null Beeld

10 dingen die u moet weten over 'De mol'

Elke maandag stappen we hoopvol richting gazon, maar ook na vier afleveringen blijven onze mollenklemmen nog altijd jammerlijk leeg. En toch blijft ‘De mol 2016’ beroeren, opjutten en misleiden – ook na de comeback, ook op VIER. Tien deelnemers, één huichelaar: we wijden er negen lemma’s aan – het tiende is door sabotage jammerlijk zoekgemaakt.

Tom Raes


1. Selectie

Voor het eerste seizoen in 1998 op het toenmalige TV1 antwoordden een vierhonderdtal kandidaten op de advertentie van Woestijnvis, voor het tweede seizoen in 1999 meer dan vierduizend. Voor het langverwachte vierde seizoen op VIER worstelde Gilles De Coster zich met de nieuwe redactie door zo’n drieduizend cv’s.


2. Internationaal

‘The Mole’, ‘Qui est la taupe?’, ‘Der Maulwurf’: Woestijnvis heeft met ‘De mol’ een ijzersterk concept in handen, en het kan de rechten aan meer dan vijftig landen verkopen. In Montreux wordt het origineel in 2000 bekroond met een Gouden Roos.

Eén minpuntje: in Hongarije slaagt een lokaal televisiestation erin zo’n slechte versie te maken dat de bedenkers na één seizoen de licentie weer intrekken. Michiel Devlieger in Humo: ‘Ze hadden het programma herleid tot een soort ‘Spel zonder grenzen’. Onze frank had al moeten vallen toen ze ons telefonisch uitlegden wat de deelnemers zoal moesten doen: ‘They have to run and to come back with a stick.’ Waarop wij: ‘Oké, maar wie is de mol?’ Zij: ‘Degene die de stok laat vallen.’ Onze noorderburen hebben inmiddels al zéstien seizoenen van ‘Wie is de mol?’ ingeblikt.


3. Bedenkers

Succes heeft vele vaders, en in het geval van ‘De mol’ zijn dat er vier: Michiel Devlieger, die de eerste drie seizoenen presenteerde, Tom Lenaerts, Bart De Pauw en regisseur Michel Vanhove. Devlieger: ‘We hadden eerst nagedacht over een half echt, half fictief reisprogramma, waarbij we op verschillende manieren naar verschillende landen zouden gaan. Dat bleek zo duur en zo complex dat we het hebben laten varen. Wat we overhielden, was de groepsreis en het idee: stel dat er in die groep iemand is die constant de anderen tegenwerkt?’


4. Toeval bestaat niet

En al helemaal niet in ‘De mol’. Of hoe verklaart u anders dat wie in elke aflevering van het tweede seizoen het eerste woord van Michiel Devliegers presentatie noteerde, uitkwam bij de zin ‘De mol is Hugo en alleen Hugo natuurlijk’? Dat er nu in het vierde seizoen ook tal van aanwijzingen verstopt zitten, laat zich raden. Welke dat zijn, zal pas helemaal duidelijk worden in de laatste aflevering. Maar in de derde aflevering verscheen tijdens de paintballproef achteloos de graffiti ‘El Topo’ in beeld – ‘topo’ is Spaans voor ‘mol’. En viel Thibaud wel écht flauw tijdens de beruchte proef met de brug in de eerste aflevering? Waarom werd Gilles in die derde aflevering naar eigen zeggen geraakt door een paintball, maar had hij geen spatje verf op zich? En is het toeval dat die uitsparingen in het gebit van Gilles De Coster in morsecode een naam uitspellen?

Eén Humo-lezer zag al na de derde aflevering het licht: ‘In de tweede aflevering speelde een liedje van Clouseau in de auto, terwijl er in de derde een liedje van The Communards te horen was. Beiden met een C! Cathy!’ Een theorie als een ander, maar tenzij we in de volgende aflevering plots The Confetti’s door de luidsprekers horen schallen, blijven we sceptisch.


