null Beeld Tom Mitchell
Beeld Tom Mitchell

AdiosLos Bitchos

‘We worden vaak on-Brits genoemd, maar Londen is net gekend om z’n multiculturele bevolking’

Los Bitchos: mocht striptekenaar Jef Nys nog leven, hij had er een stel Spaanse punkers in leren outfits bij getekend. Maar het vrouwencombo uit Londen hult zich in kleurrijke losse tweedehandskleren én maakt instrumentale muziek geïnspireerd door Anatolische seventiesrock. Zoals het Amsterdamse Altın Gün? Ja, alleen gooien de Bitchos ook graag Cocteau Twins-gitaren, latin vibes én de nodige humor in de mix. Hun fris tintelende debuutplaat ‘Let the Festivities Begin’ (favoriete song: ‘Las panteras’) werd geproducet door Alex ‘Franz Ferdinand’ Kapranos. ‘Sinds 9/11 is het nooit meer goed gekomen met de wereld. Daarom laten we onze muziek zo optimistisch klinken.’

Katia Vlerick

HUMO Los Bitchos telt verschillende nationaliteiten. Waar en hoe liepen jullie elkaar tegen het lijf?

SERRA PETALE (gitaar) «In Londen, op een feestje. Ik was in het zwembad gevallen, en Agustina (Ruiz, keytar, red.) was zo vriendelijk mijn sokken te drogen te hangen. Mijn moeder is Turks, mijn vader Schots, maar ik bracht mijn vroege jeugd door in Australië. Agustina groeide op in Uruguay, bassiste Josefine (Jonsson, red.) in Zweden. Alleen Nic (Crawshaw, drums, red.) komt uit Londen. Ons geluid is de som van al die delen. Men zegt weleens dat wij de meest on-Britse groep aller tijden zijn, maar dat klopt niet: Londen is net gekend om z’n multiculturele bevolking en alle muziek die daarbij hoort.»

HUMO Denken we hier in Europa nog te vaak aan de britpop van Blur en Oasis?

PETALE «Ik ben zélf de grootste Blur-fan, hoor. Ook bands als Suede en Lush behoren tot mijn favorieten, net als de Spice Girls: ik ben naar hun reünieconcert geweest en heb er zelfs gehuild. Vandaag ben ik fan van artiesten als Working Men’s Club en Tirzah. Mijn punt is: dat is allemaal Britse muziek, er is niet maar één geluid.»

HUMO Vorig jaar brachten jullie een split single uit met de Nederlands-Turkse band Altın Gün: ‘Erkilet Güzeli’, een herwerking van een oud Turks lied. Waar moet ik beginnen als ik me wil bekeren tot de Anatolische rock?

PETALE «Wie in de Turkse muziek van de jaren 70 wil duiken, raad ik alles van Barıs Manço zaliger aan, mijn moeders idool, dé ster van de Anatolische rock. En zeker ook Zeki Müren, wellicht dé meest gerespecteerde Turkse artiest aller tijden.»

HUMO Als Altın Gün in Istanbul speelt, staat de tent op z’n kop: ‘De mensen appreciëren dat we hun traditionele muziek in een nieuw jasje steken,’ vertelden ze me. Hebben jullie er al gespeeld?

PETALE «Ja, op tournee met Mac DeMarco. I love Istanbul. Ik ga er al sinds mijn kinderjaren. Het eten, de mensen, het nachtleven: alles is er magisch. Maar ik maak me grote zorgen om de stad: vandaag worstelen mensen er om zichzelf te zijn, door het bewind van president Erdogan. Denkers en creatievelingen worden opgesloten of zijn gevlucht. Er zijn in Istanbul intussen minder en minder mensen om verandering te brengen – iedere kans om er te spelen móéten we dan ook met beide handen grijpen.»

HUMO Stond Alex Kapranos bovenaan in jullie lijstje van producers?

PETALE «I’m a noughties girl, een meisje van de nillies: de songs van Franz Ferdinand hebben mijn jeugd bepaald. In The Shacklewell Arms in Londen deden we eens het voorprogramma van de New Yorkse groep Bodega, en Alex stond in de zaal. Achteraf postte hij een video van ons optreden op Instagram. Op dat moment hadden we net een producer nodig, dus… (lacht) Het was wel speciaal dat hij toezegde, we hadden toen nog niet eens een label.»

HUMO Terzijde: hoe kwam je als kind van de noughties bij de eerder obscure nineties-groep Lush terecht?

PETALE «Mijn negen jaar oudere broer liet me ooit de song ‘Nothing Natural’ horen, van ‘Spooky’ uit 1992. Die plaat werd geproducet door Robin Guthrie van Cocteau Twins: in feite zijn het de gitaarklanken van ‘Spooky’ én Cocteau Twins die ik keihard tracht te imiteren bij Los Bitchos.

»Ik was twaalf toen 9/11 gebeurde. ’s Anderendaags op school voelde ik dat niks ooit nog hetzelfde zou zijn. En sindsdien is de sfeer enkel pessimistischer geworden. Een huis bezitten zou geen privilege mogen zijn, iederéén zou zich een eigen woning moeten kunnen veroorloven. Zulke mistoestanden maken mijn generatie nostalgisch naar de jaren 90, toen the sky nog the limit leek. Dat optimisme zat ook in de britpop. Daarom maken we met Los Bitchos nu zulke optimistische muziek, als tegenwicht.»

HUMO Eind vorig jaar speelden jullie in een volle Trix in Antwerpen. Was het voor jullie even goed als voor het publiek?

PETALE «Zeker! Iemand kwam ons toen zelfgemaakte koekjes geven, en een Nederlandse fan genaamd Jaap was speciaal naar Antwerpen gekomen met door hemzelf ontworpen postkaartjes. Daarop had hij een heel schema getekend van al onze dance moves op het podium. We zijn zo dol op die postkaarten dat we ze misschien als merchandise zullen verkopen als we weer in België spelen.»

HUMO Genoteerd voor 3 mei, wanneer jullie in de Botanique staan. À propos: naar verluidt dronken jullie Mac DeMarco op tournee onder tafel?

PETALE «Dat was tijdens onze tour door de UK. We hadden gewoon lol, het was geen wedstrijd of zo. A lot of tequila was consumed (lacht). We zijn dol op tequila, dat geeft geen kater. Als je het bij tequila houdt, tenminste: je mag niet gaan mixen met ander spul.»

‘Let the Festivities Begin’ komt op 4 februari uit bij City Slang Records/Konkurrent.

Los Bitchos speelt op 3 mei op Les Nuits Botanique.

Schrijf je in op onze wekelijkse muzieknieuwsbrief:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234