Achter de schermen bij 'Gert Late Night': 'Maken wij hoogstaande televisie? Neen. Moet dat dan?'

Nu Paul Jambers niet langer de wereldzeeën trotseert met zijn zeilboot, moet de Evanna ’s lands bekendste BV-boot zijn. We schepen er vandaag in voor een blik achter de schermen van ‘Gert Late Night’: een praatprogramma op een jacht waarvoor de gasten zich vier dagen gewillig laten gijzelen door Gert Verhulst (50) en James Cooke (33). Na een makke start is het VIER-programma in zijn vierde seizoen uitgegroeid tot de spraakmakendste talkshow van het moment. ‘Het is georkestreerde chaos.’

Ik blijk een goede dag te hebben uitgekozen. Rond acht uur ’s ochtends sijpelt het nieuws binnen dat ‘Gert Late Night’ de vorige avond voor het eerst 380.000 kijkers wist te lokken, en zo voor het eerst directe concurrent ‘Van Gils & gasten’ heeft voorbijgestoken. Er heerst een winning mood aan de Godefriduskaai in Antwerpen. Daar, op een steenworp van de Evanna, liggen de redactielokalen van ‘Gert Late Night’, in de schaduw van het MAS.

Gert Verhulst «380.000 kijkers is mooi, maar het is maar een getal. ‘Hoger, lager’ haalde vroeger meestal twee miljoen kijkers – alles is relatief. En toch: tijdens die 32 jaar dat ik nu al op tv ben, werd ik nooit vaker aangesproken over een programma dan nu met ‘Gert Late Night’. Ik voel dat de mensen thuis meeleven. Een paar dagen geleden liet ik me, omdat ik een weddenschap had verloren, kaalscheren door Peter Van de Veire. Hoeveel mensen me daarover aanklampen! Stel je het tegendeel eens voor: ik zit hier op televisie onnozel te doen, maar het kan niemand iets schelen. Dan vraag je je toch af: wat zit ik hier te doen?»

Verhulst kocht zijn Evanna ooit van een Duitser – ‘De boot is gebouwd voor rondvaarten op de Rijn en Moezel, maar je kunt er in principe ook mee naar Amerika’ – en is genoemd naar diens twee dochters: Eva en Anna.

HUMO Waarom heet de boot nog steeds zo? Waarom heb je ’m nooit herdoopt?

Verhulst (schouderophalend) «Ik heb eens gehoord dat dat ongeluk brengt. (Bedenkt zich) Eigenlijk ben ik helemaal niet bijgelovig, het is er gewoon nooit van gekomen. Ter compensatie heb ik de kleine boot, die op het bovendek staat, Vikmar genoemd. Naar analogie met ‘Evanna’ is het een samentrekking van de namen van mijn kinderen: Viktor en Marie

Van dinsdag tot donderdag worden de gasten op de Evanna tussen halfzeven en halfacht gewekt. Niet lang na het ontbijt op het benedendek wordt ‘bedgeheimen’ opgenomen, misschien de bekendste rubriek van ‘Gert Late Night’. Ian Thomas onthulde daarin hoe hij vroeger werd gepest, Andy Peelman (acteur in ‘De buurtpolitie’) vertelde zonder gêne over een trip naar de hoeren en over een triootje en Gers Pardoel over de kans dat hij in Italië misschien een kind heeft rondlopen. En Hanne van K3 kondigde er haar verloving aan. Op het scherm is het een item van enkele minuten, in de praktijk schurken James en zijn biechteling vaak bijna een uur tegen elkaar aan.

Verhulst «In een vroege versie van ‘Gert Late Night’ was het de bedoeling dat ík daar met de gasten in bed zou liggen. Daar bestaan demo’s van. Gesteld dat ik die al ooit aan iemand zou laten zien, zou je snel merken: dat was het toch niet. Gelukkig is het James op het lijf geschreven.»

In de kajuit van Cooke, waar de biecht tussen de lakens wordt opgenomen, bungelen een camera en twee uit de kluiten gewassen microfoons op een halve meter boven het bed. Ik stel vast dat die de rest van de dag blijven hangen, dus ook de 23 uur dat er niet gefilmd wordt.

James Cooke «Zeker tijdens het eerste seizoen, toen het nog allemaal nieuw was, ben ik me een paar keer rot geschrokken. Stel je maar eens voor dat je ’s nachts wakker wordt en dat gevaarte plots net boven je neus ziet zweven.»