5. Oef!

Ophef tijdens het allereerste seizoen: de media raken af en toe zéér dicht bij de identiteit van de mol. Eén krant laat een politie-inspecteur wekelijks de aflevering analyseren, en die haalt er warempel twee kandidaat-mollen uit, onder wie Magda Ral, de echte mol. Een andere krant voert wekelijks een waarzegster op, maar die slaagt erin de uitkomst elke keer fout te voorspellen. Wanneer De Morgen kopt dat reisleidster Magda in het telefoonboek als ‘actrice’ vermeld staat, begint de redactie van ‘De mol’ verwoed aan een afleidingsmanoeuvre. Ze zetten deelnemer Mon op een terrasje samen met de grootouders van Tom Lenaerts. De foto’s van de ogenschijnlijk gezellige samenkomst worden ‘gelekt’, samen met de roddel dat Mon elk jaar met de Lenaertsen op vakantie gaat. Het manoeuvre werkt.


6. Kijkcijfers

De ontknoping van het eerste seizoen gebeurde voor het oog van 1,6 miljoen kijkers, terwijl net geen twee miljoen mensen volgden hoe Hugo in de laatste aflevering van het tweede seizoen ontmaskerd werd als de mol. De finale van het derde seizoen ging vlot over het anderhalf miljoen. De eerste aflevering van het nieuwe seizoen op VIER haalde net geen miljoen kijkers, nu blijven wekelijks zo’n 800.000 mensen hangen – ‘De mol’ moet op maandag enkel de roestvrijstalen Eén-combinatie van het zevenuurjournaal, ‘Iedereen beroemd’ en ‘Thuis’ laten voorgaan.


7. En andere cijfers

Want er is keuze genoeg: zo hadden de makers in het eerste seizoen maar liefst 20.000 minuten beeldmateriaal, die tot 450 minuten teruggebracht moesten worden. Ze moesten in ploegen de klok rond werken om elke aflevering op tijd af te krijgen. Nog meer duizelingwekkends: zo’n 35.000 mensen volgen ‘De mol’ in het vierde seizoen op Facebook. Zij worden daar door de makers van interessante statistieken voorzien: wist u bijvoorbeeld dat voornamelijk Issabel en Thibaud in de kijker lopen als verdachte, terwijl Cathy en Gilles het minst argwaan opwekken? Kijk, dat vinden wij dan weer verdacht. En er is ook geld gemoeid met ‘De mol’, véél geld. In het vierde seizoen is immers opnieuw alles bij elkaar zo’n 100.000 euro te verdienen.


8. Verraad

De mol opereert op slinkse wijze. Toch was er in het tweede seizoen één moment waarop hij zich wel erg ver waagde om een proef te doen mislukken. Wanneer Hugo door zijn mededeelnemers gered moet worden uit een door sluipschutters bewaakte ruïne, schiet hij na zijn succesvolle redding zijn verbouwereerde bevrijders neer. Hugo: ‘Toen die aflevering uitgezonden werd, had ik vrienden op bezoek, en ik was toch een beetje bang voor hun reacties. Op het moment van de executie werd het doodstil in de kamer. Iedereen keek naar mij: ‘Hugo, wat doe jij nu?’’


9. Geheimhouding

De identiteit van de mol wordt zo strikt geheimgehouden dat zelfs de cameralui niet allemaal weten wie nu komedie speelt. Verregaande veiligheidsmaatregelen, die in het nieuwe seizoen alleen maar opgevoerd zijn: nu zijn er immers sociale media, podcasts en, alles onthullende camera’s in smartphones. De deelnemers moesten bij de eerste aflevering van het nieuwe seizoen trouwens hun smartphone inleveren. De vorige jaargangen speelden zich af in Frankrijk, Spanje en Italië, maar nu verkaste ‘De mol’ meteen naar Argentinië om geheimhouding te verzekeren. En toch, beste lezers, zijn we erin geslaagd de identiteit van de mol te achterhalen! Het is immers niemand minder dan (tekst ingekort door de eindredactie).

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234