InterviewIDLES

‘We hebben iets briljants gemaakt, en dat schept altijd verdeeldheid’

Wie al eens een show van hen zag, weet: een coronaproof concert van IDLES zou compleet belachelijk zijn. Dus nam de Britse band eind augustus zijn intrek in de Londense Abbey Road Studios om twee dagen na elkaar het dak eraf te blazen. De fans mochten vanuit hun eigen woonkamer toekijken en hopen dat dat vaccin er zal zijn tegen 12 juni 2021, wanneer IDLES in de AB speelt. Gelukkig kunt u tot dan luisteren naar de geweldige nieuwe plaat 'Ultra Mono'.

Zanger Joe Talbot (36) staat ons te woord vanuit zijn hometown Birmingham. Voor 'Ultra Mono', een album waarop de brute kracht van doorbraakplaat 'Joy As an Act of Resistance' wordt uitgepuurd, nodigde hij enkele opmerkelijke gasten uit: David Yow van The Jesus Lizard, Jehnny Beth van Savages, Warren Ellis van The Bad Seeds en... Jamie Cullum. Kenny Beats werd als producer aangezocht om de plaat een hiphopfeel te geven.

HUMO Hoeveel mensen hebben de plaat al gehoord?

JOE TALBOT (zanger) «Niet veel, wat vrienden en familieleden. En wat noodzakelijke mensen uit de platen- en streamingwereld. De reacties waren erg lovend en voorspelbaar. Dat laatste vooral wat betreft de mensen die er niet zo veel aan vonden. Maar dat soort plaat hebben we nu eenmaal gemaakt, dus alle begrip daarvoor. We waren van plan om een briljante plaat te maken, en iets wat briljant is, zorgt altijd voor verdeeldheid.»

HUMO Wie waren de mensen die de plaat maar niks vonden?

TALBOT «Pseudo-intellectuelen, mensen die niet houden van eenvoud als expressievorm, mensen die de noodzaak voelen om dingen te intellectualiseren die daar niet voor gemaakt zijn. Voor mij gaat muziek om gevoel en menselijkheid, maar ik weet dat dat niet voor iedereen zo is. Dat gezegd zijnde, zijn er uiteraard ook intellectuelen die geweldige muziek maken: Radiohead bijvoorbeeld, en Portishead. Maar wij zijn niet dat soort groep. We're a blunt instrument, en dat wilden we op deze plaat zo duidelijk maken als maar kon. In mijn ogen zijn we daarin geslaagd, directer hadden we niet kunnen zijn.»

HUMO Over Radiohead lopen de meningen anders ook altijd uiteen.

TALBOT «Klopt, maar die onenigheid bevindt zich aan de andere kant van het spectrum: er zijn ook mensen die niet houden van complexiteit als uitdrukkingsvorm. In ieder geval: if you don't like Radiohead, you're missin' out. Dat is de schoonheid van kunst: er zijn duizenden manieren waarop je een canvas kunt beschilderen, maar als het eindresultaat mooi is, maakt het geen bal meer uit hoe het is geschilderd.»

HUMO Probeer je de mensen die het niet snappen te overtuigen?

TALBOT «Nee! I don't give a fuck. Zie het als een conversatie: wij die in dialoog gaan met ons publiek. Dat zal volstaan, we hoeven ons niet te focussen op mensen die geen deel van de conversatie willen uitmaken. De schoonheid van democratie, my friend

HUMO Misschien is het meer míjn taak om mensen te overtuigen van de kracht en schoonheid van jullie muziek.

TALBOT «Nah, volgens mij ook niet. Jouw mening is ook maar gewoon jouw mening: compleet subjectief. Iemand anders kan iets totaal anders horen in onze muziek en in mijn teksten. Er zijn een miljoen verschillende perspectieven mogelijk op 'Ultra Mono', en er is maar één het ware: dat van mij. Mijn waarheid. Iedereen heeft de zijne. Daar gaat 'Ultra Mono' over: over aanvaarden dat ik ik ben. I am I. And you are you. Het is een regel die een paar keer terugkomt op de plaat. 'Ultra Mono' gaat over de impact van zelfaanvaarding. The momentary acceptance of the self. Zo volledig mogelijk in het moment zijn, zo aanwezig mogelijk. En zoveel mogelijk jezelf. Apex you

HUMO Begrijp je waarom ik nu aan het boeddhisme moet denken?

TALBOT «Ja.»

HUMO Mediteer je?

TALBOT (zucht) «Ik ben er vreselijk in. Maar ik ben ermee begonnen, ja. Het gaat voor mij over twee boeken: 'The Power of Now' van Eckhart Tolle en 'Awareness' van Anthony de Mello. Vergeet het verleden, vergeet de toekomst, en wees compleet in het nu.»

HUMO Waarom ben je vreselijk in mediteren?

