null Beeld

20 jaar Belgische dance

Van Technotronic over 2 Unlimited tot Milk Inc.: België mag zichzelf al twintig jaar grootverdeler van eurodance-hits noemen - dit jaar brak het genre zelfs door tot in de Marquee van Rock Werchter. Twintig jaar eurodance made in Belgium, dat is een soap van hardwerkende producers en PVC-popsterren, met een soundtrack van pompende beats en Wagneriaanse synthrefreinen eronder.

Dan vraagt een mens zich natuurlijk al eens af: waar zijn die handjes?

''Aan je geld komen als je een wereldhit gescoord hebt: dat is het probleem in onze branche''

U kent mij als (kv), rockjournalist bij Humo, maar op gezette tijden transformeer ik in Erin Beat-O-Vich, onderzoeksjournaliste van de dance, wraakengel van de Belgische beats. Dan ben ik het rockmilieu tijdelijk beu, met zijn armtierige backstages en gammele bestelwagens, met zijn 'getormenteerde' singer-songwriters en 'veelbelovende' gitaargroepjes, met zijn sjofele rockclubs en saaie theatertournees. Nee, dan wil ik discotheken en decadentie, stroboscopen en blacklights, limousines en champagne, glamour en beats, en vooral: hits. Eén zo'n dancehit is een one-way ticket to paradise, en daar wil ik nu toevallig eens heel graag naartoe. En dus rij ik de Vlaamse autoroute des vacances op: de gewestweg N9 Brussel-Oostende. Y'all ready for this?


De hitfabriek

Flashback naar de vroege jaren negentig. Samen met mijn speelvriendinnetje zit ik op de achterbank van een auto, via de N9 rijden we naar zee, haar vader aan het stuur. In Lovendegem wijst hij naar een villa: 'Hier worden de hits van 2 Unlimited gemaakt!'

'Get Ready For This' uit 1991 was de eerste voltreffer van 2 Unlimited, in de UK Charts stootte het door tot nummer twee (op één zat 'Everything I Do' van Bryan Adams wekenlang vastgeroest). 2 Unlimited was een Belgisch-Nederlandse affaire: de producers waren de Belgen Jean-Paul De Coster en Filip De Wilde, de stemmen en gezichten Ray Slijngaard en Anita Dels, twee Nederlanders van Surinaamse afkomst. Na 'Get Ready For This' volgden de kleppers 'The Twilight Zone', 'The Workaholic' en vooral 'No Limit' (1993): nummer één in Groot-Brittannië en in een stuk of dertig andere landen, drie miljoen verkochte exemplaren. Zestien jaar later is het nog altijd het nummer dat 'I Love the 90's'-party's en andere door slimmige entrepreneurs opgezette massa-nostalgiefeesten doet ontploffen.

'Get Ready For This':

'No Limit':

Lees de interviews met Filip De Wilde aka Phil Wilde, Regi, Pat Krimson en anderen vanaf dinsdag 29 september in Humo 3604

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234