null Beeld

13 Tzameti

Géla Babluani groeide op in Georgië, toen dat land zich nog achter het IJzeren Gordijn bevond. 't Was niet makkelijk om elke dag aan vers brood te raken, maar het was niet allemaal kommer en kwel: doordat het filmaanbod werd gefilterd door het communistische regime, ontsnapte de jonge Géla aan de meeste Amerikaanse rotzooi, en kon hij zich te goed doen aan de grote Sovjetklassiekers.

Erik Stockman

En wanneer hij niet in de donkere zaal zat, ging hij een kijkje nemen op de sets van zijn vader, de cineast Temur Babluani. Na de val van de Berlijnse Muur begon in Georgië een bloedige burgeroorlog: brutale shoot-outs maakten ineens deel uit van het dagelijkse bestaan; vele jeugdvrienden stierven. De familie Babluani emigreerde naar Frankrijk, waar Géla vorig jaar voor een habbekrats een langspeelfilm draaide waarin de invloeden uit zijn kindertijd - de films, het geweld - heel knap in mekaar vloeien: '13 Tzameti', een straffe, bevreemdende, memorabele thriller die - we moeten u toch waarschuwen - net als 'C'est arrivé prez de chez vous' en 'Calvaire' bárst van de kurkdroogkomische brutaliteiten. De hoofdfiguur van '13 Tzameti' is Sébastien, een jonge armoedige dakwerker (rol van Géla's broertje George Babluani) die een kans ruikt om een smak geld te verdienen en een reeks vreemde instructies begint op te volgen die eigenlijk voor iemand anders waren bestemd. Méér mag absoluut niet worden onthuld: u dient sámen met Sébastien op weg te gaan, het onbekende tegemoet. Gabluani heeft niet alleen een originele plot bedacht, ook als regisseur toont hij zich een waar talent: hij maak heel mooi gebruik van het scoopformaat, speelt prachtig met licht en schaduw, en voorziet zijn film van een mysterieuze geluidsband die herinneringen oproept aan Angelo Badalamenti. Van de talrijke heerlijke karakterkoppen die het scherm passeren - veel rollen worden gespeeld door ex-bajesklanten en cipiers - springt vooral de door Pascal Bongard vertolkte tierende ceremoniemeester in 't oog: Bongards 'Tout le monde fixe l'ampoule!!!'-gebulder zal nazinderen tot in het onderste puntje van uw staartbeen. Jammer genoeg heeft Babluani wat problemen om de suspense er tot op het eind in te houden: u zal merken dat de film op een bepaald moment in een soort lus komt vast te zitten. '13 Tzameti' laat zich uiteindelijk bekijken als een groteske metafoor voor de kapitalistische rat race waarin ieder van ons gevangen zit, maar nu hebben we al te veel gezegd. '13 Tzameti' is een ontdekking, en - héla! - van die Géla gaan we nog horen.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234