Verhulst «James is ook nooit helemaal zeker of de camera wel uit staat. Maar goed ook: zo doet hij ’s nachts geen dingen die niet deftig zijn.»

COOKE (gespeeld verontwaardigd) «Dat soort ‘dingen’ zou ik nóóit op de Evanna doen. Ik ga daar toch niets liggen doen als ik weet dat er een paar uur later één van onze gasten op die lakens ligt, zeker?»

HUMO Ik sta ervan versteld hoe open en onbeschaamd de gasten er in hun ziel laten kijken.

COOKE «In welk ander praatprogramma neemt men nog de tijd om écht naar de gasten te luisteren? We zouden zo’n item ook in 10 minuten kunnen draaien – meteen to the point: bam-bam-bam, hupla! – maar dat werkt minder goed. Mijn interesse tijdens ‘bedgeheimen’ is altijd oprecht. Pas op, het gebeurt heel af en toe dat ik naast iemand lig die heel goed voorbereid is en mijn vragen omzeilt. So be it, maar dan gaan wij ook niet te veel tijd verspillen aan dat filmpje.»

Verhulst «Het is hun goed recht om voorzichtig te zijn, hè.»

Om half elf begint de ochtendvergadering en kiezen de twee presentatoren samen met de redactie de onderwerpen. Dat is het startsein voor de redactieleden om verwoed in het rond te bellen, en voor de monteurs om anderhalf uur ruw beeldmateriaal te herleiden tot een verhaaltje van drie minuten. Het bedrijf komt tot leven. In de keuken staan twee koffiemachines naast elkaar te pruttelen: één voor slappe en één voor straffe koffie. Geregeld wordt de stand van zaken in de groep gegooid: ‘Hoezo, we brengen dat ‘Foute vriendinnen’-item met K3 pas op donderdag? Wat doen we dan op woensdag?’ – ‘Naaktdansen!’ Of: ‘1.800 volgers op Instagram? We nodigen die mens uit omdat hij zogezegd wereldberoemd is, en hij heeft maar 1.800 volgers? En dat hij zo’n obscure lifetime achievement award heeft ontvangen, zegt toch niets? Iedereen zijn dochtertje kan met een paar wc-rollen een award in elkaar knutselen...’


OERMOEDER

Twaalf uur, lunchtijd. Annie heeft voor zelfgemaakte hamburgers, witlof en gekookte aardappelen gezorgd. Annie is gastvrouw, kok, zorgzame moederkloek, klankbord en in de praktijk de derde steunpilaar van ‘Gert Late Night’. En dat alles in één handzame, West-Vlaamse verpakking. Vandaag draagt ze een schort met het zinnetje ‘Bin überarbeitet und unterbezalht’ op. Overwerkt en onderbetaald?

Verhulst «Annie is fan van de Kastelruther Spatzen

HUMO Van wíé?

Cooke «Oei! Annie kan er niet tegen als iemand haar lievelingsgroep niet kent.»

Annie «Het is een schlagergroep uit Tirol. Mijn man en ik luisteren daar graag naar. Mijn moeder is een Duitse, haar hele familie woont nog in de voormalige DDR.»

Cooke «Voor ‘Gert Late Night’ zijn we lang op zoek geweest naar het perfecte moederke voor op onze boot. Om lekker eten klaar te maken, en om onze gasten te verwennen. Annie is de uitbaatster van Gerts favoriete stamcafé in Oostduinkerke: Het Visserswelzijn.»

Verhulst «Goed zo! In al die jaren dat je die naam probeert uit te spreken, is ’t de eerste keer dat het je lukt.

»Annie is van groot belang voor de persoonlijke en gemoedelijke sfeer van ‘Gert Late Night’. Wij vormen met zijn allen elke week een kleine familie, en zij is de oermoeder. Trouwens, wat zou het alternatief zijn, een traiteur die hier wat bakken komt afzetten?»

Annie «Ik heb er wel even over moeten nadenken. Ik had nog nooit voor een camera gestaan, hè. Daar was ik een beetje bang voor. Nu ben ik wel blij: ik heb al veel mensen leren kennen die ik anders nooit had ontmoet.»

Lies Maesschalk (persverantwoordelijke VIER) «Annie stond ook heel graag op de eerste rij toen Bartel Van Riet hier onlangs in zijn blootje in het water sprong.»

Annie «Wil iemand nog iets te drinken bij het eten?»

