Admiral Freebee - The Great Scam

Alle figuren die op ‘The Great Scam’ staan verzameld, hebben – zo beeld ik me in – hetzelfde leven achter de rug: ’t zijn welmenende loebassen die een keer te vaak op het hart zijn getrapt door te veel scharminkels van vrouwen, en nu aan de rand van de spoorweg aan de eigen sjarel snokken. Kortom: geen wereldschokkende verrassing voor een Admiral Freebee-plaat. Maar geen nieuws is, toch in dit geval, goed nieuws.

Was ‘Do Your Duty’ een trucker, hij liet een walrussnor staan en zich door zijn vrienden met ‘Biff’ aanspreken. Maar: niet onaardige dijenkletscountry. ‘Poet’s Words’ wil tussendoor iets te opzichtig aan onze hartsnaren plukken, maar ‘No One Here’ is dan weer een song die op repeat mag. Er zindert ook aldoor een aanstekelijk livesfeertje tussen de noten, en dat is geen toeval: Freebee is op zijn best als zijn jeansbroekpop ongewassen blijft. ‘The Great Scam’ is, dat u dat weet, overigens overduidelijk opgevat als meezingplaat.

Single ‘Nothing Else to Do’ is een ­zomerbries, ontworpen om hier en daar door ­gewillige rokjes te ruisen, maar we luisteren liever nog eens naar ‘Finding My Way Back to You’, classic rock die de sinussen los trilt. Het is de song met J Mascis op gitaar, en ­tevens de eerste keer dat we bij werk van de Dinosaur Jr.-man aan Slash moeten denken.

Dan, halverwege deze recensie, komt ­ineens een anonieme, telefonische tip binnen: door een schrijlings over de hoorn ­gedrapeerde snuitlap brabbelt iemand dat we ‘nú naar ‘Kathleen’ van Townes Van Zandt moeten luisteren, en daarna naar ‘I Don’t Wanna Feel Good Today’ van Freebee’. En: ‘Dat daar iets aan de hand is!’ Blijkt dat beide songs inderdaad met min of meer dezelfde zinnen beginnen – maar big deal: iederéén laat zich toch inspireren?

Als we iets later tot de vaststelling komen dat ‘If you wanna sharpen your knives on your own mistakes’ uit ‘The Land of Lack’ niet alleen een mooie uitdrukking is, maar tevens één die Tom Waits tien jaar geleden al bedacht, gaat de conspiracy theorist in ons evenwel door het lint. Twee uur verder hangt onze muur vol met post-its en ­stukjes gespannen touw; na een korte Google-ronde vinden we ácht tekstuele vondsten en originele zinswendingen die onmiskenbaar gelicht zijn uit songs van muzikanten die – toeval komt niet in gezinsverpakkingen – tot de Freebee-invloedssfeer behoren. ­Onder meer American Music Club, Howe Gelb en Leonard Cohen mogen zich ­bestolen voelen.

Is dat het wat Tom Van Laere met the ­great scam bedoelde? De plaat als tekstpuzzel? ‘Kijk eens wat ik durf terwijl u nietsvermoedend naar mijn songs zit te luisteren!’ Zou kunnen, maar misschien koestert hij ­gewoon een kijk op samplen die postmoderner is dan we van hem hadden vermoed, en doet hij dat al vijf platen lang. Het beïnvloedt onze mening nauwelijks.

Sterker: de grootste truc is dat Admiral Freebee er al vijf platen zonder noemenswaardige evolutie in slaagt onze aandacht bij de ballen vast te houden. ‘The Great Scam’ is daarmee ook zijn vijfde goeie op rij. Kijk om u heen, en probeer tien andere muzikale Belgen te vinden die in de mainstream blijven met een gelijkaardig palmares. En: probeer die tumbleweed te ontwijken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234