40 jaar hiphop in 40 tracks: bekijk de clips (deel 2)

Hiphop bestaat veertig jaar, vraag het maar aan de jongens en meisjes van de AB, die hun facts altijd bij minstens drie homeboys checken en op 11 november een heus jubileumfeest voor het genre in gang zwengelen.

Ook wij doen deze en volgende week onze duit in de zak met een lijst van de 40 beste hiphoptracks aller tijden, samengesteld door de Ohm-redactie, DJ 4T4, de mensen van ons trotse Vlaamse hiphoplabel Eigen Makelij, TLP aka Troubleman, en hiphopaficionado Adriaan Van den Hoof. Eat it.


35. Geto Boys: ‘Mind Playing Tricks on Me’ (1991)

Raptrio uit Houston, Texas, dat tekstueel enkele fijne nieuwe onderwerpen als necrofilie, paranoia en psychose aan het genre toevoegde. ‘We Can’t Be Stopped’, hun vierde plaat, zat in een misselijkmakende hoes: rapper Bushwick Bill die door zijn kompanen Willie D en Scarface door een ziekenhuisgang wordt gereden nadat hij een moordpoging had overleefd (Bushwick werd door zijn vriendin in het gezicht geschoten. Hij overleefde de aanslag maar verloor zijn rechteroog).

‘Mind Playing Tricks on Me’ is pure, getoonzette paranoia en waanzin over een sample van Isaac Hayes’ ‘Hung Up on My Baby: ‘Every twenty seconds got me peeping out my window / Investigating the joint for traps / Checking my telephone for taps / I’m staring at the woman on the corner / It’s fucked up when your mind’s playing tricks on ya’.


34. Ultramagnetic MC’s: ‘Break North’ (1988)

Legendarische groep uit de Bronx, bij elkaar gefloten door Kool Keith. Als er in de hiphop veel bekende duo’s zijn (Flavor Flav & Chuck D; Eminem & Dre; Ghostface & Raekwon; Dommestik & Leverancier) waarbij telkens één bazelende, onevenwichtige zot en één ‘wijzere’, normalere figuur elkaar in evenwicht houden, dan waren het bij de Ultramagnetic MC’s allemáál rare kwieten.

Het is onder meer die alles-kan-dynamiek die van debuut ‘Critical Beatdown’ een onweerlegbare classic maakte in een jaar dat zo al stikte van de classics. Hadden voor die tijd ook een frisse, hoogst invloedrijke kijk op samplen. Voor ‘Break North’ werd onder meer geleend bij David Bowie, Funkadelic en flarden uit ‘Star Wars’. Spacy!

★ Ook genomineerd: ‘Funky’


33. Gil Scott-Heron: ‘The Revolution Will Not Be Televised’ (1970-1971)

Zoals The Stooges tijdens hun eerste regeerperiode geen punk werden genoemd omdat het genre nog tien jaar op zich zou laten wachten, zo kon ‘The Revolution Will Not Be Televised’ van Gil Scott-Heron in 1970 nog geen hiphop of rap worden genoemd. Een songgedicht heette het, maar wie er vandaag naar luistert, hoort wel degelijk rap.

Scott-Heron nam een eerste versie op met enkel conga’s en bongo’s, en in 1971 een versie met band voor zijn ‘Pieces of Man’. Zowel drumbeat als tekst van ‘The Revolution Will Not Be Televised’ zijn van de meest gesamplede en geciteerde in zowel hiphop als aanpalende genres.


32. KRS-One: ‘Sound of da Police’ (1993)

Een song die begint met ‘Woop! Woop!’ klinkt als vanzelf vrolijker dan N.W.A.’s grimmige ‘Fuck tha Police’, maar thematisch is KRS-One’s ‘Sound Of da Police’ net zo hardcore en plaatst het de vinger op dezelfde rotte plekken. Zijnde: het bij veel agenten diep ingebakken racisme, en de indruk dat zwarten tweederangsburgers zijn.

KRS-One begon als een derde van Boogie Down Productions (zie nummer 26), onderhield decennialang een vete met hiphopveteraan Marley Marl, zou over 9/11 later beweren dat de zwarte gemeenschap ‘juichte toen de vliegtuigen zich in de gebouwen boorden’, nam daar later middels de woorden ‘context’ en ‘en zo’ weer afstand van, en was lange tijd de drijvende kracht achter de ‘Stop the Violence Movement’. Een gevuld leven, en nog steeds maar 49!


31. Latyrx: ‘Storm Warning’ (1999)

Alternatief hiphopduo Lateef The Truthspeaker en Lyrics Born kwam begin jaren 90 tot wasdom in het losvaste Californische collectief Solesides, waarin destijds ook DJ Shadow en Blackalicious rondliepen. Wie denkt dat hiphop in de jaren 90 uitsluitend over bitches, bling, wiet en vuistgevechten met de politie ging, is dringend toe aan ‘Storm Warning’.

Het is een sluipende, dreigende, geniale track waarop de tijd geen vat heeft en waarin schier zes minuten lang gerapt wordt over hoe badass de natuur- en weerselementen zijn. We zien elkaar bij de eerstvolgende donderbui onder de zetel.


Lees deel 3 van '40 jaar hiphop in 40 tracks'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234