Verhulst «Champagne! Of wacht, er is iemand bij van Humo. We zullen maar gewoon doen. Een Cola Zero, Annie.»


Pedofiel aan boord

Na de lunch vertrekt James naar de dansrepetitie. Over enkele weken is hij kandidaat in het nieuwe ‘Dancing with the Stars’ en daar moet hij zich op voorbereiden.

COOKE «Je mag meekomen, maar alleen als je niet schrijft hoe hard ik sukkel.»

James oefent zijn danspassen in met een IJslandse dansinstructrice die – we verzinnen dit niet – Björk heet.

COOKE (tijdens het dansen) «Zeg Björk, uw borsten zitten los.»

Björk «Hoezo, ziet het er niet goed uit?»

Cooke «Toch wel. Heel mooi. Maar ik voel ze los onder je T-shirt.»

Verhulst (vanop een bankje even verderop) «Moet ik het anders even komen overnemen, James?»

‘Gert Late Night’ heeft twee redacties. Eén die de lopende week in goede banen leidt, en één die de volgende al voorbereidt. In die tweede cel heerst een uitgelaten sfeertje. Wat opvalt: de redacties zijn niet alleen bevolkt door doorgewinterde televisiemakers, maar ook en vooral door ex-kranten- en tijdschriftenjournalisten.

Elke Van Huffel (redactrice) «Ik heb lang als reporter voor Het Laatste Nieuws gewerkt, ja. Dat er zoveel journalisten uit de geschreven pers op een televisieredactie werken, is redelijk atypisch, maar het werkt wel. De twee vullen elkaar aan. Mensen met meer tv-ervaring denken visueler. ‘Hoe kunnen we de mensen verrassen met beeldmateriaal?’ Een krantenjournalist is er dan weer op getraind om met tijdsdruk om te gaan, om élke dag opnieuw iets uit de hoed te toveren.»

Verhulst «Het heeft wel even geduurd eer we een redactie vonden die op onze golflengte zat. Tijdens het eerste seizoen zaten er te veel mensen in die, als wij op vergadering iets voorstelden, met hun ogen gingen draaien. ‘Zo plat. Zo fout. Zo dit en dat.’ Kort gezegd: ze wilden het liefst een ander programma maken dan wat wij voor ogen hadden. Hun goed recht, maar dat had geen zin. Uiteindelijk zijn het James en ik die het moeten doen op televisie, dus het zál zijn zoals wij het willen. We kunnen moeilijk elke avond mopjes vertellen die we zelf niet leuk vinden.»

Cooke «Een paar van die eerste redactieleden heb ik destijds gevraagd: ‘Is jou tijdens de sollicitatieronde eigenlijk gevraagd wat je van James en Gert vindt?’ Klinkt banaal, maar dat is essentieel.»

'Gert Verhulst, over Annie, die eten maakt voor de gasten: 'Ze is van groot belang voor de persoonlijke en gemoedelijke sfeer.''

HUMO In het eerste seizoen waren de recensies niet altijd mals. ‘Gert heeft een arrogante interviewtechniek’ was een vaak gehoorde kritiek.

COOKE (windt zich op) «Sorry dat ik het zeg, maar ook Humo heeft ons twee seizoenen lang scheef bekeken. Ja, nu het programma goed scoort, zijn jullie hier! De Morgen en De Standaard: idem. Vorig weekend stond in die laatste krant nog een opiniestuk over het succes van ‘Gert Late Night’. ‘Gert is een betere presentator geworden. Want slechter kon niet.’ Ja, zeg.»

Verhulst «Als je zoals ik al meer dan dertig jaar op televisie komt en veel kritiek hebt gekregen, glijdt dat op den duur van je af. Als men vervolgens merkt dat kritiek je niets meer doet, krijg je het verwijt een soort Donald Trump te zijn. Maar ook dat went. In ‘Gert Late Night’ kwetsen we niemand en we maken een goed programma waar veel naar gekeken wordt. Dan is het verleidelijk om te denken: ‘Nú gaat iedereen blij zijn voor ons!’ Naïef, natuurlijk.»

'Vroeger kregen we dikwijls van gasten te horen dat ze liever bij 'Van Gils & gasten' gingen zitten. Intussen zeggen ze dat niet meer zo vaak (grijnst)'

HUMO Heb je ooit iets bijgeleerd van de kritiek op ‘Gert Late Night’?

