null Beeld

22 jaar, wel een beetje raar: het megasucces van Bazart

Na 500 luisterbeurten is het ons nog steeds een mysterie wat de jongens van Bazart precies bedoelen met ‘Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel’, de cryptische slagzin uit hun 24-karaats single ‘Goud’. Na de gestage veroveringstocht dropt Bazart nu ook een visitekaartje: ‘Echo’, een voldragen debuutplaat.

'Ik maak liever een plaat die de mensen bereikt, dan een vijfsterrenexemplaar waar geen hond naar luistert'

HUMO Voor de opnames zijn jullie twee weken naar Zuid-Frankrijk getrokken.

Simon Nuytten (gitarist) «Dat leek ons wel plezant.»

Oliver Symons (synths) «Blijkbaar maakt dat je als band ook geloofwaardiger, je afzonderen van de rest van de wereld om je plaat op te nemen.»

Matthieu Terryn (zang) (gespeeld serieus) «Je hoort dat isolement ook op de plaat. Nee, even serieus: we wilden gewoon niet gestoord worden tijdens de opnames. En omdat een studio op locatie nogal duur was, hebben we zelf een opnameruimte geïmproviseerd in een vakantiehuisje, in een Frans dorpje waar voor de rest geen bal te zien was.»

HUMO Klopt het dat er zelfs geen wifi was? Dat lijkt me moeilijk voor jullie generatie.

Symons «Er was wel wifi, maar Simon gebruikte die allemaal op.»

Terryn «Aan informatieve... porno.»

Nuytten «Nee zeg, ik volg gewoon graag het nieuws.»

Terryn «Televisie hadden we wel: dat was onze ontspanning na een opnamedag, de Rode Duivels aanmoedigen op het EK.»

HUMO ‘Echo’ is echt jullie eigen kindje: zelfs de productie hebben jullie helemaal zelf gedaan.

Symons «Zo hebben we altijd gewerkt, gewoon wij drie samen. Het leek ons logisch om dat voor onze debuutplaat ook te doen.»

Nuytten «We hebben wel even overwogen om met een producer van buitenaf te werken, maar ook dat kost geld. Plus: nu kunnen we zeggen dat we ons debuut helemaal zelf in elkaar hebben gestoken.»

Terryn «Voor onze ep hebben we wel met andere mensen samengewerkt, maar we merkten dat die niet precies begrepen waar we met Bazart naartoe wilden.»

HUMO Hebben jullie in die twee weken altijd braaf samengewerkt? Of waren er wel eens hoogoplopende discussies?

Terryn «Wij vliegen elkaar alleen in de haren als we ‘FIFA’ spelen.»

Symons «En de PlayStation mocht onder geen beding mee naar Zuid-Frankrijk.»

Terryn «Professioneel verloopt het altijd heel gemoedelijk tussen ons. Iedereen kent ondertussen ook zijn functie binnen de band.»

HUMO De vraag of ‘Echo’ van Bazart een doorslaand succes zal maken, is niet van toepassing. Dat zijn jullie immers al.

Symons «Ik vind die hype nog steeds vreemd.»

Terryn «Vooral omdat we er totaal geen controle over hebben. Op de zomerfestivals had ik al een beetje het gevoel dat mensen naar ons kwamen kijken als een soort attractie. Nu, dat succes heeft er wel voor gezorgd dat het plots een stuk makkelijker werd om een eigen plaat te maken.

»En toch, mensen hebben ondertussen al een heel specifiek beeld van ons. Ik hoop dat de recensenten onbevooroordeeld naar ‘Echo’ zullen luisteren, dat ze de voorgeschiedenis van die plaat even kunnen loslaten. Ik heb niets tegen critici die een gefundeerde mening over Bazart hebben – ook als die negatief is. Maar ik vind wel dat je onze plaat een eerlijke kans moet geven.»

