Dry Cleaning Beeld steve gullick
Dry CleaningBeeld steve gullick

InterviewDry Cleaning

‘Zingen maakt me nerveus, behalve in de karaokebar’

‘Scratchcard Lanyard’ van Dry Cleaning was één van de opmerkelijkere indiehits van 2020. De New Order-achtige bas en rinkelende gitaren klonken vertrouwd, maar waar zong die onderkoelde vrouwenstem in godsnaam over? We zullen het nooit echt weten, want de teksten van zangeres Florence Shaw zijn tegelijkertijd veelzeggend en raadselachtig.

Dry Cleaning wordt vaak vergeleken met Fontaines D.C., Shame en meer van dat soort postpunkbandjes, maar ze zijn ouder en ongrijpbaarder. Jeugdvrienden Lewis Maynard, Nick Buxton en Tom Dowse maakten al jarenlang muziek voor de lol. Toen ze Florence Shaw, die ze kenden vanop de kunstschool, vroegen als zangeres, kreeg die de schrik van haar leven. Ze wilde helemaal niet op een podium staan. Dowse vond haar surreële observaties perfect bij hun muziek passen en Buxton overtuigde haar dat ze niet hoefde te zingen, maar ‘gewoon kon spreken’. Shaw verzamelde al jaren stukjes tekst op haar telefoon, zonder goed te weten waarom. Ze overwon haar angsten en gaf de jongens een kans. Na een paar ep’s pikte indielabel 4AD Records hen op en nu is hun eerste langspeler klaar, met de wat bizarre titel ‘New Long Leg’ (★★★★☆).

HUMO Jullie hebben met producer John Parish samengewerkt in de legendarische Rockfield Studios in Wales. Hoe verliep dat?

NICK BUXTON (drummer) «Een week voor we naar die studio gingen, toonden ze er toevallig een documentaire over op BBC. We vielen letterlijk achterover: élke legendarische band heeft daar muziek opgenomen!»

FLORENCE SHAW «Ozzy Osbourne! Noel Gallagher! En nu wij! (schatert) Het verschil kon niet groter zijn. Wij hadden heel banale vragen: of er genoeg bedden waren, en of er een microgolfoven was. En dan hoor je die wildemannen vertellen over alle drugs die ze er gebruikt hebben.»

BUXTON «Het is eigenlijk een gezellige boerderij. Je kunt er ’s morgens uit bed kruipen en in je pantoffels met een kop koffie naar de studio gaan.»

SHAW «Ik dacht dat je op voorhand moest oefenen tot je erbij neervalt, zodat je in de studio snel kunt opnemen. We waren dus supergoed voorbereid, en toen bleken we drie weken de tijd te hebben.»

HUMO Florence, gebruik jij nog steeds gevonden tekstfragmenten voor je songteksten?

SHAW «Ik gebruik flarden van gesprekken, advertenties of internetcommentaren, maar schrijf ook zelf dingen.»

HUMO Moeten mensen op hun woorden letten als jij in de buurt bent?

SHAW «Ik gebruik héél kleine stukjes, dus ik denk niet dat ze het merken als ze iets van zichzelf horen in mijn teksten.»

HUMO Nick, heb jij nooit gedacht: wacht eens even, heb ík dat niet gezegd?

BUXTON «Tot nu toe nog nooit. Maar bedankt, hoor: nu ga ik paranoïde worden (lacht).»

SHAW (fijntjes) «Het is niet zo dat ik nooit iets gebruik van wat de jongens zeggen, maar ik doe dat niet om hun iets duidelijk te maken. Mijn teksten bevatten geen vreemde boodschappen.»

HUMO Vind je het vervelend om uit te leggen wat je teksten betekenen?

SHAW «Ik vind het leuk dat iedereen mijn teksten op z’n eigen manier interpreteert. Ik heb ook favoriete songs die ik zelf een betekenis heb gegeven. Als ik daarna lees dat de artiest eigenlijk iets anders bedoelde, hou ik toch vast aan mijn eigen interpretatie. Wat je voelt bij een song, maakt deel uit van wie je bent.»

HUMO Leg je zulke zaken wel uit aan de groep?

SHAW «Nee. We praten ook niet over wat de baslijn of de gitaarsolo betekent. Als we interviews geven, moeten we dat al meer dan genoeg doen. De groep is een safe space waar zoiets niet nodig is.»

HUMO Jullie hebben jullie groep opgericht na een karaokefeestje. Welk liedje gaf de doorslag?

BUXTON «We hadden straalbezopen iets van Deftones gezongen.»

SHAW «Ik hou van karaoke. Meestal moeten ze me tegenhouden of ik weet van geen ophouden.»

HUMO Nochtans sprak je in een eerder interview al eens over je ‘doodsangst’ voor zingen in het openbaar.

SHAW «Karaoke is wat anders dan met iets persoonlijks naar buiten komen. Eerst was ik heel bang om af te gaan als een gieter. Als ik tijdens repetities iets nieuws wil laten horen, ben ik nog steeds nerveus.»

HUMO Heb je die nervositeit nodig op het podium?

SHAW «Ik realiseerde me al snel dat ik mijn podiumstress moest omarmen en kanaliseren. Als ik probeer om dat met drank te onderdrukken, word ik in een recordtempo een alcoholiste (lacht).»

‘New Long Leg’ van Dry Cleaning is uit bij 4AD Records/Beggars.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234