null Beeld

Adaptation

Het gaat niet goed met Nicolas Cage. In juli kwam een inspecteur der belastingen melden dat hij de staatskas nog 6,2 miljoen dollar schuldig was en eind vorige maand overleed zijn vader August Coppola (de broer van Francis Ford). Vanavond op 2BE ziet u Nick in gelukkiger tijden: in 2002 met name, toen hij in het Spike Jonze-vehikel 'Adaptation' zowel de rol van Charlie Kaufman (de scenarist van 'Adaptation') als van diens fictieve tweelingbroer Donald vertolkte, vaak in één en dezelfde scène.

Nog ingewikkelder: Charlie werkt in 'Adaptation' aan de filmadaptatie van de bestseller 'The Orchid Thief' van Susan Orlean (Meryl Streep) en begint wegens een knoert van een writer's block zichzelf het script in te schrijven.

NICOLAS CAGE «Dat is nu precies de reden waarom ik al sinds 'Being John Malkovich' eens met Charlie en Spike wilde werken: ze zijn niet bang om outside the box te denken. In die mate zelfs dat je vanuit hun standpunt de box vaak niet eens meer ziet staan (lacht).

»Aanvankelijk boden ze me één rol aan, maar ik stond erop om Charlie én Donald te spelen. Ik had altijd al eens een tweeling willen spelen, al sinds ik Jeremy Irons zag in 'Dead Ringers' (uit '88, red.). Samen met Spike ben ik eerst de verschillen tussen de twee broers beginnen uit te werken. Donald liep rechtop; Charlie liep enigszins gebukt. Donald voelde zich goed in zijn vel en hield van feestjes; Charlie was een muurbloempje.»

- Is de echte Charlie Kaufman ook zo?

CAGE «In zekere mate. In de film heb ik een licht karikaturale versie van de echte Charlie neergezet.

»Om Charlie beter te leren kennen, wilde ik een weekje bij hem gaan logeren, en dan met een bandrecordertje de gesprekken met zijn vrouw opnemen. Om een lang verhaal kort te maken: dat voorstel is afgewezen (lacht). Ik ben er wél in geslaagd om een paar interviews met hem te doen. De tapes daarvan heb ik na de opnamen verbrand - dat had ik beloofd.»

- Hoe was het om twee mensen te spelen in één scène?

CAGE «Vermoeiend. De helft van de tijd stond ik met een oortje te acteren en luisterde ik naar de tekst die ik eerder had opgenomen als mijn eigen tegenspeler. 't Was zo'n click track, die piep-piep-piep deed wanneer ik weer aan de beurt was, zodat de teksten elkaar niet zouden overlappen. Regelmatig gebeurde dat toch, en dan moesten we de scène weer helemaal opnieuw opnemen. Bovendien moest ik dubbel zo veel dialogen vanbuiten leren: slopend. Maar het was heerlijk werken met Spike Jonze. Hij heeft een unieke visie, en hij was altijd oprecht geïnteresseerd als ik eens een gek idee had.»

- Bijvoorbeeld?

CAGE «Wel, de film bevat een scène waarin Charlie zich op bed ligt af te rukken en door Donald wordt betrapt. Charlie schiet in een Franse colère, maar intussen ligt hij daar nog altijd met een knoert van een erectie. Op mijn verzoek hebben we dus een take opgenomen waarin mijn penis daadwerkelijk... Euh, laat maar zitten.»

Lees de filmreview door (es)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234