null Beeld © michelhakim
Beeld © michelhakim

'Weeral halfacht': de verrijzenis van Fixkes

‘Bestaan jullie nog?’ was de vraag die Fixkes de voorbije jaren het vaakst moesten beantwoorden. Ja, dus. En hoe. Zeven jaar na ‘Kvraagetaan’ is de groep uit z’n as herrezen met een nieuwe cd: ‘Weeral halfacht’, met een nieuwe lading charmante, sullige maar onweerstaanbare liedjes.

‘Bestaan jullie nog?’ was de vraag die Fixkes de voorbije jaren het vaakst moesten beantwoorden. Ja, dus. En hoe.

HUMO Hoe bevielen, terugkijkend, die fifteen minutes of fame eigenlijk?

Sam Valkenborgh (zang/bas) «Pff... ’t Is allemaal heel relatief, hè. We stonden plots hoger op de affiche dan Raymond van het Groenewoud, daar schaamde ik me toch wat voor. We kregen massa’s aanvragen voor benefiets – ik herinner me een ontroerend optreden voor kindjes met brandwonden, waar een jongetje met verbrande handen vroeg of hij op mijn gitaar mocht spelen. De mensen wilden dat we gesigneerde foto’s naar hen opstuurden, maar die hadden we niet. We moesten ook plots meisjesborsten signeren. Plezant, maar het klinkt seksueler dan het is.

»Samengevat: je bent het centrum van de aandacht, maar je hebt er niets aan. Op Pukkelpop werden we platgeïnterviewd, maar als mensen ons vroegen: ‘En, welke groepen heb je vandaag al gezien?’ moesten we de vraag ontwijken. We hadden namelijk níéts gezien, alleen maar interviews gegeven. Ik heb in die periode geleerd dat wij het graag kleinschalig houden. Ik hou van de do it yourself-aanpak.»

Peter Deckers (gitaar/mondharmonica)«We kregen vaak het verzoek om op verjaardagsfeestjes of zo te spelen. Eén keer was het echt speciaal. Een jongetje was acht maanden voordien in coma geraakt. Toen hij wakker werd, bleek z’n harde schijf gewist: hij kon nauwelijks nog spreken, herkende niemand meer... Op één ding na: de eerste woorden die hij sprak, was de tekst van ‘Kvraagetaan’. We zijn de dag dat die jongen terug naar huis mocht ‘Kvraagetaan’ gaan spelen, in bijzijn van zijn hele familie en vrienden. ’s Ochtends een instore met alle media en drukte vandien, dan de akoestische set bij dat manneke thuis, en achteraf de stille rit naar Brussel... Dat vergeet ik nooit.»

HUMO En hoe was het afkicken van de roem, toen de interesse verwaaide?

Peter «Na een vol jaar mediagekte ging ik op wereldreis. In Sidney stond ik in een pissijn en hoorde ik een stem naast me: ‘Hey, Fixke, ver gaan lopen, of wa?’»

HUMO Kreeg je als sterren van één jaar nog mystery food van de catering, of werd het plots kaviaar?

Peter «In Zwolle kregen we schoenzool. Ze beweerden dat het steak was, maar het was schoenzool. In het shopping center van Sint-Niklaas werden we door lijfwachten naar een podium geleid terwijl uit de boxen schalde: ‘En hier zijn ze dan: de Fixkes IN HET ECHT!!! Je kan nu cd’s laten signeren, maar haast u want de voorraad is bijna op!!! Terwijl er nog vijftienduizend volle dozen klaar stonden. Ik had net m’n broek gescheurd, dus stond ik daar met een gat in mijn broek armen, hoofden en cd’s van tieners te signeren. Nooit meer.»

HUMO Ik kijk naar de hoes van jullie nieuwe cd en wat zie ik? Een gorilla. En zangeres Eva De Roovere, die niets te maken heeft met Fixkes.

Sam (droog) «Ja, onze fotograaf had die foto nog liggen van een shoot voor haar cd.»

