null Beeld

'Absolutely Fabulous: The Movie''Het geluk van Patsy en Edina hangt niet af van mannen: dat werkt verfrissend'

‘Darlings! We’re back!’ Edina en Patsy, de infame, kettingrokende, champagne zuipende feeksen uit ‘Absolutely Fabulous’, zijn terug – deze keer op het grote doek.

undefined

Voor wie in het begin van de jaren 90 nog in de baarmoeder van het vruchtwater lag te nippen of gewoonweg geen kabeltelevisie had: in 1992 verscheen op de BBC een hilarische en heerlijk anarchistische sitcom over twee hopeloos opgedirkte, zich als duivelinnen gedragende vrouwen, Edina (Jennifer Saunders) en Patsy (Joanna Lumley), die constant champagne zuipen, bars afdweilen en Edina’s dochter Saffy het leven zuur maken. De sitcom, die gedurende vijf seizoenen (gevolgd door een handvol specials) een gezonde middelvinger opstak naar de familiewaarden, groeide uit tot een ongeëvenaard cult-fenomeen: de impact die Saunders & Lumley in die tijd op het universum hadden, valt alleen te vergelijken met de invloed die Lena Dunham en Amy Schumer vandaag uitoefenen. Maar kunnen de dames – Saunders is intussen 58, Lumley 60 – anno 2016 nog even grappig uit de hoek komen als toen? De Britten vonden alvast van wel: in Engeland knalde ‘Ab Fab: The Movie’ meteen naar de top van de box office.

- Waren jullie niet nerveus om ‘Ab Fab’ naar het grote scherm te brengen?

Jennifer Saunders «Oh lord, ik bestierf het van angst! Er zat maar één ding op: me eroverheen zetten, beginnen aan het script en gewoon dóórschrijven. En tijdens het schrijven hanteerde ik, om de angst weg te houden, een truc: ik hield mezelf voor dat ik ‘Absolutely Fabulous: The Movie’ alleen maar ter vermaak van Joanna schreef, en niet voor die miljoenen fans. Die gedachte vond ik minder intimiderend.»

- Was ‘Absolutely Fabulous: The Movie’ niet voortgevloeid uit een weddenschap?

Saunders «Dat zit zo: Joanna had een journalist wijsgemaakt dat ik bezig was aan het scenario voor een ‘Ab Fab’-film – wat pertinent onwaar was. Ineens kreeg ik een telefoontje van een producent: ‘Zeg eens, ik hoor dat je werkt aan een ‘Ab Fab-film!’ Ik viel totaal uit de lucht, ook al praten Joanna en ik onderling al 25 jaar over die film. En toen dacht ik: ‘Wel, waarom ook niet?’ En toen Dawn French mij een tijdje later live op de radio vroeg wat mijn plannen voor het jaar nadien waren, gooide ik het eruit: ‘Ik ga de ‘Ab Fab’-film schrijven.’ Waarop zij: ‘Geweldig nieuws. En als je dat scenario om één of andere reden toch niet schrijft, betaal je mij honderdduizend pond.’ Vandaag kan ik eindelijk zeggen: ze kan naar haar geld fluiten (lacht).»

- Lijken jullie op je personages?

Joanna Lumley «Ik rook en ik drink wel, maar niet zo ziekelijk veel als Patsy.»

Saunders «Je bent natuurlijk wel even twistziek.»

Lumley «Ik krijg graag gelijk (lacht). Maar Patsy is zo agressief en onplezierig in de omgang met haar medemensen dat ik me soms afvraag hoe ze zo populair is kunnen worden. Ze lijkt totaal geen emoties te voelen, behalve dan een ziedende haat ten opzichte van Saffy, op wie ze extreem jaloers is. Zo ben ik dan toch niet, hoor. Het enige wat ik met Patsy gemeen heb, is dat ik mezelf elke ochtend uit bed sleep, mijn make-up opdoe, en er de rest van de dag onberispelijk uitzie – in welke situatie ik ook verzeil (lacht).»

Saunders «Ik heb geen haar gemeen met Edina. Oké, ik zal me ook weleens neurotisch gedragen, maar het neurotische gedrag van Edina en Patsy is enorm uitvergroot. Ze gedragen zich totaal onverantwoordelijk en weten daarbij van geen ophouden. Ken je dat moment dat je op een feestje bent en aan je water voelt dat het genoeg is geweest en dat het tijd is om naar huis te gaan? Wel, van dat moment hebben zij nog nooit gehoord (lacht)

undefined

null Beeld


Beroemdheden

- Een televisieaflevering van ‘Absolutely Fabulous’ duurde 30 minuten, de film duurt anderhalf uur. Hoe voelde het om zonder de beperkingen van de televisie te kunnen werken?

Saunders «Ergens vond ik het wel leuk om steeds met die beperking te moeten werken. En vond ik het net beangstigend om die beperking te zien wegvallen. Ik heb hard gezwoegd aan het scenario: een langspeelfilm heeft immers een sterkere structuur nodig dan een televisieaflevering. Je moet de toeschouwer 90 minuten boeien en je moet de plot voortdurend in beweging houden. Je kunt bijvoorbeeld, in tegenstelling tot in de televisieshow, geen tien minuten spenderen aan een sketch over hoe lastig het is om ’s morgens uit je bed te komen. En omdat er op een filmset geen publiek bij zit, moet je de cast constant zelf aanjagen. Dat laatste is wellicht nog het lastigste.»

