‘Ik begin alleen als het weer redelijk normaal is in de theaters’ Beeld ANP Kippa
‘Ik begin alleen als het weer redelijk normaal is in de theaters’Beeld ANP Kippa

'Huisje aan C'Youp van 't Hek

Youp van ‘t Hek: ‘Ik wil geen gedoe meer met halflege zalen, mondkapjes, toegangstesten’

In het tuinhuisje van zijn vakantiehuis aan de Noord-Hollandse kust nam Youp van ‘t Hek het album ‘Huisje aan C’ op, dat vandaag uitkomt. Oude en nieuwe liedjes, mooi opgenomen, met prachtige akoestiek, een strijkerskwartet én een duet met zangeres Janne Schra. ‘De eerste vrouw die Youpie een toontje lager laat zingen.’

YOUP VAN ‘T HEK (67) «Ik schrijf in het boekje dat bij de plaat ‘Huisje aan C’ hoort over dit huisje, dat in de tuin stond van ons vakantiehuis in Bergen aan Zee. Hier woonde al heel lang een ontzettend lieve mevrouw, anderhalf jaar geleden stierf ze, op 94-jarige leeftijd. Haar kleinzoon zou in dit huisje komen wonen, leuk joch. Maar het mocht niet van de gemeente, meldde hij ons. ‘Oma werd gedoogd, maar ik mag er niet permanent wonen’.

»Het mocht wel als een vakantiehuisje verhuurd worden, zoals vrijwel alles in de omgeving hier wordt opgekocht door Duitsers die het dan weer verhuren. Snap ik ook, sinds Sywert begrijp ik alles. Maar wij konden het ook kopen, de familie bood het ons aan. Toen dacht ik: dat is een geweldige plek om te schrijven. In het boekje van ‘Huisje aan C’ schrijf ik wat ik hier doe: ‘De plek waar ik lees, schrijf, tafelvoetbal, schaamteloos lanterfanter en af en toe keihard muziek draai. Muziek is daar trouwens niet echt nodig want de vogels doen goed hun best’.

»Al jaren wil ik sommige oude liedjes en wat nieuw materiaal opnemen, met de muzikanten en technici waar ik al jaren mee werk. Dat wilde ik hier doen. Die jongens vonden dat gek, moesten we niet gewoon naar een studio? ‘Zeur niet zo, wees nou eens jong’, zei ik en daar moesten ze wel om lachen. Binnen een paar dagen werd deze ruimte omgetoverd tot een studio. Het is hier een hoge ruimte, met veel hout, dus de akoestiek is perfect. Dat is een toevalstreffer, maar vanaf het eerste akkoord waren die jongens er helemaal weg van. Sommigen zijn ook blijven slapen, dus we hebben ook de vriendschap gevierd en dat wilde ik ook. Of het allemaal geheel coronaproof is verlopen durf ik niet te zeggen, al had iedereen een test gedaan vooraf. En ik? Ik ben vorig jaar door God getest, toen ik kantje boord in het ziekenhuis lag met mijn coronabesmetting.»

Pavarotti

VAN ‘T HEK «Live, in het theater, ben ik toch altijd wat nerveus als ik ga zingen - ben natuurlijk geen Pavarotti. En ik zing veel te hard, denk altijd dat ik de achterste rijen ook moet bereiken. Nu ik het zachter gezongen heb, zijn de liedjes veel krachtiger, zegt iedereen.

»Ik ga er niet vanuit dat er een tophit op het album staat, of dat ik er binnenkort mee in een vol Ziggo Dome sta, maar ik wilde het gewoon eens mooi opgenomen hebben. Ik krijg veel vriendelijke briefjes van mensen over mijn liedjes, dat ze betekenis voor ze hebben. Nee, ‘Niemand weet hoe laat het is’ staat er niet op, die staat al op twaalf andere platen. Maar moet je eens naar het einde van de plaat luisteren, daar hoor je Maria Paula Majoor van strijkerskwartet Matangi Quartet - die hier ook speelden in dit huisje - de melodie van ‘Niemand weet hoe laat het is’ spelen. Geintje, voor de kenners. Was een idee van Ton Scherpenzeel, het oude bandlid van Kayak die al decennia alle muziek maakt bij mijn liedjes en die op deze plaat piano, keyboard, basgitaar en basaccordeon speelt.

