2012: het jaaroverzicht van Elio Di Rupo

2012 was het jaar van het failliet en het ontslag. Het jaar van Obama, Hollande en Rutte, en niet van Romney, Sarkozy en Wilders. Van de DSK-schuld en de GAS-boete. Het bloed in Homs, de tranen in Gaza. Het jaar van 'Gangnam Style' en gaybashing.

Van de splitsing van BHV en de Stadspartij. Van Vincent Kompany en Marc Wilmots, van Tom Boonen en Philippe Gilbert. De Nobelprijs voor Europa. De symboliek van de kapitein van de Costa Concordia. Het jaar van broeder Morsi en loeder Sandy. Van 'Femme de la rue' en schoften van de straat. De lancering van VIER en de standvastigheid van één. De schorsing van Lance Armstrong, de vrijlating van Michelle Martin. Het jaar van Do It Yourself. Van de memoires van Dehaene en het geheugenverlies van Berlusconi. Van langer werken en vaker staken. Van de schande van de banken, de NMBS en Rupert Murdoch. Van Usain Bolt en Michael Phelps. De kracht van verandering, de kracht van verankering. Het jaar van het nooit wennen aan de leegte na Ford Genk, het verdriet na Sierre en de verbijstering na Newtown. En van Elio Di Rupo: de premier van België laveerde met een boodschap van hoop en de moed der wanhoop door aartsmoeilijke tijden, benarde omstandigheden en een lastig land. U bedacht 'm met menige ereplaats in Humo's Pop Poll.

In de Kerst-Humo, die vanaf maandag 24 december in de winkelrekken ligt, kan je het interview met premier Elio Di Rupo lezen, waarin hij de balans opmaakt van het bewogen jaar 2012.

Ook wij bundelden de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar en maakten er dit vier minuten durend filmpje van: