null Beeld

'Abdeslam en Abaaoud kwamen hier geregeld' 'Steenweg' op bezoek bij de kapper in Molenbeek

De dot van een docureeks die ‘Steenweg’ heet, is na vijf weken aan haar sluitstuk toe. Programmamaker Bart Maes stuurde het kruim van onze regisseurs op pad en de resultaten waren vaak poëtisch. Dat geldt ook voor zijn slotakkoord, ‘Molenbeek in de hoek’, van Sahim Omar Kalifa (35).

Katrien Verschoren

'De gesprekken in het kapsalon gingen alle kanten uit.'

Deze Belg met Iraaks-Koer-dische roots doet álles wat hij aanraakt in goud veranderen – zie ook zijn veelvuldig bekroonde kortfilms ‘Land of Heroes’, ‘Baghdad Messi’ en ‘Bad Hunter’. Wanneer we hem bellen, is hij net geland in Athene. Enkele uren later zal hij verder vliegen naar Kreta, om daar de laatste voorbereidingen te treffen voor de opnamen van zijn eerste langspeelfilm ‘Zagros’, die in de loop van 2017 in de zalen te zien zou moeten zijn.

Sahim Omar Kalifa «Heerlijk drukke tijden, inderdaad. Als alles goed gaat, kunnen we in mei beginnen te draaien. Ik heb net de ruwe versie van ‘Molenbeek in de hoek’ gezien en het ziet er niet slecht uit. Nog een beetje bijknippen hier en daar en we zijn er.»

HUMO Over bijknippen gesproken, waar kwam het idee vandaan om een kapsalon als uitvalsbasis te gebruiken?

Kalifa «Eerst wilde ik een driegeslacht van ijzerhandelaars volgen. Drie mannen – opa, vader en zoon – in een camionette, dat leek me een mooi idee. De uitwerking bleek iets moeilijker: niemand zag het zitten om mee te werken. Meestal omdat de betrokkenen illegaal in ons land verbleven. Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe invalshoek. Dat werd de El Moutakine Moskee op de Steenweg op Merchtem. Moskeeën hebben altijd heel kleine deuren, maar als je er binnengaat, beland je in een heel grote wereld.

undefined

null Beeld

»Het heeft veel voeten in de aarde gehad om de imam ervan te overtuigen om, als één van de oudste en grootste moskeeën van Molenbeek, mee te werken. Maar het was ons gelukt. Tot 13 november. Al snel bleek dat de daders van de aanslagen in Parijs uit Molenbeek kwamen en mocht geen enkele moskee nog meewerken. Pas toen viel ons oog op het kapsalon aan de overkant van de straat. Een Marokkaans kapsalon is ook veel méér dan enkel een kapsalon, het is een ontmoetingsplaats.»

HUMO Zo’n plek levert vast gevarieerdere verhalen op dan een moskee?

Kalifa «Inderdaad, in de moskee praat één iemand terwijl de rest luistert. Dan kan er natuurlijk geen sprake zijn van een open discussie. De gesprekken in het kapsalon gingen alle kanten uit. Van de geschiedenis van hun stad Molenbeek, over smalltalk, tot de huidige situatie. Terwijl we daar aan het draaien waren, hebben ze ook de vingerafdrukken van Salah Abdeslam gevonden in Vorst. Er was meer dan genoeg gespreksstof.»

HUMO De opnamen waren rond vóór de aanslagen van 22 maart. Hadden jullie geen zin om na die feiten nog eens terug te gaan?

Kalifa «Uiteraard, maar toen we vroegen om nog eens poolshoogte te gaan nemen, werden we vriendelijk doch kordaat afgewimpeld. Het was allemaal te dichtbij gekomen. Abdeslam en Abaaoud hadden 120 meter verderop gewoond, en kwamen geregeld in het kapsalon. Hun vrienden en familie komen er nog altijd. Zonder camera’s wilden de kappers nog wel getuigen, zij kenden die mannen van gezicht. We zijn van plan om in september, als de kalmte in Molenbeek hopelijk is teruggekeerd, dit aspect van het verhaal dieper uit te spitten.»

HUMO Je hebt de smaak van het documentairemaken te pakken?

Kalifa «Inderdaad, ik heb het graag gedaan en veel bijgeleerd. Nu, Bart is ook bij mij terechtgekomen omdat mijn fictieve kortfilms vaak de stijl van documentairefilms hebben en altijd nieuw-realistisch zijn. Het was die stijl die hij ook in ‘Steenweg’ wou zien. Maar de manier van werken is natuurlijk wél helemaal anders. Ik heb altijd met acteurs gewerkt en dat is in principe heel simpel: je betaalt hen en ze zeggen wat je wil horen. Nu wist ik niet wat er zou komen. Uiteraard weet je dat zo’n kapsalon vol interessante verhalen zit, maar het enige wat je voor de rest kunt doen is: de mensen respecteren, vertrouwen en luisteren. Soms hadden we op ’t einde van een draaidag geen minuut bruikbaar beeld, maar op het einde van de rit zaten we met genoeg materiaal voor wel drie documentaires.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234