TALBOT «Omdat ik een verschrikkelijk korte aandachtsspanne heb en een hoop lawaai in mijn hoofd. En laat dat net de reden zijn waarom ik mediteer. I'm learning

HUMO Je bent één van de weinige tekstschrijvers van wie ik de teksten kan lezen zonder de muziek vreselijk hard te missen. Wie zijn je invloeden eigenlijk?

TALBOT «Mijn cadans en ritme en benadering van de flow van woorden op muziek komen van de hiphop. The Notorious B.I.G. en Pharoahe Monch, voornamelijk. En van de beat poets, omdat er zoveel ritme in hun schrijven zit. En ik ben gefascineerd door de poëzie van Sylvia Plath. Ik probeer in mijn teksten zo transparant mogelijk te zijn, en ik schrijf altijd met de muziek erbij. Ik luister er zo'n tweehonderd keer naar en vroeg of laat klikt er iets in mijn hoofd. Een frase of een melodie of een ritme. En dan schrijf ik de tekst in één ruk. Ik kom er nooit op terug, ik pas niets meer aan, het moet er in één flow uit.»

HUMO Je stopt graag tekstuele knipogen naar andere songs in je lyrics. 'I beg your pardon, I don't care about your rose garden' in 'Model Village', bijvoorbeeld, en 'True love will find you in the end' van Daniel Johnston in 'Danke'.

TALBOT «Populaire cultuur integreren in je eigen werk: nog iets dat ik uit de hiphop heb gehaald. En het is ook een daad van verzet, want veel critici vinden het een gemakkelijkheidsoplossing. Die Daniel Johnston-referentie is er gekomen omdat hij is overleden op de dag dat we 'Danke' aan het opnemen waren. Dat zou eerst een instrumental worden, maar ik heb ter plekke besloten om er toch tekst op de zetten, als ode aan Johnston, en aan zijn naïviteit en kwetsbaarheid - twee dingen die je bijna niet meer aantreft in de populaire cultuur.»

HUMO Live doen jullie het ook, die knipogen. Van jullie Pukkelpopshow herinner ik me stukjes van 'These Boots Are Made for Walking', 'Easy' van The Commodores en 'Raspberry Beret'.

TALBOT «Dat doen we on the spot. Voor het plezier, en om de dingen waarvan we houden in de bloemetjes te zetten. We bepalen nooit vooraf wat we gaan doen, zelfs de setlist stellen we pas op net voor we het podium opgaan.»

HUMO Een criticus schreef ooit over IDLES: 'Ze bewandelen de dunne koord tussen komedie en tragedie.'

TALBOT «Is dat niet het leven? En dat zijn wij: zo transparant mogelijk zijn. Dus ik zie het als een compliment.»

HUMO Kenny Beats werd aangezocht om 'Ultra Mono' een hiphopfeel te geven.

TALBOT «Kenny heeft zichzelf geïntroduceerd via Instagram en we zijn aan de praat geraakt. Rock-'n-roll, dat zijn heel vaak vijf mensen die vijf verschillende dingen tegelijkertijd spelen. Oftewel: veel lawaai. Maar wij wilden voor deze plaat Richard Wagner, en Rick Rubin op 'Yeezus' van Kanye West: meer volume, minder lawaai. Minder alles willen opvullen, en de stilte toelaten om gehoord te worden. Kenny heeft ons daar uitstekend bij geholpen.»

HUMO Van de gasten op de plaat is Jamie Cullum veruit de verrassendste.

TALBOT «Ik heb hem ontmoet op de Mercury Awards, en hij bood zijn diensten aan. 'Als je piano nodig hebt, roep je maar.' Uiteraard hadden we geen piano nodig, maar als Jamie Cullum zich aanbiedt, maak je daar gebruik van. Zijn intro in 'Kill Them With Kindness' vormt nu een mooi contrast met de storm die erop volgt, het maakt hem nog gewelddadiger. En het is mooi meegenomen dat we op die manier mee de grenzen uitvegen tussen verschillende genres. Dat lukt niet als je alleen maar samenwerkt met mensen uit je eigen scene.»

HUMO Jullie hebben een tournee aangekondigd die begin mei van start gaat. Heb je er een goed oog in?

TALBOT «Je moet hoop hebben, man. Wat anders? Als we tegen dan niet opnieuw bezig zijn, is er simpelweg geen muziekindustrie meer.»

HUMO Ben je al naar coronaproof concerten geweest?

TALBOT «Nee. Ik kan me niet voorstellen dat ik ervan zou kunnen genieten.»

HUMO Laatste vraag: wat knalt er dezer dagen uit de boxen ten huize Talbot?

TALBOT «Vandaag: Leikeli47, een vrouwelijke mc uit Brooklyn. De laatste tijd: de nieuwe van Protomartyr, de laatste van Kim Gordon en Girl Band. En Jehnny Beth. Maar de lijst is eindeloos, I love music

'Ultra Mono' van IDLES verschijnt op vrijdag 25 september bij Partisan.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234