40 jaar Woodstock: de cijfers

U kunt er niet naast kijken: dit weekend - op 15, 16 en 17 augustus - zal het precies 40 jaar geleden zijn dat het legendarische Woodstock Music & Art Fair-festival plaatsvond. 3 Days of Peace & Music die misschien niet het aanzien van de wereld maar dan toch het aanzien van de rockmuziek hebben veranderd.

En Woodstock was niet het eerste openluchtfestival (zie pagina xxx), maar het werd dankzij de Oscarwinnende documentaire van Michael Wadleigh uit 1970 wel het belángrijkste uit de geschiedenis.

De moeder van alle zomerfestivals in cijfers gevat:


De organisatoren verwachtten 60.000 mensen, in voorverkoop werden 186.000 tickets verkocht, in totaal zakten 300.000 mensen af naar het festival.

250.000 anderen raakten onderweg hopeloos vast en kwamen nooit op het terrein aan.

Wilde bronnen beweren zelfs dat er meer dan 1.000.000 mensen onderweg strandden.

Het dorpje Bethel, waar het festival uiteindelijk plaatsvond, telde 2.366 inwoners.

Bethel ligt op 65 kilometer van Woodstock.

Veehouder Max Yasgur kreeg 75.000 dollar voor de huur van zijn weidegronden.

Een ticket voor de drie dagen kostte 18 dollar.

32 acts maakten hun opwachting, 17 ervan haalden de originele driedubbele langspeelplaat, 15 zijn te zien in de originele versie van de Wadleigh-documentaire.

Festivalbezoekers moesten gemiddeld 15 kilometer stappen van hun auto naar het festivalterrein.

Tijdens de driedaagse werden 2 geboortes en 4 miskramen geregistreerd, 3 mensen overleden - eentje aan een overdosis heroïne, een andere aan een gesprongen appendix, een derde werd overreden door een tractor.

1 gram marihuana kostte 15 dollar.

90% van alle bezoekers rookte marihuana.

De eerste dag werden er 500.000 hamburgers en hotdogs verorberd - sommige naar verluidt geïnjecteerd met lsd.

Nonnen deelden ook nog eens 30.000 gratis broodjes uit (zónder lsd, nemen we aan).

De gemiddelde wachttijd om naar huis te bellen bedroeg 2 uur.

De wachttijd tussen de optredens: van 40 minuten tot meer dan 2 uur.

Sommige groepen konden pas 6 uur later dan gepland het podium op, anderen moesten zelfs 1 volledige dag wachten.

Tijdens het festival moesten de organisatoren 600.000 dollar extra ophoesten: aan noodrantsoenen, medicamenten, transport en een helikopter.

Aanvankelijk behandelden 18 artsen en 36 verpleegkundigen zo'n 6.000 patiënten.

Later werden nog eens 50 artsen extra ingevlogen, vanuit New York en van het Amerikaanse leger.

De weide telde 30 ingangen, maar toen de omheining het begaf werd het een free festival.

Er waren 600 toiletten.

4.062 mensen die een kaartje hadden maar nooit het festivalterrein bereikten, kregen later hun geld terug.

33 mensen werden gearresteerd voor drugsovertredingen.

Er werden tijdens het festival 10 geweerschoten gelost, door landbouwers die hun buik vol hadden van het lawaai.

Op de wei doolden ook 450 achtergebleven runderen rond.

Het festival duurde uiteindelijk 4 dagen: Jimi Hendrix kon pas maandagochtend om 9.05 uur als laatste het podium op. Er waren toen nog zo'n 30.000 à 80.000 toeschouwers aanwezig (afhankelijk van de bron).

Hendrix kreeg als headliner 18.000 dollar.

Na het festival bleven, naast alle andere rommel, zo'n 50.000 slaapzakken achter.

Na het festival werden 80 rechtzaken aangespannen.

De originele Woodstock-documentaire van Michael Wadleigh duurde 3 uur en 16 minuten.

Voor zijn film in cinéma-véritéstijl had Wadleigh 100 cineasten opgetrommeld, waaronder ene Martin Scorsese.

De film bracht 50 miljoen dollar op (latere dvd-uitgaves niet inbegrepen).

In 1989 werd voor een originele Woodstock-poster 2.500 dollar betaald.

Met dank aan Johan Vandendriessche van Bibliotheek Permeke in Antwerpen.

Woodstock
Canvas +, zat. 15 aug., 20.40 u.

Radio 21 zendt live uit vanop de wei in Woodstock
zondag 16 aug., van 9 tot 12 u.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234