HUMO Hállo?! Besef je dat jullie de enige groep ter wereld zijn die ooit als hoesfoto voor zijn nieuwe cd een foto van een andere artiest heeft gekozen?

Sam «Eh...ja, nee, nu je het zegt. Het kwam zo uit. Toffe foto. De rest van de groep vond het ook niet noodzakelijk logisch, maar ik dacht ‘Foert, ’t voelt juist’.»

HUMO In jullie nieuwe bio staat: ‘Gedaan met die kleine schattige liedjes!’ Ik werd ongerust, want niemand doet wat jullie doen, en niemand doet het zo goed. Radiohead verandert ook niet plots in Get Ready.

Sam «Nee, maar we moeten doen waar we zin in hebben. Daar geloof ik heilig in. Ik weet wat mijn kracht is – kleine, herkenbare, ontroerende nummerkes maken – maar op een gegeven moment waren we het kotsbeu. En we wilden meer rocken, meer Weezer, meer Cake, meer garage, meer Tocotronic, meer Afghan Wigs, meer Dinosaur Jr. Er is zelfs een cafévergadering geweest waarop we overwogen om te stoppen, of verder te gaan onder een andere naam. ‘De Daltons’ was even een favoriet, omdat je ons net als hen van klein naar groot kan rangschikken.»

HUMO Jullie zijn vrienden met elk een heel verschillende muzieksmaak. Botst dat nooit?

Jan Valkenborgh (drums) «Sam heeft altijd een mening over hoe de drums moeten klinken. Meestal komt het er op neer dat het stiller moet. Dan doe ik alsof ik naar hem luister.»

HUMO Is de bassist nooit met het lief van de drummer gaan lopen, of vice versa?

Mike Engels (gitaar/trompet) «Eén keer: op de 10 Miles van Antwerpen.»

Jan «Nee, daar zijn wij een veel te lieve groep voor.»

Sam «Iedereen is nog bij z’n eigen vrouw. We hebben nu samen wel vier kinderen meer dan toen de vorige cd uitkwam.»

Tatjana Wildeni

HUMO Vertel eens een anekdote uit je kindertijd waaruit blijkt dat je toen al een Fixke was?

Sam «Als kind was ik al een exhibitionistisch showventje. Terwijl mijn tante probeerde tv te kijken, legde ik een singeltje van de plastic rock-’n-roller Shakin’ Stevens op de draaitafel en versperde ik haar al dansend het zicht. Ik ben van nature rustig en introvert, maar dat showgehalte zit er nog altijd in.

»Later, als puber, zetelde ik in het lokale feestcomité. Ik herinner me een weekend waarin we de ene dag een Boerenfuif organiseerden, en de dag daarna een hardcore event. Natuurlijk bracht de Boerenfuif veel meer geld op, maar dat ik over beide even enthousiast was, typeert mij. Ik weet nog dat de hardcoremuzikanten van Rubbish Heap protesteerden omdat er op het podium reclame hing van de lokale beenhouwer (lacht). Ze hadden een punt.

»Ik herinner me ook de woensdagnamiddag waarop ik thuis met rode oortjes én in het gezelschap van mijn maten naar ‘Basic Instinct’ zat te kijken, terwijl mijn moeder een paar meter verderop het avondeten klaarmaakte. Gespannen toekijken hoe Sharon Stone zonder slipje haar benen opent en kruist terwijl mijn moeder patatten staat te schillen, dat heeft z’n sporen nagelaten. Ik geilde toen ook op Tatjana Simic, de actrice uit ‘Flodder’. Ik heb haar gevraagd voor onze videoclip, maar ze kon of wilde niet. Vandaar dat op de aftiteling staat: Tatjana Wildeni.»

HUMO Nooit foute artiesten verafgood?

