40 jaar hiphop in 40 tracks: bekijk de clips (deel 7)

Naar aanleiding van de veertigste verjaardag van hiphop presenteren we u deze week de tweede helft van onze top 40. De twintig aller-állerbeste hiphoptracks aller tijden, samengesteld door de Ohm-redactie, DJ 4T4, de mensen van ons trotse Vlaamse hiphoplabel Eigen Makelij, TLP aka Troubleman, en hiphopaficionado Adriaan Van den Hoof.

Luister en leer hem vanbuiten vooraleer u naar het verjaardagsfeestje in de AB trekt. Don’t be no fool.


10. De La Soul: ‘Stakes Is High’ (1996)

Beatboxbeatniks, hiphophippies, knuffelbare cartoonpersonages: de jongens van De La Soul werden veel te lang gebrandmerkt als de softies van hun rapgeneratie. Pos: ‘Maar het is niet omdat we bloemen in onze clips hebben en over vrede spreken dat we niet kunnen van ons afbijten.’ Zijn, om dat punt erdoor te krijgen, op verschillende concerten met hun eigen ‘fans’ op de vuist gegaan. Muzikaal dienden ze het stereotiepe denken van repliek met ‘Stakes Is High’ (de plaat én de single): een van franjes verstoken, ernstig en zeer overtuigend argument.

★ Ook genomineerd: ‘Me Myself and I’, ‘All Good’, ‘Oooh.’, ‘A Roller Skating Jam Named Saturdays’


9. LL Cool J: ‘Mama Said Knock You Out’ (1991)

23 pas was LL Cool J in 1991, maar velen zagen hem al als een has-been. Gangstarap had toegeslagen, en voor de baanbrekende (als we ’t hier over platen in plaats van songs hadden gehad, stond zijn debuut ‘Radio’ – uitgebracht toen hij 17 was – ongetwijfeld in de top 5) doch relatief brave hiphop van LL werd steeds meer de neus opgehaald. Bollocks of course: ‘Bigger and Deffer’ en ‘Walking With a Panther’ waren topplaten, en tussendoor had LL nog het fantastische ‘Going Back to Cali’ aan de soundtrack van ‘Less Than Zero’ geschonken – het boek van Bret Easton Ellis is beter dan de film.

Om ‘Mama Said Knock You Out’, de plaat, kon echter niemand heen, en de single was een bom. ‘Don’t call it a comeback’, blaft LL in de intro, de outro is voor zijn grootmoeder: ‘Todd! Todd! Get upstairs and take out that garbage.’ Toen LL bij haar zijn beklag had gemaakt over zijn criticasters, had zij hem namelijk van een ideetje voorzien: ‘Oh baby, just knock them out’. Een Benidorm Bastard avant la lettre.

★ Ook genomineerd: ‘I’m Bad’, ‘I Can’t Live Without My Radio’, ‘Going Back to Cali’


8. The Sugarhill Gang: ‘Rapper’s Delight’ (1979)

De single waarmee hiphop voor het eerst buiten de grenzen van de Bronx trad, was er meteen eentje waar geen homeboy aan te pas kwam. Sugarhill was eerst een platenlabel, Sugarhill Records van Sylvia Robinson, en pas daarna een groep. Robinson was in New York met hiphop in aanraking gekomen en dacht dat er uit die nieuwe geluiden van de straat wel wat munt te slaan viel, alleen slaagde ze er niet in om één zichzelf respecterende rapper tot in de studio te krijgen (een plaat van iemand die rapt over andermans plaat, are you nuts?). Robinson liet een paar schrijvers dan maar op commando een song pennen, plukte een paar rad van tong zijnde blaagjes uit een shopping mall, en de rest was zo goed als geschiedenis.

Eerst moesten er nog wat kleine lettertjes geregeld worden met Nile Rodgers en bassist Bernard Edwards van Chic, wier ‘Good Times’ fors geplunderd werd (Rodgers noemde ‘Rapper’s Delight’ later één van zijn favoriete songs aller tijden, ‘beter dan ‘Good Times’’). ‘Rapper’s Delight’ werd opgenomen in één take, de volle veertien en een halve minuut, zonder knip- en plakwerk.

Update: Op 11 november raakte bekend dat Henry Lee Jackson - alias rapper Big Bank Hank van The Sugar Hill Gang - overleed aan de gevolgen van kanker. Hij werd 58.


7. GZA: 'Liquid Swords’ (1995)

Tweet God (Team Panini/Eigen Makelij) «‘Liquid Swords’ was de eerste en misschien wel meest toonaangevende soloplaat uit het kamp van Wu-Tang Clan. Ik krijg er tot op vandaag kippenvel van. De GZA beschikt onmiskenbaar over een uitgebreide vocabulaire en sprak, visionair als hij was, begin jaren 90 al over het ebolavirus en de new world order-activiteiten. De grimmige kungfusamples kunnen anno 2014 nog steeds elke dansvloer in vuur en vlam zetten. Een plaat bovendien die vele mensen strategisch heeft leren schaken.»

★ Ook genomineerd: ‘Cold World’, ‘4th Chamber’


6. Notorious B.I.G.: ‘Juicy’ (1994)

Er zat amper tweeënhalf jaar tussen ‘Ready to Die’, de eerste plaat van Christopher ‘B.I.G.’ Wallace, en 9 maart 1997, de dag dat hij vier kogels in de borst kreeg en dat er vier te veel bleken. Tweeënhalf jaar was voldoende om lange schaduwen te werpen: Biggie – ‘Savior of East Coast hip hop’, en vooral geroemd om zijn waanzinnige verbale skills – wordt door het gros van z’n collega’s nog steeds beschouwd als hét referentiepunt; tegen hem worden nieuwe contenders sindsdien afgewogen.

En toch: was ‘Ready to Die’ geworden wat hij zelf wou, dan had het meer geklonken als ‘Illmatic’ van mede-New Yorker Nas (n° 21 in deze lijst). Ruwer, donkerder, meer street. Het was Sean ‘Do Wah Diddy Diddy’ Combs die ’m overtuigd heeft er pop aan toe te voegen, waardoor de hele wereld hem zou ontdekken. ‘Juicy’ was – hoewel de minst favoriete song van Biggie zelf – de eerste single uit ‘Ready to Die’. Een rags-to-riches-verhaal dat het voetstuk van zijn monument verankerde.

★ Ook genomineerd: ‘Mo Money Mo Problems’, ‘Respect’, ‘Gimme the Loot’, ‘Suicidal Thoughts’


Lees het laatste deel van '40 jaar hiphop in 40 tracks'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234