HUMO Jullie muziek wordt op álle Vlaamse zenders gedraaid, van Radio 1 tot Qmusic – alsof jullie de grootste gemene deler van de Vlaamse muzieksmaak hebben gevonden.

Symons «Dat zien we ook op onze concerten. De eerste rij wordt bevolkt door jonge mensen – vooral meisjes – maar achter hen staat een heel gevarieerd pubiek, jong én oud, man én vrouw.»

Terryn «Op Twitter zag ik onlangs een bericht voorbijkomen van een meisje dat een ticket voor ons concert had gekocht, en er ook één voor haar vader had moeten kopen.»

Symons «Dat we in het Nederlands zingen, doet volgens mij enorm veel. Het was alweer even geleden dat er nog eens Nederlandstalige muziek was die een breed én jong publiek bereikte. Dat gat in de markt hebben wij nu weer opgevuld.»

Nuytten «Nederlandstalige muziek wordt nog te vaak geassocieerd met twee specifieke genres: schlager-muziek en kleinkunst. Vroeger had je wel een paar bands die in het veld daartussen opereerden, zoals Gorki en Noordkaap

HUMO Verkent Tourist LeMC, die andere muziekhype van dit moment, hetzelfde terrein als jullie?

Symons «Zijn verhaal lijkt wel een beetje op dat van ons, ja.»

Terryn «En toch ook weer niet, want Tourist LeMC maakt muziek in het dialect. Dat was al een traditie op zich in de Vlaamse muziekscene – zie ook Flip Kowlier en aanverwanten. Bazart zingt in het Algemeen Nederlands.»

undefined

'Vandaag is het meer aanvaard om popmuziek goed te vinden'

HUMO Vanwaar die keuze voor het Nederlands?

Nuytten «Toen we met onze groep begonnen, luisterde ik veel naar Gorki. Die muziek heeft me zeker aangemoedigd om het zelf ook in onze moedertaal te proberen.»

Terryn «Ik heb Simon jaren geleden leren kennen via Max (Colombie, van Oscar And The Wolf, red.). Na een tijdje heb ik ’m voorgesteld om samen een band te beginnen. Simon zag dat meteen zitten, op voorwaarde dat we met onze groep eens iets anders zouden proberen – in het Nederlands dus. Mij goed: ik heb weinig met het Engels.»

HUMO In die prille beginjaren klonk Bazart wel helemaal anders dan vandaag, zo leert YouTube.

Terryn «In het begin probeerden we inderdaad meer de akoestische folktour op te gaan. Maar Oliver wou alleen maar in de band komen als we het over een andere boeg zouden gooien. Hij heeft de Bazart-sound van vandaag – meer poppy, meer synths – in elkaar gestoken.»

HUMO Met Bazart gaan jullie inderdaad voluit voor de popmuziek, hè?

Terryn «Inderdaad, wij mikken met onze muziek op een breed publiek en schamen ons daar niet voor. Ik heb zelf altijd veel geluisterd naar artiesten als Destiny’s Child, Justin Timberlake, Rihanna... Dat soort muziek is gewoon de shit!»

HUMO Zijn jullie naar Rihanna gaan kijken op Pukkelpop?

Terryn, Nuytten en Symons (in koor) «Ja.»

Nuytten «Maar ze stond de helft van de tijd te playbacken.»

Terryn «Dat playbacken vond ik zo erg nog niet, wel dat ze zo’n tamme show gaf. Je voelde gewoon dat ze dat concert op Pukkelpop als een routineklus afwerkte.

»Maar je voelt wel dat het vandaag al meer aanvaard is om dat soort muziek goed te vinden. Je kunt fan zijn van hippe undergroundbands én van Justin Bieber. Die openheid vind ik geweldig – al voel je dat de oude garde nog wat tegensputtert. Zie ook het dedain tegenover Bazart: ‘Zo’n populaire muziek, dat mag je niet goed vinden.’»