Sam «Natuurlijk wel. Ik mocht ooit met m’n moeder naar de Diamond Awards in het Sportpaleis, met mijn fonkelnieuwe fluogroene bretellen, ademloos naar de vettige moves van Salt-n-Pepa kijken. Die avond trad ook Roy Orbison op, maar in mijn ogen was dat een oude mens in een zwart kostuum. Ik heb een legende live gezien en er niet eens van genoten!»

HUMO Waarom heet jullie single ‘Jodie Foster’, en niet één van de duizend andere, jongere, geilere, minder lesbische actrices? En waarom noem je dat in jullie bio ‘het meest autobiografische Fixkes-nummer ooit’?

Sam «Omdat het honderd procent echt gebeurd is. Of beter: echt níét gebeurd. Ik heb ooit nog dvd’s besproken voor Gazet van Antwerpen, en bij de release van ‘Panic Room’ mocht ik Jodie Foster interviewen. Zij zou mij bellen, en ik heb eeuwen bloednerveus naast de telefoon zitten wachten, tevergeefs. Dat voelde... idioot. En frustrerend. Toen we het nummer net hadden opgenomen, dacht ik: ‘Ik laat het haar horen.’ Ik zat toevallig in Berlijn toen zij daar ook moest zijn voor het filmfestival, voor ‘Beaver’, geloof ik – een ongelukkig gekozen naam, ja. Maar haar verdeler heeft me ongeveer vierkant uitgelachen. Wie weet ziet ze het ooit op het internet.»

HUMO Nog meer film: ‘Ik zou Woody Allen willen zijn’. Elke andere man zou Brad Pitt, George Clooney, Johnny Depp, Jack Nicholson of Michael Fassbender willen zijn. Maar jij identificeert je met een schlemiel.

Sam «Ik koketteer niet met het stuntelige, scoutsachtige, wereldvreemde dat mensen met Fixkes associëren, maar ik koester het wel. Mijn vader lijkt een beetje op Woody Allen, en ik ook. Ik ben ook een kluns: mijn administratie is een ramp, ik krijg Skype niet aan de praat... Ik hou echt van Woody Allen. En ik hou van zijn kleinigheid, van de manier waarop hij, ook privé, altijd en overal de onhandige, twijfelende, verwarde sul is. En hoe hij carrément niet naar de Oscaruitreiking gaat, maar die avond vanuit z’n luie zetel thuis naar het baseball op tv kijkt. Zalig, toch? Ik heb me zelf al op feestjes teruggetrokken om een goeie voetbalmatch te bekijken. Wat hij doet, is heel herkenbaar, en dat zijn mijn teksten ook. Hoe hij zich in ‘Annie Hall’, in de rij voor de bioscoop, ergert aan het gesprek van de intellectuele snob achter zich, en zo de draad van z’n eigen gesprek verliest, ook al zegt zijn lief volkomen terecht: ‘Luister er dan niet naar,’ dat heb ik ook al voorgehad. Ach, zelfs de slechtste van zijn films zijn me liever dan veel andere films. Onlangs is hij nog maar eens van kindermisbruik beschuldigd, maar dat maakt z’n films er niet minder goed om.»

HUMO Sommige van jullie videoclips zouden op een kortfilmfestival niet misstaan. Ik vroeg me af: waar kan je dit soort clips tegenwoordig in godsnaam nog zien, en waar halen jullie er het geld voor?

Sam «De clips voor ‘Ongelukkig’ en ‘Lievelingsdier’ hebben elk 10.000 euro gekost. Dat was eigenlijk krankzinnig veel, en ik zou het nooit meer zo doen. Ter vergelijking: onze twee meest recente clips hebben samen 250 euro gekost. Ik heb voor ‘Neukvriendje’ ook wekenlang staan klooien aan een epos met zelfgemaakte poppetjes en decors. In mijn hoofd zag het eruit als een sfeervol en aangrijpend meesterwerk à la Wong Kar-wai, maar in werkelijkheid bleek het stuntelig geklooi met zelfgemaakte poppetjes. Ach, een clip maken is in mijn ogen een speeltuin. Ik wil zo’n clip maken met mijn gsm uit de jaren stillekens, en verder geen gedoe.»