Verhulst (blaast) «Na een interview ben ik zelf de best geplaatste persoon om in te schatten wat goed en minder goed was. Daar heb ik niemand anders voor nodig.

»In het tweede seizoen hebben we veel kritiek gekregen op die aflevering waarin we een pedofiel hadden uitgenodigd. Die pleitte ervoor om de legale leeftijd voor seks omlaag te halen. Tot 12 of 14 jaar. Zijn argument was dat dat in Duitsland nu al zo is. Alleen: dan gaat het over seks met leeftijdsgenoten – een belangrijke nuance die we niet goed hadden ingeschat. Achteraf had ik veel spijt dat ik die mens niet harder had aangepakt, maar ik heb geen spijt dat we een pedofiel hebben uitgenodigd. Iederéén verdient een platform. Het is aan de kijker om te oordelen: kan ik me vinden in wat hij zegt?»


Whatsappen met Hilde Crevits

Aan elke ‘Gert Late Night’-opname gaat een generale repetitie zonder gasten vooraf. Hun plaats op de sofa wordt ingenomen door enkele redactieleden en productiemedewerkers. Eindredacteur Bart Cop is vandaag een beeldige Hanne van K3: ‘Is hier iemand die nog niets te doen heeft? We komen nog een Bart Kaëll tekort!’

Intussen komen de gasten binnengedruppeld. Ze worden kort gebrieft door een redactielid, waarna ze naar de schminkster en styliste gaan. Op een kast in de hoek liggen de gepersonaliseerde, witte ‘Gert Late Night’-badjassen voor de gasten van de komende weken al klaar. Minstens één exemplaar is dit seizoen prematuur in de vuilnisbak beland.

Verhulst «Toen ik vorige week maandag opstond, had ik al een berichtje. ‘Freya Van den Bossche heeft afgezegd. Op de dag dat ze verwacht werd in te schepen. Ziek. Wat nu?’ Mijn eerste reflex bleek de juiste: ‘Dan plukken we iemand van de straat.’ Iedereen vroeg zich af of dat wel een goed idee was, maar James zag meteen het potentieel. We zijn uitgekomen bij Sonja Patteet, van de boekenwinkel om de hoek. Een fantastische gaste, bleek later. De mensen denken: dat kan niet, het is gescript, dat stond al drie weken op de planning. Néé. Dat vind ik zo leuk aan ‘Gert Late Night’, het is onvoorspelbaar.»

HUMO Om jou te overtuigen tot een deelname aan ‘De slimste mens’ heeft Erik Van Looy je jarenlang gestalkt, Gert. Welke gasten staan hoog op de verlanglijst van ‘Gert Late Night’?

Verhulst (denkt na) «Dit klinkt arroganter dan ik het bedoel, maar de mensen die het prominentst op ons lijstje stonden, zijn hier al lang gepasseerd. Bart De Wever, bijvoorbeeld. Een grappige, interessante man, en één van de toppolitici van Vlaanderen.

»Er waren enkele gasten van wie we vooraf wat bang waren. Neem nu Kamagurka. Ik kende hem niet, maar vroeger had hij de reputatie praatprogramma’s steevast te saboteren. ‘Oeioeioei, wat gaat dat geven?’ Maar al snel bleek hij een van de zaligste mensen die we hier aan boord hebben gehad.»

Cooke «Gert en ik mogen zelf de gastenlijst samenstellen. Er komt dus nooit iemand van wie we denken: o nee, díé toch niet? We onderhouden nog steeds contact met alle groepjes gasten die hier tot nog toe geweest zijn, via Whatsapp. In één van die groepjes postte Hilde Crevits onlangs een foto, terwijl het al een paar seizoenen geleden is dat ze bij ons was.»


GEEN CLOWN

De opnames van ‘Gert Late Night’ vinden vandaag al om vijf uur plaats. Doorgaans gebeurt dat een dik uur later, maar straks móét Kris Peeters absoluut nog even naar Brussel, dus is er geen tijd te verliezen. Om de kijker in de waan te laten dat de gesprekken ’s avonds opgenomen zijn, wordt er over de vensters van de Evanna een groot dekzeil gespannen, met daarop een beeld van Het Eilandje bij nacht.

HUMO De sfeer tijdens ‘Gert Late Night’ is er één vol leutige chaos.

Verhulst «Er gebeurt véél, ja. Maar in mijn hoofd voelt het niet aan als chaos.»

