A$AP Rocky - Long.Live.A$AP

We waren héél even een tikkeltje jaloers op A$AP Rocky (bij de burgerlijke stand gekend als Rakim Mayers), toen we lazen dat zijn ouders hem naar de helft van het legendarische hiphopduo Eric B. & Rakim genoemd hadden. Tot we beseften dat we dan waarschijnlijk als Demis door het leven hadden moeten gaan.

De rest van de wereld benijdt de vierentwintigjarige hiphopper wellicht eerder om zijn looks, de bling in zijn bek of zijn dure garderobe (‘Margielas with no laces’). Of om zijn adresboekje, dat een indrukwekkende stoet rappers bevat (van Kendrick Lamar tot Drake), maar ook Florence Welch, Santigold en Skrillex.

Of omdat de ‘pretty muthafucka’ uit Harlem een voorschot van drie miljoen dollar incasseerde nadat hij in 2011 met het opvallende ‘Purple Swag’ en zijn puike mixtape ‘Live.Love.A$AP’ de toonaangevende blogs enterde.

En hoewel vorig jaar zijn officiële debuut maar uitgesteld blééf worden, mocht hij de MTV Video Music Awards op gang rappen aan de zijde van Rihanna én werd hij tot een van de stijlvolste mannen uitgeroepen door het magazine GQ.

Maar zijn langverwachte debuut is er nu, en biedt ook volop reden tot bewondering (en afgunst): net als op zijn mixtape drijven stonede triphopbeats en flarden melodieuze jarennegentigrap à la Bone Thugs-n-Harmony uit de speakers.

Oudgediende Clams Casino hult ditmaal Santigolds verzen in een nevel van droog ijs in het indrukwekkende ‘Hell’. De plaat klinkt gevarieerd: Danger Mouse wikkelt ‘Phoenix’ in een DJ Shadow-dekentje van middernachtelijke schoonheid. De schaduw van Wu-Tang hangt over ‘1 Train’ en toptracks als ‘Fuckin’ Problems’ en ‘Goldie’ klinken verrassend fel en helder.

A$AP Rocky zingrapt zich door die wirwar van stijlen heen met een uitstekend gevoel voor timing en een ongenaakbare cool, zelfs wanneer Skrillex hem in ‘Wild for the Night’ met stemvervormers en schrille dancehallstep bestookt.

Alleen komt A$AP Rocky qua diepgang niet veel verder dan ‘P.M.W.’ (met maatje Schoolboy Q): pussy, money en weed dus, bij voorkeur geconsumeerd in een creatie van Raf Simons of Ann Demeulemeester (‘Fashion Killa’) en in het gezelschap van ‘three model bitches’ met ‘cocaine on the sink’ en 2Pac, Busta of Puffy op de radio.

Rakim draagt Nike Air Jordans, maar enkel de nummer vier. ‘College girls’ schrijven zijn ‘nigga name on their toes’ en bedelven hem onder koosnaampjes als ‘Basquiat Picasso’.

Heel interessant allemaal, en voor ons hoeft niemand zijn diepste zielenroerselen bloot te leggen op een popplaat, of zelfs maar een ‘conscious cat’ te zijn, maar het is jammer dat A$AP Rocky pas in de laatste track ‘Suddenly’ begint te vertellen over de ‘cookouts and dirt bikes and dice games and fist fights’ uit zijn jeugd. Zijn vader verdween achter de tralies toen hij twaalf was, zijn oudere broer werd vermoord, hij zwierf met zijn moeder en zijn zus van het ene daklozenopvangcentrum naar het andere. Daar moeten toch verhalen inzitten?

Toch is ‘Long.Live.A$AP’ ongetwijfeld de hiphopplaat van het moment. A$AP Rocky slaagde erin om precies de juiste dosissen seks, drugs en swagger te mixen en hij wéét het: ‘Yes, I’m the shit / Tell me / Do it stink?’ Reken maar, Rocky. Hopelijk stinken de langspelers van Azealia Banks, Angel Haze en Earl Sweatshirt die later dit jaar verschijnen, minstens even hard.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234