null Beeld

AC/DC (GelreDome)

For those about to rock, we salute you! Gisteren begon het legendarische AC/DC hun Rock or Bust-wereldtournee in het Nederlandse Arnhem – na een opwarmertje op Coachella vorige maand meteen ook hun eerste tour in vijf jaar.

De eerste tournee zonder founding father Malcolm Young, ook: u weet dat dementie, die onverbiddelijke sluipmoordenaar, de ritmegitarist helaas steeds dieper doet wegzakken in het moeras van zijn eigen geest. Neef Stevie Young is vervanger van dienst, en ook drummer Phil Rudd werd wegens legale trubbels ingeruild voor ouwe getrouwe Chris Slade. Geen sentimentaliteit daarover bij de fans: het GelreDome-stadion – capaciteit: om en bij de 40.000 man – raakte ook zonder beide heren in minder dan een halfuur uitverkocht.

De spannendste en opwindendste dingen gebeuren in het donker, ook in Arnhem: de volledige GelreDome werd enkel verlicht door de flikkerende rode duivelsoortjes (kostprijs: 10 euro - wie zei er ook alweer dat Nederlanders gierig waren?) die honderden fans op hun hoofd hadden gezet, toen we op de gigantische schermen een ruimtesonde op de maan zagen landen. Astronauten planten een Australische vlag op het maanoppervlak, maar worden verrast door brandende rotsblokken – met de letters ‘AC/DC’ erin gekerfd – die met een rotvaart op hen afkomen en uiteindelijk richting Aarde vlammen. KNAL, vuurwerk, en ‘Rock or Bust’ – de tweede single van de gelijknamige nieuwe plaat – wordt ingezet. En dat klonk even smeulend als de meteorieten die het podium verlichtten: ‘In rock we trust’, zolang de Aussies ons op tijd en stond een lesje komen leren. Yup: AC/DC has landed successfully in Arnhem!

Bij ‘Shoot to Thrill’ schreed gitarist Angus Young – in kenmerkend rood velours schooluniform – al duckwalkend voor een kolossale muur Marshallversterkers over het podium, en bij opvolger ‘Hell Ain’t a Bad Place to Be’ kregen we constant de armen van de manspersoon achter ons, vergroeid met z’n smartphone, tegen het hoofd. Maar zelfs toen dachten we: als de GelreDome de hel is, dan hell, baby, lijkt het ons inderdaad geen slechte plek om onder auspiciën van AC/DC eeuwig in rond te rollen.

De overige vijftien nummers van de set werden er in een rottempo doorgejaagd en gingen gepaard met een geweldige show: bij ‘Thunderstruck’ werd het podium verlicht door bliksem; bij ‘Hells Bells’ kwam er een kolossale klok uit het plafond gebengeld; en tijdens ‘Whole Lotta Rosie’ kregen we de bezongen rondborstige deerne in opblaasversie te zien – AC/DC-tattoo op de rechterarm, dollarbiljetten onder de jarretelles en in de uitpuilende beha, sensueel over de binnenkant van haar linkerdij wrijvend. En hebben we het ons ingebeeld, of zagen we de man rechts van ons toen ook even iets minder sensueel over de binnenkant van zijn linkerdij wrijven?

undefined

null Beeld

Maar de grote kanonnen – letterlijk – werden bewaard voor de bisronde: ‘Highway to Hell’ werd kracht bijgezet met een pyroshow van heb ik jou daar, en bij toepasselijke afsluiter ‘For Those About To Rock (We Salute You)’ werden 6 kanonnen simultaan afgeschoten – ‘Fire!’ ‘Shoot Shoot!’ Recht in ons hart!

Twee uur falsettogekrijs van Brian Johnson doet een mens ook weer beseffen waarom de groep 200 miljoen platen verkocht heeft: weinig bands die zoveel klassiekers bij elkaar geschreven hebben. ‘You Shook Me All Night Long’! ‘T.N.T’! ‘Back In Black’! ‘Dirty Deeds Done Dirt Cheap’! – en nu we er zo over nadenken: zijn dat veelal ook niet de beste deeds, waar je later nog in je eentje om kunt grinniken?

De gemiddelde leeftijd – we hebben het even voor u uitgerekend – van AC/DC is 63,5 jaar, en verhip, de krasse knarren hebben allicht een beter uithoudingsvermogen dan u en wij samen: hoe Angus Young al kronkelend op zijn rug lag gitaar te spelen op het podium dat plots de hoogte inschoot tijdens 'Let There Be Rock'! Hoe Brian Johnson als een manisch veulen twee uur lang het podium ronddartelde!

undefined

null Beeld

Om maar te zeggen: als u een ticket wist te bemachtigen voor Graspop op 6 juli, waar u de thunder from Down Under eveneens aan het werk kunt zien: prijs u gelukkig.


Het moment

Na na na na na na naaa na! – ‘Thunderstruck’ doet ons live nog meer zin krijgen in baldadigheden dan op plaat.


Het publiek

Het publiek in de zitjes bleef nagenoeg het hele optreden lang zitten – een enthousiaste arm of twee in de lucht niet te na gelaten – maar in de arena, waar wij stonden, was het wél goed toeven: onze schoenen plakten op de grond van de Heineken, en rondom ons stootten heren met bierbuiken niet mis te verstane oerkreten uit. Amusant!


Quote

‘It’s kinda hot in here, but you might as well get used to it!’ – Brian Johnson na ‘Sin City’, genadeloos voor het publiek.


Tweet

Zo was u er toch ook een beetje bij:


undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234