Cooke «Het pingpongen tussen Gert en mij is georkestreerde chaos. Niet omdat we dat gerepeteerd hebben, maar omdat we elkaar zo goed kennen. Ik voel bijna altijd perfect aan wanneer ik iets kan zeggen en wanneer ik ’m even zijn ding moet laten doen.»

Verhulst «Net zoals ik meestal goed aanvoel wanneer het moment daar is om er even James tussen te gooien.»

'Je ziet onze gasten elke dag een beetje meer ontdooien. Op de eerste avond durven ze geen kabouterpak aantrekken, tegen het einde van de week wel ''

HUMO Wanneer is daar nood aan?

Verhulst «Wanneer ik voel dat het gesprek een beetje saai begint te worden. Dan mag er wat lucht in komen.»

Cooke «Ben ik lucht?»

Verhulst «James heeft de gave om, zelfs als hij even niet aan het opletten is, met één simpele reactie grappig te zijn.»

Cooke «Toch voel ik mij niet de clown van deze boot.»

Verhulst «Samen zijn wij peper en zout.»

HUMO Hoe lang kan ‘Gert Late Night’ nog mee?

Verhulst «Er zijn mensen die twintig jaar lang elke dag ‘Blokken’ presenteren. Dan is ‘Gert Late Night’ volgens mij minder eentonig. Voorlopig is er bij mij noch bij James sprake van vermoeidheid. (Denkt na) We zijn wel moe – want het is een gigantische inspanning – maar we denken nog niet aan een einddatum.»

Na de opnames buigen de monteurs zich over de oogst van de dag. De rafelige randen worden weggeknipt, om het afgewerkte geheel gemiddeld een halfuur voor uitzending naar VIER te sturen. Is de aflevering maar nét op tijd klaar, dan wordt ze live doorgeseind vanuit ‘de kar’, een mobiele regiewagen die op de kade geparkeerd staat. Ondertussen blijkt er taart in de redactiekeuken te staan, omdat het kijkcijferrecord is gebroken. ‘Met liefdevolle groeten van Annick en Isabelle.’ Annick Bongers is programmadirecteur van SBS Belgium, Isabelle Dams netmanager van Vijf.

Verhulst «In het verleden kregen we van potentiële gasten vaak te horen dat ze liever in ‘Van Gils & gasten’ gingen zitten. ‘Want dan bereiken we 200.000 kijkers méér.’ Ik begrijp dat. Veel gasten hebben iets te verkopen, en dan wil je zoveel mogelijk impact. Ondertussen zeggen ze dat niet meer zo vaak (grijnst).»

'We onderhouden nog steeds contact met álle groepjes gasten die hier tot nog toe geweest zijn, via Whatsapp.'

HUMO Wat is het succesrecept van ‘Gert Late Night’?

VAN HUFFEL «De humor en de chemie tussen Gert en James. Ik denk dat veel mensen op dat late uur nood hebben aan entertainment. En verder is ook de variatie belangrijk. We wisselen luchtige onderwerpen – pakweg een interview met Tanja Dexters – af met iets ernstigs.»

Maesschalk «Alles kan, iedereen is welkom. James en Gert praten met iedereen én zagen tegen iedereen. Alleman is tof, alleman is stom. Ze zijn onbezonnen en onbevooroordeeld.»

Kristof Kennes (producer) «Het geheim is Gert en James, punt. Ze weten heel goed waarmee ze bezig zijn, en hoe ze de show willen. Ik heb ook nog niet veel programma’s meegemaakt waarbij de presentatoren zo nauw betrokken zijn bij het redactiewerk. James zit het grootste deel van de dag in de montagecel mee de beelden te kiezen.»

HUMO Je loopt al een paar dagen rond met rugpijn nadat je bent uitgegleden op de loopbrug van de Evanna. Zijn er nog meer nadelen aan filmen op een boot?

KENNES «Plaatsgebrek. Enkele weken geleden wilden we iemand laten paaldansen, maar de paal kregen we onmogelijk in de boot: het plafond bleek te laag. Niet erg, dan doen we het wel op het bovendek. Er is altijd een oplossing.»

Verhulst «Elke gast kijkt hier zijn ogen uit. Het uitzicht is prachtig. De sfeer op de boot tastbaar. Dat er al bij al weinig publiek op de boot kan, heeft ook een voordeel. Het heeft iets exclusiefs om een opname te mogen bijwonen, en dat zorgt voor een soort uitgelatenheid.»

