After Earth

Niet zo lamlendig als wordt beweerd, maar Will Smiths reputatie staat niettemin op losse schroeven.

Will Smith een apostel van de Scientologykerk? Wérkelijk? Enkele Amerikaanse journalisten hebben de plot van ‘After Earth’, een peperdure sciencefictionprent over een vader (Will) en zijn zoon (Jaden Smith) die samen stranden op de desolate aarde (‘Ooit was de aarde een paradijs,’ zo meldt de voice-over, ‘tot we de planeet vernietigden’ – een uitspraak die gepaard gaat met beelden van rokende fabriekspijpen) eens grondig uitgeplozen, en volgens hen is er geen twijfel mogelijk: ziehier Smiths liefdesbrief aan L. Ron Hubbard, de stichter van Scientology.

De vader die er voortdurend op hamert dat de zoon zijn angsten moet overwinnen en dient te vertrouwen op zichzelf? Pure Scientology. De alien die leeft van menselijke angst? Die staat symbool voor Hubbards afkeer van psychiaters. Het slotbeeld van de uitbarstende vulkaan? Staat op de cover van Hubbards beroemdste boek, ‘Dianetics’.

Of de aantijgingen hout snijden? Geen flauw idee, maar dat Smith, ooit een box office-magneet, zijn gouden touch is kwijtgespeeld, is wis en zeker: ‘After Earth’ is na ‘Seven Pounds’ en ‘Men in Black 3’ zijn derde flop op rij. Maar of de film nu echt zo beroerd is als de Amerikaanse critici toeteren? Neen, maar het scheelt slechts een kroeshaartje.

Op zoek naar de afgebroken staartsectie van het gecrashte ruimtetuig dient de zoon een hoop doodsaaie obstakels te overwinnen, onder meer een horde aapbeesten, de bovengenoemde alien en een gemuteerde condor die de jongen opschept en hoog boven de jungle in zijn nest dropt (wacht even: overkwam Bobbie niet krék hetzelfde in ‘De zonnetempel’?).

Gelukkig ondersteunt zijn zwaargewonde vader hem vanuit het wrak met wijsheden als ‘Gevaar is reëel, maar angst is een keuze’ – zucht. Regisseur M. Night Shyamalan, nu al enkele jaren op zoek naar rehabilitatie, tekent voor enkele ijzersterke scènes (de meteorietenregen!), maar de extreem ingetogen acteerstijl die hij zijn acteurs traditiegetrouw oplegt (zie ook Bruce Willis in ‘Unbreakable’ en Mel Gibson in ‘Signs’) gaat The Fresh Prince echt niet goed af. En zeggen dat Will hiervoor de hoofdrol in ‘Django Unchained’ heeft laten liggen...

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234