Mike «We zouden een trouwfeest willen filmen en dat ingekort achterstevoren weergeven, met als orgelpunt een hucklebuck, die we dan achterstevoren moeten inoefenen. Martin Scorsese zou onze gratie en stijl zeker goed in beeld kunnen brengen.»

Jan «Ik zou dat geld liever in een nieuw repetitiekot steken. Eentje mét verwarming, zodat we in de winter niet meer bevriezen.»

Mike «Zo’n loft zoals Wilco heeft, en die volstouwen met materiaal. Of nee: hem volstouwen met grieten, en dan, als er nog plaats is, met materiaal.»

HUMO Ik zag ook een clip voor ‘Neukvriendje’ met een fotomodel en Pieter Embrechts. Heel professioneel, maar koel, en da’s een woord dat ik nooit met Fixkes zou associëren.

Sam «Die clip is een mysterie. Wij hebben er niets mee te maken, en we hebben geen flauw idee wie ’m heeft gemaakt, of waarom.»

De Vlaamse Beastie Boys

HUMO Mike Engels, jij was vroeger een spilfiguur van Freestyle Fabrik, nu ben je geadopteerd door Fixkes. Je bent ook bedenker van ‘Vrijdagavond’, met de geweldige rap ‘Mak is oep aa lief zitten astemblieft?’

Mike «Die heb ik bedacht in Nepal, of all places. We waren aan het trekken in de Himalaya en voor de lol onnozele teksten aan het debiteren, en plots rolde dat eruit. Andere probeersels uit die bergsessie hebben het helaas niet gehaald.»

HUMO Hoeveel mannen hebben door de jaren heen gevolg gegeven aan dat verzoek? Ik schat: nul.

Mike «Dat is helaas een correcte schatting. Blijkbaar is dat toch niet de juiste aanpak. Anderzijds heeft ook niemand van diegenen die het aan mij vroegen op mijn lief mogen zitten, dus wat dat betreft is er geen man overboord.»

HUMO Sam, Mike rapt in ‘Nooit niks’: ‘Hoe dat klein meisje kan pijpen als een dobermann’. Verontrust het jou niet dat het nieuwe groepslid weet hoe een dobermann pijpt?

Sam «Ha, da’s grappig, want ik heb net dezelfde vergissing gemaakt: toen ik Mike dat voor het eerst hoorde zeggen, dacht ik ook dat het ‘pijpen’ was, maar hij zegt ‘bijten’.»

Peter «In ‘Dorpsstraat’ komt de zin ‘Mijnen eersten held was Kars De Polder’ voor. Ik dacht lang dat het één of andere mythische figuur uit Stabroek was die mij volledig was ontgaan. Maar het bleek over het busbedrijf Cars De Polder te gaan.»

Sam «Als kind dacht ik ook dat die man Kars De Polder heette.»

HUMO Jullie kennen ongetwijfeld de tv-serie ‘Entourage’. Hoe dicht zijn jullie zelf bij het hebben van een sexy entourage gekomen?

Mike «Ik heb eens ergens een halfuur staan denken: ‘Tiens, ik ken die gast.’ Bleek ik naast prins Laurent te staan.»

Peter «Ik heb lang in het concertwezen gewerkt, en ik heb te veel bullshitvolk rond sterren als Eminem, Bon Jovi, Limp Bizkit en Metallica zien hangen om me er nog druk in te maken. En soms zijn de journalisten nog erger. Wat niemand van onze entourage ooit mag doen, is een fan wegjagen die iets wil vragen – elke fan telt.»

HUMO Wat is de vreemdste vraag die je ooit van een fan kreeg?

Peter «Een vrouw bood aan: ‘Ik heb al eens een kind van een BV laten aborteren. Ga je mee?’»

