONCERT★★★★☆

Wat hadden we graag gepogood bij Brutus in OLT Rivierenhof

Aan den lijve ondervonden in het Openluchttheater Rivierenhof: een concert met mondmasker is zoals seks met condoom - er gaat ontegensprekelijk iets aan magie verloren, maar niet in die mate dat het me tegenhoudt om me te amuseren, en het bespaart achteraf ook een hoop miserie.

Voor de magie helpt het al als je vooraan een band hebt staan die Brutus heet. De legende wil dat het trio rond drumster/zangeres Stefanie Mannaerts ooit eens in het midden van een tornado heeft opgetreden, tot de tornado moedeloos en uitgeput onverrichterzake huiswaarts keerde. Wil ook wat zeggen: het verzamelde vaderlandse journaille heeft nog altijd geen afdoend genre-etiket weten te bedenken voor hun tumultueuze brand of rock-’n-roll. Brutus heeft de energie van een in de ballen geknepen stier en valt even moeilijk in een hokje te krijgen.

Dat werd snel duidelijk. ‘Fire’, de opener van de avond, klonk in de gitaar van Stijn Vanhoegaerden - die tijdens ‘Drive’ éven The xx liet doorschemeren - als een geduldig postrocknummer op maat van Explosions in the Sky. Maar de drums van Stefanie hadden daar helemaal geen tijd voor: hoe zij haar vellen te lijf ging! Alsof die haar allemaal groot persoonlijk leed hadden berokkend, terwijl het toch maar gewoon drumvellen zijn. En toch waren die gitaar en die drums samen goed voor dreigende, perfect steek houdende samenhang. Het oude ‘Dancing on the Face of a Panther’ - slecht idee, goeie titel - was héél rustig voor het héél fel werd. Door ‘Space’ waaide, gestut door de verkreukte, zompige, Rage Against the Machine-achtige basgitaar van Peter Mulders, een sjamanistisch sfeertje. Een soundscape was nooit lang een soundscape, en als er iets ontplofte, dan werd het daarna terug stil - ‘Sugar Dragon’ ging op en neer als eb en vloed, om te eindigen als tsunami. Maar hoe of wannéér die omwentelingen stonden te gebeuren? De muziek van Brutus heeft een wonderlijke structuur, één waarin het hoogst aangenaam verdwalen is.

Het risico op verdwalen was in het Rivierenhof beduidend kleiner: pijlen op de vloer duidden aan in welke richting het bier moest worden gezocht - Duvels waarvan ik door de boertjes in m’n mondmasker nog lang heb kunnen nagenieten. We moeten er niet lullig over doen: dat strakke keurslijf zit een optreden niet lekker - zeker niet een optreden waarin pakweg ‘War’, ‘Baby Seal’ en ‘Techno’ schrééuwen om het vakkundig negeren van eender welke richtlijnen ten voordele van eender welk baldadig gedrag - maar iedereen weet dat het even niet anders kan. En in een dwangbuis kan je je nog altijd op uitbundige wijze schuldig maken aan een lekker dansje.

It takes three to tango, weet Brutus en iedereen die Brutus kent, maar voor een moshpit heb je doorgaans jammer genoeg toch meer volk nodig: hoe wilder ze op podium richting climax musiceerden (wat was dat ‘Sugar Dragon’ écht sterk), des te vaker begon de gemiddelde toeschouwer likkebaardend naar de lijven van z’n medeconcertgangers te kijken. En dan moest je zien wat er daar allemaal bij elkaar zat: mensen uit de Kempen én uit de Limburg - het ging dus echt wel puur om dat moshen.

Jammer dat het in mineur moest eindigen. Tot drie keer toe suste Mannaerts het publiek met: ‘Merci om zo goed te blijven zitten; anders zouden we dit niet kunnen blijven doen.’ Maar die staande ovatie viel écht waar niet te vermijden, en ik heb op weg naar huis - nostalgisch naar de massa die bij een Brutus-optreden zo prettig kolkt - toch wat oude besjes in de struiken gepogood.

Zoals de volleerde tooghanger weet: het moest maar zo goed niet zijn.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234