null Beeld

35 jaar 'E.T.': Brussels Philharmonic eert John Williams

Dit jaar blaast ‘E.T.’, het meesterwerk van Steven Spielberg, 35 gloeiende vingers uit. Wie de heuglijke verjaardag in stijl wil vieren, moet op 15, 16 of 17 september naar Flagey, waar de film vertoond wordt onder begeleiding van het Brussels Philharmonic. Niet alleen ‘E.T.’ is immers een klassieker, ook de soundtrack van John Williams is één van de bekendste uit de filmgeschiedenis.

'Even goed als een opera van Mozart'

Stéphane Denève (dirigent Brussels Philharmonic) «Williams is een held. Met zijn soundtracks voor onder andere ‘Star Wars’, ‘Indiana Jones’ en ‘E.T.’ heeft hij er zowat in zijn eentje voor gezorgd dat symfonische muziek in de jaren 70 en 80 populair is gebleven. Ongelofelijk!»

HUMO Jullie zijn ook vrienden, hè?

Denève «Ja, ik heb hem in 2007 ontmoet toen ik in Los Angeles was voor een galaconcert. Hij was daar samen met Spielberg en Martin Scorsese, maar hij maakte toch de meeste indruk op mij. We zijn contact blijven houden en gaandeweg zijn we ook vrienden geworden – ondanks het leeftijdsverschil: toen ‘E.T.’ uitkwam, was ik immers nog maar even oud als het hoofdpersonage Elliott (lacht).»

HUMO Waarom zijn Williams’ soundtracks eigenlijk zo geweldig?

Denève «Ik heb hem ooit gevraagd hoe hij al die onvergetelijke melodieën bedacht, en hij zei: ‘Ik bedenk ze niet, ik ben eerder een archeoloog die ze ontdekt en met de wereld deelt.’ Dat vat het goed samen: het lijkt alsof ze er altijd geweest zijn. Williams slaagt er ook in om muziek te schrijven die wel ten dienste staat van de film, maar tegelijk een eigen universum vormt – vandaar dat je ze ook los van de film kunt beluisteren. Eigenlijk vallen zijn soundtracks nog het best te vergelijken met de operamuziek van Mozart: die volgen ook de actie op de bühne, maar tegelijk zijn ze een wereld op zich.

»Zelf vindt Williams ‘E.T.’ één van zijn beste soundtracks. Hij was enorm geëmotioneerd door de film, en vooral door die scène waarin Elliott met zijn fietsje wegvlucht en met E.T. door de lucht vliegt. In de partituur heeft Williams bij dat stuk ‘con amore’ geschreven, om aan te geven dat het op een liefdevolle manier uitgevoerd moet worden. Dat zal in onze uitvoering trouwens wel lukken: toen ik de film als 11-jarig jongetje voor het eerst zag, was dat ook de eerste keer dat ik in de bioscoop gehuild heb. Ik sluit niet uit dat het straks opnieuw zover is (lacht)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234