HUMO Welk optreden heeft het meeste indruk gemaakt in de jaren dat jullie zelf amper of niet optraden?

Sam «We zijn ooit met de hele bende naar Luxemburg gereden om naar Cake te gaan kijken. Heel goed optreden, maar ik kreeg ook een bonteavondgevoel. De zanger, John McCrea, haalde op een bepaald moment een plant tevoorschijn: het publiek moest raden wat voor plant het was en de winnaar werd op het podium uitgenodigd voor een praatje.»

Mike «De Arctic Monkeys vond ik ook straf. Die gasten hebben echt álles. En Eels. En Gorillaz

HUMO Waar staat Fixkes anno 2014 voor?

Mike «Eerlijke rock van gasten die graag in een kot staan te spelen en blij zijn dat ze daarmee naar buiten mogen komen. Wij zitten nog – of opnieuw – dicht bij de basis, bij het prille begin: de goesting om schoon lawaai te maken die je op je zestien jaar voelt. Na een geslaagd optreden in openlucht zei Sam ooit: ‘Er stond op het einde meer volk voor het podium dan in het begin.’ Dat telt, de rest is bijzaak.»

Peter «Op een festival zei een vrijwilliger me eens: ‘Eigenlijk is het jammer dat Vlaanderen jullie enkel kent van die ene megahit. Anders waren jullie allang de Vlaamse Beastie Boys geweest: die speelden ook alle stijlen zonder hun eigenheid op te offeren.’ Dat vond ik een mooi compliment en ik denk dat het klopt.»

HUMO Welke beroemde vrouw vat de uitstraling van Fixkes het best, en zou bij jullie optredens op de eerste rij moeten staan?

Mike «Doe maar Maggie De Block. En Scarlett Johansson

HUMO Welke song van Fixkes zou in het Engels vertaald moeten worden om de verovering van de wereld op te starten?

Jan «‘Dorpsstraat’, maar misschien is dat omdat het het enige nummer is waaraan ik heb meegeschreven.»

Mike «‘Nooit niks’, om mijn internationale doorbraak als de nieuwe Mike Skinner te forceren. Of anders ‘Pistoleke’. De tekst luidt: ‘Soms wou ik dat gij in mij kroop en zag wat niemand ooit zag’. Natuurlijk is dat figuurlijk bedoeld, maar ik zie dan altijd dat pistoleke op die maag liggen en een werkman met mijnwerkershelm die met opgestoken duim bevestigt dat dat pistoleke daar wel degelijk ligt.»

Peter «‘Ongelukkig’, omdat het universeel is: iederéén hoopt dat zijn ex ‘een beetje ongelukkig’ is met haar nieuwe stoot.»

Sam «Ik heb zelfs overwogen om ‘Ongelukkig’ te vertalen en het naar Willie Nelson te sturen, ’t is echt iets voor hem. Het is er nog niet van gekomen, maar we zijn nog jong. En Willie Nelson ook.»

HUMO Waarom stuurt de VRT jullie niet naar het Eurovisiesongfestival? Dat zou verfrissend zijn, tussen al die kitsch. En met die baard lijk jij elke maand meer op Conchita Wurst.

Sam «’t Songfestival?! Néé, zeg, ik vond ‘Tien om te zien’ al te erg. Dan liever wat minder geld. Die baard heb ik trouwens laten groeien voor de nog te filmen clip van ‘Buitenmens’. We filmen achterstevoren een scheer- en knipbeurt in een kapsalon, zodat het lijkt alsof de kapper van mij een groene jongen maakt, klaar voor een survival course in de wilde natuur.»

HUMO Tot slot: waarom hebben jullie geen proces aangespannen tegen Coldplay omwille van hun ‘Fixkes you’?

Mike «Da’s slecht karma.»

Peter «Bovendien is de kans nog steeds reëel dat Chris Martin mijn schoonbroer wordt, en ik wil geen ruzie op familiefeesten.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234