- Onder meer Graham Norton, Stella McCartney, Kate Moss, Jerry Hall en Jon Hamm hebben gastrollen in de film. Hadden jullie een verlanglijstje van celebs opgesteld?

Lumley «De meeste beroemdheden zijn zich vrijwillig komen aanbieden! Ze hadden via via gehoord dat we met de film bezig waren, en wilden er absoluut bij zijn: ‘Laat mij meedoen! Het doet er niet toe hoe vernederend klein mijn rolletje is! Al gaat het maar om een seconde in de achtergrond!’»

Saunders «Het beste moment is wanneer je Joan Collins aan de rand van dat zwembad ziet zitten, en ineens verschijnt Dame Edna. Sorry hoor, maar mooier dan dát kan het leven toch niet worden?»

- Het viel me op dat er nogal wat grappen over de geslachten in de film zitten. En over seksoperaties.

Saunders «Patsy is natuurlijk altijd een man geweest. Maar in de sixties heeft ze een geslachtsoperatie ondergaan in Marokko – seksoperaties in Marokko waren in die tijd trending (lacht). Elton John noemt haar ‘Pat’ en begroet haar met ‘Hello mate’ – wat natuurlijk laat vermoeden dat hij van haar verleden als man afweet. Ze is in ieder geval altijd een soort tussenwezen geweest (lacht).»

- Iedereen heeft het tegenwoordig over de nieuwe ‘Ghostbusters’, en over hoe moedig het is van Hollywood om de hoofdrollen in die film aan vrouwen te geven. Maar jullie spelen al sinds de jaren 90 de hoofdrollen in jullie eigen serie.

Saunders «En bij ons ging het niet om een gimmick (lachje). ‘Absolutely Fabulous’ heeft altijd over vrouwen gehandeld, maar of dat nu ook betekent dat we feministen zijn? Hm. Het is zeker nooit de bedoeling geweest om een feministische televisiereeks te maken, maar alle scenario’s zijn natuurlijk geschreven vanuit een vrouwelijk perspectief. Het geweldige aan Patsy en Edina is dat ze hun geluk niet laten afhangen van mannen: dat werkt verfrissend. Om die reden hebben Joanna en ik het ook altijd erg leuk gevonden om hen te vertolken. In de gedaanten van Patsy en Edina konden we eens over iets anders lullen dan alleen maar over seks en (met zware stem) manneuhhh.»


Weg met die smartphones!

- Is het comedygenre veranderd sinds de jaren 90?

Lumley «De mensen zijn gevoeliger geworden. Het is net alsof iedereen zit te wachten op een reden om kwaad te worden of om zich beledigd te voelen.»

Saunders «De mensen zijn ook banger dan vroeger. Bang van de smurrie die ze misschien op Twitter over zich heen gaan krijgen. Je geeft je mening over iets, vervolgens zie je de commentaren op Twitter en je denkt: ‘Oei, mischien had ik dat toch niet mogen zeggen.’ Komaan zeg.»

- Is ‘Ab Fab: The Movie’ niet bijzonder scherp voor de Twitter- en Facebooksamenleving?

Saunders (knikt) «Wanneer ik zie hoe al die jongens en meisjes de hele dag door naar hun schermpjes zitten te staren, heb ik zin om te schreeuwen: ‘Ga de wereld in en lééf eens een beetje in plaats van de hele tijd je Facebookprofiel bij te werken!’ Ik heb het gevoel dat de mensen tegenwoordig een beetje naast zichzelf leven. Hallo, jongens en meisjes: Facebook is heus het echte leven niet!»

Lumley «Ik denk dat die jongens en meisjes worden voortgedreven door angst. De angst om te worden genegeerd, de angst om niet geliefd te zijn. En dus proberen ze zich via de sociale media geliefd te maken. Ik vind dat behoorlijk pathetisch. Ik vrees dat die jongeren een saai en angstig leven wacht. Gooi die smartphones weg! Stop met het nemen van foto’s van je lunch om die vervolgens door te sturen!»

Saunders (giert het uit) «De spijker op de kop! ‘Hey, ik zit op restaurant! – klik.’ Belachelijk. In één van de beste sketches uit het eerste seizoen van ‘Ab Fab’ loopt Edina het kantoor binnen met een gigantische mobiele telefoon aan haar oor: ‘Ik kom het kantoor net binnen!’ Veel kijkers hebben daar toen met ongeloof op gereageerd: ‘Stel je voor dat dát de realiteit wordt!’ En kijk: de realiteit is zelfs erger! Ik ben er rotsvast van overtuigd dat toekomstige generaties ons mobiele-telefoongedrag massaal zullen verwerpen. Mijn kleinkinderen zullen zeker zeggen: ‘Wat ging er door jullie hoofd? Wat was er in godsnaam met jullie aan de hand?’»

- Tot slot: wat denken Patsy en Edina over de brexit?

Saunders «Ze hebben er niks van gemerkt (lacht).»

Lumley «Ze wisten niet eens dat Engeland deel uitmaakte van Europa. Laat staan dat ze weten dat ze eruit zijn gestapt.»

Saunders «Zolang de Franse champagne in hun richting blijft vloeien, stellen ze het goed (lacht).» Charlotte Winters

© The Interview People, vertaling en bewerking: Erik Stockman

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234