Jeugdpuistjes

Dat Bazart zo bewust voor populaire muziek kiest, is niet verwonderlijk. Matthieu Terryn en Oliver Symons begonnen hun muziekcarrière ooit op het podium van het Junior Eurovisiesongfestival – net als hun boezemvriend Max ‘Oscar And The Wolf’ Colombie, trouwens. Dat er in de piepjonge Bazart-jongens al toekomstige tieneridolen scholen, bewijzen de archiefbeelden.

undefined

'Het mooiste compliment? Dat 'Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel' weleens de 'Sterren komen, sterren gaan, alleen Elvis blijft bestaan' van onze generatie zou kunnen worden'

HUMO Vinden jullie het niet vervelend dat jullie jongere versie – inclusief jeugdpuistjes en naïeve liedjesteksten – nog steeds op het internet circuleert?

Terryn «Nee, ik heb helemaal geen spijt van die periode. Zonder mijn deelname aan die liedjeswedstrijd had mijn leven er waarschijnlijk helemaal anders uitgezien. Dan had ik Oliver en Simon bijvoorbeeld nooit leren kennen.»

HUMO Zonder Junior Eurosong dus geen Bazart?

Terryn «Ik denk het niet, nee.»

HUMO Tegenwoordig stuurt België geen kandidaten meer naar die internationale muziekwedstrijd voor kinderen. Spijtig?

Symons «Niet per se. Zelf kon ik vrij goed om met de druk die bij zo’n wedstrijd komt kijken, maar ik weet niet of alle kinderen daartegen bestand zijn. Voor mij maakte die deelname nog maar eens duidelijk dat ik later echt iets in de muziek wilde doen. Ik heb me door mijn middelbareschoolperiode moeten slépen. Pas toen ik daarna een professionele bacheloropleiding in de muziek kon gaan volgen, voelde ik me weer opleven.»

undefined

null Beeld

HUMO Jij hebt inderdaad een pop- en rockopleiding aan de hogeschool PXL gevolgd. Om nog eens even de mening van de oude garde te vertolken: kun je dat wel léren, rock-’n-roll?

Symons «Als je de kans krijgt om drie jaar bijna uitsluitend met muziek bezig te zijn, omringd door ervaren muzikanten dan nog... Dat is toch alleen maar goed? Het idee dat je je als muzikant grondig mag scholen, is geen taboe meer.»

HUMO Jouw grootvader, Hugo Symons, treedt nog steeds op als cabaretier, en is bij het grote publiek vooral bekend van zijn tijd in het panel van het legendarische moppenprogramma ‘HT&D’ (VTM). Zit de podiumdrift bij jou in het bloed?

Symons (twijfelt) «Misschien? Ik weet het niet.»

Terryn «Maar ja, Oliver, jouw pa is toch ook veel bezig met muziek?»

HUMO Stammen jullie ook uit muzikale families, Matthieu en Simon?

Nuytten «Totaal niet. Nu ja, mijn vader speelt een klein beetje muziek, maar that’s it.»

Terryn «Bij mij ook niet. Alhoewel mijn ouders me wel aangemoedigd hebben om aan Junior Eurosong mee te doen. Het was zelfs hun idee, omdat ik als kind al zo extravert was. Maar ik heb nooit een muzikale opleiding gevolgd.»

Nuytten «Mijn ouders hebben me wel jaren naar de muziekschool gestuurd, ik speelde toen trompet. Verschrikkelijk! Pas daarna heb ik zelf eens een gitaar vastgenomen, en merkte ik plots dat muziek ook leuk kon zijn. Toen was ik wel blij dat ik die klassieke achtergrond al op zak had.»

Terryn «Prijs je gelukkig: ik heb er altijd spijt van gehad dat ik niet meer geschoold ben in de muziek.»

HUMO Ben jij dan een muzikale autodidact, Matthieu?

Symons (zucht) «Was het maar zo. Ik heb ’m al een paar keer een muziekboek onder de neus geschoven, maar voorlopig zonder succes.»