»En ik heb een duet gezongen met Janne Schra, dat was mijn diepe wens. Ik vond en vind haar geweldig, bij lange autoritten mag ik graag ‘Room Eleven’ draaien, de band waar ze vroeger in zong. We kennen elkaar een beetje, ik heb haar een typisch Youp van ‘t Hek-briefje geschreven. Zoiets van: ‘Janne, ik zoek iemand met de stem van Janne Schra om een liedje mee te zingen, maar de enige die ik ken is Janne Schra zelf. Al snap ik het heel goed als je niet met deze oude vent op een plaat wil staan, je moet ook aan je imago denken.’ Ze antwoordde: ‘Gaan we doen.’ Zij stond in het ene slaapkamertje te zingen, ik in het andere. En ze heeft zelfs voor elkaar gekregen dat ik een toontje lager zong, omdat het te hoog was voor haar. Dat is de eerste vrouw ooit die Youpie een toontje lager heeft laten zingen, maar dat deed Youpie met enorm veel respect en plezier. Janne was direct one of the guys hier en dat vinden we belangrijk. Als ik ooit stop, ga ik die kameraadschap en die lol misschien wel meer missen dan het optreden zelf.»

Oudejaarsconference

VAN ‘T HEK «Ik krijg best veel brieven van mensen die me vragen of ik toch niet nog een oudejaarsconference wil maken. Dat gedoe met zo’n Sywert, de toeslagenaffaire, natuurlijk jeuken mijn handen weleens. Maar ik doe het niet. Natuurlijk was de ‘oudejaars’ van vorig jaar door al het coronagedoe - uiteindelijk is een try-out voor goeddeels lege zaal op oudejaarsavond uitgezonden - niet de manier waarop ik het graag had gedaan, maar ik kom er niet op terug. Dat zei ik laatst ook op Radio 1, maar daar werd het verkeerd geïnterpreteerd, alsof ik nog wel een oudejaarsconference zou doen. En iedereen tikt het direct over, iedereen is erg druk met elkaar. Dat komt ook omdat ieder radio- en televisieprogramma alles twittert wat een gast zegt. En als je dat door een schele, demente stagiair laat doen, komt er iets anders te staan dan wat zo’n gast zegt. Ik heb die uitzending zelfs nog teruggeluisterd, begon bijna aan mezelf te twijfelen. Maar natuurlijk heb ik niet gezegd dat ik nog een oudejaarsconference zou doen, dat is nu voorbij.

»Zoals het er nu voorstaat begin ik komend najaar met mijn laatste grote show, ‘De Laatste Ronde’. Ruim twee jaar lang en dan op 28 februari 2024, mijn 70ste verjaardag, aan het einde van zes weken Carré, de laatste voorstelling. Eerst in de kleinste theaters, dan steeds naar grotere zalen. Niet terugkijken, gewoon een nieuw cabaretprogramma. Gestrekt been erin, hoppa. Paar vaste nummers, paar dingen over de actualiteit. En dan is het mooi geweest. Ik wil liever dat het publiek nog naar me verlangt en niet denkt: ach, daar heb je hem ook weer. Daarbij: ik ga niet dood of zo. Er zal nog wel eens een boekje komen, of een lezing. Ik heb een leuke vrouw, hopelijk kunnen we dan weer reizen. Zuid-Amerika doorkruisen, of gezellig met Sywert naar China.»

Geen gedoe

VAN ‘T HEK «Maar ik begin alleen als het weer redelijk normaal is in de theaters. Als dat niet meer terugkeert, dan is het jammer, dan is het voor mij klaar. Ik wil geen gedoe meer met halflege zalen, mondkapjes, toegangstesten. Ik ga voorlopig zelf ook niet meer naar een voetbalstadion, niet zolang ik eerst een stengel in mijn neus krijg om naar binnen te kunnen.

»Zie je die voetbaltafel daar? Ik sta dan aan deze kant, mijn kleindochter Fien van 5 aan de andere zijde. Hebben we maar een kistje voor haar neergezet, anders kan ze er niet bij. Moet je voelen, het zijn gietijzeren spelers, van Real Madrid en FC Barcelona. El Clásico dus.

»Ik speelde een week in het Arenbergtheater in Antwerpen en tegenover dat theater stond een etalage met deze voetbaltafel er in. Op dag 1 legden de jongens met wie ik werk al geld in voor een weddenschap, hoelang het zou duren voordat ik ’m zou kopen. De eigenaar zag ik maar niet, maar er stond wel een telefoonnummer bij. Op dag 3 belde ik ’m. Hij zei: ‘Heb ik aan de lijn wie ik denk dat ik aan de lijn heb? En Hollander met een heel grote mond?’ Ik zei: ‘Dat kan best eens kloppen’.’»

(AD)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234