null Beeld

40 jaar hiphop in 40 tracks: bekijk de clips (deel 6)

Naar aanleiding van de veertigste verjaardag van hiphop presenteren we u deze week de tweede helft van onze top 40. De twintig aller-állerbeste hiphoptracks aller tijden, samengesteld door de Ohm-redactie, DJ 4T4, de mensen van ons trotse Vlaamse hiphoplabel Eigen Makelij, TLP aka Troubleman, en hiphopaficionado Adriaan Van den Hoof.

Luister en leer hem vanbuiten vooraleer u naar het verjaardagsfeestje in de AB trekt. Don’t be no fool.


15. Cypress Hill: ‘Illusions’ (1995)

De eerste twee platen van Cypress Hill waren mijlpalen, op hun derde, ‘Cypress Hill III: Temples of Boom’, lieten ze horen wat krap bij onderwerpen, aanpak en sounds te zitten. Hun heerschappij was voorbij, maar af en toe werd er toch nog iets briljants uit de mouw geschud. Dit ‘Illusions’ bijvoorbeeld, een song die zich als een donkere wolk in je kop nestelt. Over de extreem lome en spaarzame twinkelpercussie van DJ Muggs klinkt die clowneske neusrap van B-Real ineens zo grappig niet meer. ‘I’m havin’ illusions drivin’ me mad inside / I’m havin’ illusions fuckin’ me up in my mind’.

★ Ook genomineerd: ‘How I Could Just Kill a Man’


14. Kendrick Lamar: ‘m.A.A.d. City’ (2012)

‘If Pirus and Crips all got along / They’d probably gun me down by the end of this song’. Op Lamars derde plaat ‘good kid, m.A.A.d city’ staat alles ten dienste van de verhalen. In die zin is het een ouderwetse hiphopplaat – een rápplaat – waarop de rhymes niet moeten onderdoen voor de hightechbeats en de productionele weelde.

Kendrick Lamar dealt in ‘grown-up candy’, en weet perfect waar wij – verhalenjunkies – high van worden. ‘m.A.A.d City’ is niet de bekendste song, niet eens een single, wél het beste verhaal.

★ Ook genomineerd: ‘Swimming Pools’, ‘Bitch Don’t Kill My Vibe’


13. Ice-T: ‘You Played Yourself’ (1990)

Ice-T: ‘Wat Twitter nu is, was rapmuziek in het begin van de nineties: de meest directe, minst gefilterde vorm van communicatie voorhanden. Voor 2014-oren klinkt het onwaarschijnlijk, maar destijds moest je kunnen rappen om de waarheid verspreid te krijgen.’

Toen hij nog geen acteur was, sprak Ice-T altijd de waarheid, ook over de nepheid en de hypocrisie van de rapwereld. ‘You Played Yourself’ heeft de focus strak op de eigen navel, en viseerde elke collega die zichzelf groter waande dan hij was. Kreeg destijds in zijn onmiddellijke omgeving opvallend weinig schouderklopjes voor de song.

★ Ook genomineerd: ‘I’m Your Pusher’, ‘Colors’


12. Slick Rick feat. Doug E. Fresh: ‘La Di Da Di’ (1985)

In de volgende jaren zou hiphop overheerst worden door politiek geïnspireerde en uit het getto gegrepen grimmigheid, maar in ’85 vullen Slick Rick en beatboxer Doug E. Fresh de classic ‘La Di Da Di’, het verhaal van de zwarte dandy, nog vooral met vrolijke onzin. Slick Rick zag in het genre voornamelijk de mogelijkheden om weelderig ingeklede, royaal van humor voorziene verhalen te vertellen.

Het is bij hem, de man met het ooglapje, dat onder meer Snoop Dogg de inspiratie voor zijn talloze typetjes en – fo’ shizzle! – bijbehorende jargon zou vinden. ‘La Di Da Di’ gaat alleen al de geschiedenis in als één van de meest geciteerde rapsongs ooit. Hit it!

★ Ook genomineerd: ‘Children’s Story’, ‘Treat Her Like a Prostitute’


11. Dr. Dre: ‘Nuthin’ But a ‘G’ Thang’ (1992)

How the West was won. Dre, de man die de helft van alle Californische rappers beïnvloed, bijgestaan of desnoods afgeperst heeft, en straks ook nog eens terugkomt bij N.W.A., komt solo op 11 te staan. ‘The Chronic’ – waaruit ‘Nothin’ But a ‘G’ Thang’ de eerste single was – heeft de bakens verzet.

Dre smeerde zijn hiphop in met de funk van Parliament en Funkadelic, en hij huurde de jonge Snoop Dogg in om met zijn laidback frasering één en ander nóg gemakkelijker te laten binnenglijden: G-Funk! De kracht van ‘The Chronic’ ligt niet in de inhoud of de teksten – die zijn opvallend bleekjes en inwisselbaar – maar des te meer in hoe ze klinken en zich versmolten weten met de omringende hooks en grooves. Hij zou er school mee maken.

★ Ook genomineerd: ‘Still Dre’, ‘The Next Episode’


Lees deel 7 van '40 jaar hiphop in 40 tracks'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234