Terryn «Technisch ben ik inderdaad een ramp, ik ben meer een, euh, intuïtieve muzikant. Ik kom meestal af met een brakke gitaarlijn, waarvan de akkoorden niet eens overeenkomen met de zanglijn.»

HUMO Jullie eerste pennentrek, ‘Goud’, bleek anders wél een schot in de roos. Ondertussen geldt het zelfs als het langst in de hitparade genoteerde Vlaamse nummer aller tijden.

Symons «Zot, hè? Binnenkort zal het een vol jaar op de radio te horen zijn. Een vol jáár. En dan te weten dat de Vlaamse zenders het in het begin niet eens wilden draaien.»

undefined

'Het was even geleden dat er nog eens Nederlandstalige muziek was voor een breed én jong publiek. Dat gat in de markt hebben wij nu opgevuld'

Terryn «Bij Studio Brussel zat ‘Goud’ oorspronkelijk in de avondprogrammatie weggemoffeld. Maar nadat we daar eens een zendersessie hadden gespeeld, is ‘Goud’ ook in de hitlijsten beginnen op te duiken.

»Na een eerste piek dachten we dat het liedje van ‘Goud’ uit was, tot het plots ook in Nederland aansloeg. Daarna is elke zender in Vlaanderen ons beginnen te draaien. Zelfs in die mate dat Studio Brussel – dat Bazart zo’n beetje had ontdekt – het ook weer in zijn playlist heeft opgenomen (lacht).

»‘Goud’ heeft ondertussen al minstens negen levens doorlopen – en ik ben er nog steeds trots op. Het mooiste compliment dat ik er al over gelezen heb, is dat die ene zin, ‘Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel’, weleens de ‘Sterren komen, sterren gaan, alleen Elvis blijft bestaan’ van onze generatie zou kunnen worden.»

HUMO Is ‘Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel’ een soort motto voor de nieuwe generatie twintigers? Ik krijg net de indruk dat die het wat voorzichtiger aanpakken.

Terryn «Die indruk heb ik ook.»

Symons «Echt? Ik zie veel leeftijds-genoten anders behoorlijk hard leven.»

Terryn «Dat zal meer te maken hebben met het muzikantenmilieu waarin wij ons bewegen. Maar ik zie die ene zin liever als iets waarin iedereen, ongeacht zijn of haar leeftijd, zich kan herkennen. Elke persoon heeft wel een destructief kantje.»

Symons «Zouden de mensen daar echt zo over nadenken als ze ‘Goud’ horen? Misschien ligt die ene zin wel gewoon goed in het gehoor.»

Terryn «Of allebei. De klanken van die tekstregel zitten sowieso goed, maar hij nodigt ook uit tot verschillende interpretaties. Dat maakt de muziek van Bazart ook aantrekkelijk voor een groot publiek: iedereen kan in onze teksten horen wat-ie zelf wil.»

HUMO De andere songteksten op ‘Echo’ zijn eveneens aan de enigmatische kant, ja.

Nuytten «Onze teksten zijn inderdaad vrij abstract. Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan je schrijfkwaliteiten, Matthieu (lacht). Onlangs kreeg ik nog een mail van een jeugdvriendin, die me vroeg waarover ‘Goud’ precies ging. Zij herkende er het verhaal van haar overleden opa in.»

HUMO ‘Goud’ zal zeer waarschijnlijk jullie ‘Wonderwall’ of ‘Creep’ worden – zo’n nummer waar het publiek over twintig jaar nóg om smeekt op concerten. Kunnen jullie daarmee leven?

Symons «Ja hoor, voorlopig blijft het een geweldig nummer om live te spelen. Het publiek wordt telkens weer wild als we het inzetten, en dat gaat niet snel vervelen (lachje).»


Sant in eigen land

HUMO Vorig jaar speelden jullie al voor een uitverkochte Lotto Arena, als voorprogramma van Oscar And The Wolf. In april staan jullie daar zelf als hoofdact. Wordt België zo niet snel te klein voor Bazart?

