Faisal Chatar Beeld STUBRU
Faisal ChatarBeeld STUBRU

Luistertip'Hooray 100'

‘Zelfs je bomma kent de eerste strofe van dat Eminem-nummer uit het hoofd’

Omdat er in ‘De tijdloze 100’ nu eens nóóit een tijdloos hiphopnummer staat, riepen onze homeboys van Studio Brussel twee jaar geleden de ‘Hooray 100’ in het leven, een countdown van het beste uit de bijna vijftigjarige geschiedenis van het genre. Vandaag wordt de derde editie vanaf 12.00u aan elkaar gepraat (én gemixt) door dj’s Black Mamba en Faisal Chatar.

FAISAL CHATAR «Ik vind het geweldig dat de ‘Hooray 100’ bestaat, al mag het begrip hiphop van mij best wel wat breder worden getrokken. In mijn persoonlijke top 100 zou ook iemand als D’Angelo staan, met pakweg ‘Brown Sugar’. Waarom niet? ’t Is toch niet omdat hij een geweldige zangstem heeft dat hij geen goeie rapper zou zijn? Of om een ander voorbeeld te geven: wat is au fond het verschil tussen Rage Against the Machine en Public Enemy, buiten dan dat er bij Rage geen Flavor Flav onnozel loopt te doen met een overmaats uurwerk rond z’n nek? Als het als hiphop aanvoelt, mag het van mij in de lijst.»

HUMO Jij debuteert als presentator van de ‘Hooray 100’. Heb je er de lijst van vorig jaar al eens op nageslagen?

CHATAR «Nee, eerlijk gezegd niet. Wie stond er op één?»

HUMO Gok eens?

CHATAR «‘Lose Yourself’ van Eminem

HUMO Nee, ‘Juicy’ van wijlen The Notorious BIG.

CHATAR «Terecht. Hoewel ‘Lose Yourself’ natuurlijk veel bekender is bij het grote publiek. Zelfs je bomma kent de eerste strofe van dat nummer uit het hoofd, en de ‘mom’s spaghetti’-regel (‘There’s vomit on his sweater already, Mom’s spaghetti’, red.) zal later ongetwijfeld op Eminems grafsteen prijken.»

HUMO Wat zou in jouw hoogstpersoonlijke top 100 op 1, 2 en 3 staan?

CHATAR «Op drie: ‘Alright’ van Kendrick Lamar. Op twee: ‘International Players Anthem’ van UGK. En op één: ‘The World Is Yours’ van Nas

HUMO Anno 2021 is hiphop groter dan ooit: in de Verenigde Staten bestaat zowat driekwart van de hitparade uit rappers of would-berappers. Een goeie zaak?

CHATAR «Vind ik wel, ja. Het genre wordt nu ten minste serieus genomen. Dat merk je ook aan het feit dat er tegenwoordig meer hiphop voorkomt in soundtracks van films en series – Common won een paar jaar geleden zelfs een Oscar voor het themanummer van ‘Selma’.

»Toch wordt het genre hier in België nog altijd enigszins onder de mat geveegd. Tourist en Zwangere Guy krijgen – terecht – veel aandacht, maar naar andere nieuwe Belgische hiphop is het met een vergrootglas zoeken op de radio en in de geschreven pers. Het niveau van de Belgische rap is nooit hoger geweest, maar zou nog hoger kunnen zijn, mochten de media meer geïnteresseerd zijn. Neem nu iemand als Ashley Morgan, een in Brussel wonende Limburger die producet én rapt: die gast is echt te goed om zomaar links te laten liggen.»

HUMO Tot slot: als er één hiphopnummer is dat ‘De tijdloze 100’ zou moeten halen, welk is het dan?

CHATAR «‘Rapper’s Delight’ van The Sugarhill Gang. Sinds het uitkwam (in 1979, red.), is dat nummer altijd aanwezig gebleven op de radio en in playlists. Het verveelt nooit, hè? En als een rapnummer in staat is om zelfs de meest verstokte metalhead te laten meeknikken, dan weet je: dit is een classic.»

Hooray 100
StuBru, donderdag 13 mei, 12.00

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234