5 succesreeksen die het beter bij één seizoen hadden gelaten (playlist)

Ook al was het niet de bedoeling om er een vervolgreeks van te maken, de veelbesproken Netflixserie ‘13 Reasons Why’ krijgt dan toch een tweede seizoen. Bij HBO wordt ondertussen bekeken of aan de eenmalige serie ‘Big Little Lies’ (één van de verrassingen van het voorbije jaar) alsnog een vervolg kan worden gebreid. Zou het in beide gevallen weleens het seizoen te véél kunnen zijn? Het verleden heeft uitgewezen dat het meestal een slecht idee is om een succesreeks kunstmatig te rekken. Enkele voorbeelden die het beter bij één seizoen hadden gelaten.

True Detective (2013)

Voormalig docent literatuur Nic Pizzolatto schreef een misdaaddrama dat zó goed, grensverleggend en spannend was dat de opvolger alleen maar kon tegenvallen. Pizzolatto leverde – gejaagd door het succes van de serie? Of door een dikke cheque? – veel te snel een zeer lauw onthaalde tweede reeks af. Momenteel zou er een derde in de steigers staan, met als adviseur David Milch, de (wegens een drank- en gokverslaving diep gevallen) bedenker van ‘Deadwood’.

The Fall (2013-)

Het verhaal van deze ijzingwekkende BBC-reeks, waarin Gillian Anderson jacht maakt op seriemoordenaar en brave huisvader Jamie Dornan, was na één seizoen volledig verteld, maar de BBC besloot er twee volledig overbodige reeksen achteraan te plakken – een voor het Huis van Vertrouwen ongebruikelijke zet. Regisseur Jakob Verbruggen zocht na het eerste seizoen zeer terecht andere horizonten op.

Broadchurch (2013-)

ITV scoorde een waanzinnige hit met deze Britse versie van ‘Twin Peaks’, over een detectiveduo dat in een kleine gemeenschap de moord op een tiener onderzoekt. Het was niet de bedoeling dat er een vervolg zou komen (de moordenaar wordt in het eerste seizoen ontmaskerd), maar door het gigantische succes kwam het er tóch: een sof vanjewelste waarin het proces van de moordenaar centraal stond, en die zelfs niet gered kon worden door Charlotte Rampling. De tweede reeks scoorde desondanks zo goed dat er zowaar een derde en laatste (en wél weer uitstekend) seizoen volgde.

Prison Break (2005-)

Het concept van deze reeks was ijzersterk: een briljante ingenieur laat zich met opzet in de gevangenis opsluiten om zijn ten onrechte veroordeelde broer te helpen ontsnappen. Alleen: na het uitbreken van de gevangenen wisten de scenaristen duidelijk niet meer wat aangevangen en lieten ze hen maar opnieuw opsluiten, en daarna wéér ontsnappen. Om dat in de steeds potsierlijkere seizoenen die volgden nog een paar keer te herhalen. Dat het altijd nog doller kan, bewezen de makers dit jaar met het vijfde seizoen, waarin de overleden Michael Scofield ineens weer springlevend blijkt. En – uiteraard – opnieuw gevangen zit.

Twin Peaks (1990-)

Devote fans zien het welwillend door de vingers, maar in het tweede seizoen vloog de reeks van David Lynch en Mark Frost flink van de rails. Nadat zender ABC hem, om de dalende kijkcijfers om te buigen, verplicht had de moordenaar van Laura Palmer te onthullen, werkte Lynch de rest van het seizoen naar verluidt met meer dan frisse tegenzin af. Of het een gezond idee was de reeks meer dan vijfentwintig jaar later te reanimeren, laten we dan weer aan uw eigen oordeel over.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234