Nuytten «Daarom proberen we nu ook in Nederland door te breken. Met succes, al gaat het veel trager dan hier in Vlaanderen.»

Symons «Afgelopen zomer was op dat vlak een behoorlijk vreemde ervaring: de ene dag stonden we nog in een propvolle tent op Wechter te spelen, de volgende in een piepkleine zaal ergens in Nederland.»

HUMO Hoe komt het dat jullie veroveringstocht bij onze Noorderburen minder snel gaat?

Terryn «Ik denk dat Nederlanders kritischer zijn.»

Symons «Een thuismatch win je altijd makkelijker, hè.»

Terryn «Clouseau is ook zo’n groep die altijd geweldig populair is geweest in eigen land, maar geen voet aan de grond heeft gekregen in Nederland.»

HUMO In de Vlaamse pers werd Bazart al met Clouseau vergeleken.

Symons «Ik vind dat best oké, ook al is de muziek van Clouseau niet per se ons ding. Maar de prille Clouseau had wel wat weg van Bazart: ook zij brachten een frisse wind in de Nederlandstalige muziek.»

HUMO Clouseau wordt aangedreven door twee broers, maar Bazart lijkt me ook een hecht broederschap. Oliver en Simon, jullie wonen zelfs samen.

Symons «Puur platonisch, welteverstaan (lacht). En vooral om niet meer thuis, bij onze ouders, te moeten wonen.»

Nuytten «We waren sowieso al dag in dag uit samen, dus onder één dak wonen leek ons een logische stap.»

HUMO Niet bang dat die twee zo allerlei plannetjes zonder jou gaan smeden, Matthieu?

Terryn «Tja, ik woonde nu eenmaal al samen met mijn lief (Justine Bourgeus, alias Tsar B, red.). Als ik vrijgezel was, zou ik waarschijnlijk wel bij Oliver en Simon zijn ingetrokken.»

Symons «Hij slaapt af en toe bij ons op de bank, als het bij hem thuis hommeles is (lacht).»

HUMO Matthieu, jouw lief maakt muziek als Tsar B en één van je beste vrienden is Max Colombie. Oliver en Simon, jullie hebben elk ook nog een eigen band met Warhola en Felix Pallas. Maken jullie deel uit van een nieuwe belpopgeneratie?

Nuytten «Er waait wel een nieuwe wind door de Belgische muziekscene, ja. Een nieuwe generatie muzikanten, die volop aan de weg aan het timmeren is. Spilfiguur in die jonge groep is producer Jasper Maekelberg (alias Faces On TV, red.).»

Terryn «Jasper is inderdaad grotendeels verantwoordelijk voor die nieuwe, elektronische sound. Voorts geldt voor al die nieuwe belpoppers wat we al eerder zeiden: iedereen doet gewoon zijn zin, of dat nu r&b, rock of elektro is. Plus: ze zijn allemaal op zoek naar die ene goeie popsong, die ene hit.»

Symons «Ik denk inderdaad dat niemand van ons ervoor terugdeinst om voluit voor het grote publiek te gaan.»

HUMO Dus jullie zouden er vrede mee hebben mocht het publiek ‘Echo’ omarmen, maar de critici de plaat met de grond gelijkmaken?

Symons «Ik zou daarmee kunnen leven. Ik maak liever een plaat die de mensen bereikt, dan een vijfsterrenexemplaar waar geen hond naar luistert.»

Terryn «Al zouden die vijf sterren wel leuk zijn, natuurlijk (lacht).

null Beeld

»Voorlopig zijn we al lang blij dat Bazart zo’n succes is – en dat we daardoor onze boterham kunnen verdienen met onze muziek. Vorige zomer stonden we nog op piepkleine jeugdhuisfestivals te spelen, als hobby. Vandaag is Bazart echt ons beroep geworden. Laat ons daar maar van genieten, het kan immers zo weer gedaan zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234