null Beeld

Aflevering 5: Homo Amantus Vestimentatis Identicus

Al sinds het ontstaan van de paarvorming en relaties is men op zoek naar indicatoren die het succes ervan kunnen voorspellen. Recent onderzoek naar de duurzaamheid van relaties heeft één belangrijke succesfactor naar voren geschoven die een grote voorspellende waarde blijkt te hebben: de vestimentaire versmelting als teken van diepe verbondenheid.

Redactie


Meer mensensoorten »

Koppels die al langere tijd samen zijn en niet dezelfde kledij dragen, moeten zich ten opzichte van de buitenwereld dikwijls forceren om hun relationele status duidelijk te maken, om zo eventuele kapers op de kust op veilige afstand te houden. Dit forceren uit zich vaak in een verplicht kusje of een affectieloze aanraking, en is ironisch genoeg nogal eens de onderliggende reden waarom koppels uiteengaan.

Bij het dragen van dezelfde kledij maken beide partners meteen duidelijk dat ze samen horen en ontdoen ze zich van de noodzaak om elkaar lastig te vallen met pseudoliefdevol gedrag. Onderzoek heeft uitgewezen dat hoe vroeger het paar daarmee begint, hoe duurzamer de relatie wordt. Koppels die zich identiek kleden, zouden zes keer meer kans hebben om samen te blijven dan koppels die hun individuele kledingstijl aanhouden. Identiek geklede koppels komen zowel binnen hetero- als homoseksuele relaties voor.

undefined

null Beeld

'Identiek gekleed heterokoppel. Zijn al 37 jaar gelukkig getrouwd. Let wel: de man probeert nog wat eigenheid te bewaren door een zwart hoofddeksel te dragen. De vrouw koos voor een witte muts'

undefined

null Beeld

'Mannelijk homokoppel in hun identieke zomertooi'

undefined

null Beeld

'Lesbisch koppel dat zich voor de helft hetzelfde heeft gekleed. Let wel: onderzoek moet nog uitwijzen of deze tussenfase het slaagpercentage van hun relatie verhoogt'

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234