HUMO Een deel van de medewerkers slaapt ook op een boot. Niet op de Evanna, maar op een driemaster die even verderop aangemeerd ligt.

KENNES (schouderophalend) «Dat klinkt bijzonder, maar meestal zijn we op het einde van de dag zo moe dat we allang blij zijn dat er een bed staat (lacht). Bij een gewone talkshow komen de gasten rond vijf uur aan op de redactie en na de show zijn ze weg, waarna je ook als medewerker naar huis kunt karren. Bij ‘Gert Late Night’ is er elke dag nog een avondactiviteit, waardoor de draaidag gemakkelijk tot elf, twaalf uur ’s avonds doorgaat. En om zes uur wordt de eerste cameraploeg hier alweer verwacht om het ontbijt te filmen.»

VAN HUFFEL «Er zijn nog altijd mensen die denken dat onze gasten hier niet echt blijven slapen, dat het boerenbedrog is.»

Cooke «Het zijn net de avondactiviteiten die ervoor zorgen dat de gasten elkaar beter leren kennen. En dat zie je. Op maandag zitten onze gasten er helemaal anders bij dan op donderdag. Je ziet ze elke dag een beetje meer ontdooien.»

VAN HUFFEL «Niemand kan een rolletje vier dagen lang volhouden. Áls iemand al een masker wil opzetten, valt dat op den duur toch af. Zo leert de kijker de BV’s die hier te gast zijn altijd van een oprechte kant kennen.»

Verhulst «Op een maandag had Sven Gatz zich nooit in het pak van Kabouter Lui gewaagd. Op maandag had Bart Tommelein zich niet als matroos verkleed. Maar op donderdag dus wel. Omdat ze tegen die tijd snappen dat we het beste met hen voorhebben. Had Sven gezegd: ‘Nee sorry, ik zie het niet zitten om er als kabouter bij te lopen,’ hadden we dat ook prima gevonden.»

Cooke «No hard feelings.»

Verhulst «Dan was hij wel de enige niet-kabouter geweest. Je kunt je afvragen: wie is het onnozelst, de man in het kabouterpak of de man die niet wil meedoen? (lachje)»

'Een draaidag duurt makkelijk tot elf, twaalf uur 's avonds. En om zes uur wordt de eerste camera­ploeg hier alweer verwacht om het ontbijt te filmen.'

HUMO Onlangs bleven jullie een hele nacht uitzenden.

Verhulst (enthousiast) «Een goed voorbeeld van hoe onvoorspelbaar alles hier soms is. Toen dat idee uit de lucht kwam vallen, hadden we nog geen plan voor hoe we al die tijd zouden invullen. Plots viel het ons in: ‘Weet je wat? We gaan bij Karen Damen op bezoek.’»

Cooke «Als wij, die twee drollen van VIER, hier de hele nacht tv moeten maken, mogen de anderen ook eens werken (lacht). Dus wat doen we? We bellen onaangekondigd bij Karen aan, om halftwee ’s nachts, en beslissen om met ons drieën in de zetel naar onszelf op televisie te zitten kijken (lacht). Euforie! Gieren! Karen Damen, Gert Verhulst en James Cooke, drie mensen die élke dag op televisie komen, zo blij als een kind omdat we onszelf live op televisie zien zitten. Echt waar: een ge-wel-dig moment! ‘Kijk! Als ik nu mijn arm omhoog doe, zie je dat tien seconden later op televisie!’ (lacht hard) Ja, dat was stom. Maar daar zit dus wel keiveel volk naar te kijken, in het midden van de nacht.»

Verhulst «Het is gênant om dat over jezelf te zeggen, maar ik vind het één van de absolute hoogtepunten van het afgelopen tv-jaar.

»Maken we hoogstaande of verheffende televisie? Neen. Maar moet dat? Het belangrijkste is dat de mensen graag kijken, en dat ze er gelukkiger van worden. Op die nachtelijke uitzending hebben we héél veel respons gekregen. Ik herinner me één arbeider die om halfvijf, een uurtje voor hij aan zijn vroege shift moest beginnen, nog stuurde: ‘Ik ben vijf uur lang blijven kijken. Ik heb geen oog dicht gedaan, ik weet niet hoe ik de komende dag moet overleven, maar heel erg bedankt voor deze fantastische nacht.’ Als je zoiets bij je kijkers teweeg kunt brengen, heb je toch iets moois verwezenlijkt? Dat besef geeft mij een goed gevoel vanbinnen. Voor mij volstaat dat.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234