De Britse zangeres Adele voor en na het volgen van het sirtfood-dieet.Beeld AFP

gezondheidsirtfood-dieet

Afvallen als Adele: de zin en onzin van het sirtfood-dieet

Sinds zangeres Adele er tientallen kilo’s mee kwijtraakte, staat het sirtfood-dieet volop in de belangstelling. Wat is sirtfood precies en wat zijn de effecten van dit voedingsregime?

Vraag 1: Wat is het sirtfood-dieet?
‘Sirt’ staat voor sirtuïne. Voeding waarin die stof zit, zou de vetverbranding stimuleren, spiergroei verbeteren en goed zijn voor je gezondheid. Voorbeelden van sirtfoods zijn cacao, groene thee, walnoten, koffie, kurkuma en rode uien. De Britse bedenkers Aidan Goggins en Glen Matten, beiden voedingsdeskundigen, noemen het dieet ‘het revolutionaire plan voor gezondheid en gewichtsverlies’. Het verloopt in twee fasen. De eerste week moet je het strengst zijn: dan beperk je je tot hooguit twee caloriearme maaltijden per dag en drink je voornamelijk sappen van sirtfoods.

Daarna volgt de onderhoudsfase: twee weken lang drie gezonde maaltijden per dag, één groen sapje en maximaal één sirtfood-tussendoortje. Na zeven uur ’s avonds eet je niets meer. Na die drie weken krijgt je lichaam volgens de bedenkers een vetverbrandingsboost en ben je meer dan 3 kilo kwijt. Hierna hoef je alleen maar veel sirtfoods toe te voegen aan je voeding en eventueel de eerste fasen te herhalen.

Vraag 2: Wat doen sirtuïnes?
‘Sirtuïnes zijn lichaamseigen enzymen, eiwitten dus’, zegt Ingeborg Brouwer, hoogleraar voeding voor gezond leven aan de Vrije Universiteit Amsterdam. 

De letters ‘sir’ staan voor silent information regulators. Deze stofjes hebben een belangrijke functie in ons lichaam. Ze spelen een rol bij de regulatie van ons dna en rna, het genetisch materiaal in onze cellen. Ze zijn van belang bij het tegengaan van veroudering van cellen. Als je vast, maakt je lichaam meer sirtuïnes aan. Dat gebeurt ook bij lichaamsbeweging. De theorie is dat eten van sirtfoods hetzelfde effect heeft als vasten en sporten. Het zou onder meer je metabolisme verhogen en de vetverbranding stimuleren.’

Deze eiwitten zitten inderdaad in de genoemde voedingsmiddelen. ‘Maar eiwitten uit voeding worden afgebroken als ze worden opgenomen. Het is onwaarschijnlijk dat ze in het lichaam hetzelfde doen als onze lichaamseigen enzymen. Of ze ervoor zorgen dat je gewicht verliest, betwijfel ik. Met het sirttfood-dieet mag je in de eerste drie dagen maximaal 1000 calorieën tot je nemen. Dan val je sowieso af.’

BosbessenBeeld Shutterstock

Vraag 3: Is het volgen van dit dieet zwaar?
Volgens de voorstanders is het a piece of cake. De groep voedingsmiddelen heeft namelijk ook effect op je hersenen. De stofjes zouden via het smaakcentrum in je hersenen honger reguleren. Daarom zou je zelfs in de strengste fase geen hongergevoel hebben. Omdat je met het dieet het effect van lichaamsbeweging nabootst, is jezelf afbeulen in de sportschool evenmin nodig. ‘De aanbevolen voedingsmiddelen passen prima in een gezond voedingspatroon. Ook eet je er niet snel veel te veel van’, zegt hoogleraar Brouwer. Toch zijn er dingen waarop je moet letten. Zo geldt het voordeel van chocolade alleen voor 85 procent pure chocola. ‘Wie dat weleens heeft gegeten, weet dat de smaak erg bitter is. De verleiding daar te veel van te eten, is klein.’

De zwaarte van het dieet hangt ook af van de vraag of het bij je past, zegt Brouwer, die onder meer onderzoek doet naar voeding en depressie. ‘Na zeven uur ’s avonds niet meer eten kan voor veel mensen een goed idee zijn omdat ze zo minder binnenkrijgen, maar het moet in je leven passen.’

Donkere chocoladeBeeld Shutterstock

Vraag 4: Zijn de effecten wetenschappelijk bewezen?
Hoewel het dieet volgens de auteurs ‘klinisch is bewezen’ is er geen grootschalig onderzoek naar gedaan, weet Brouwer. ‘Uit onderzoeken met fruitvliegjes en muizen blijkt wel dat de genoemde stofjes gunstige effecten hebben, maar om de beweringen van de auteurs te staven is meer onderzoek nodig.’

Met de keuze voor onbewerkt voedsel en verse producten vertoont het sirtfood-dieet volgens Brouwer raakvlakken met het mediterrane eetpatroon, dat bestaat uit veel verse groenten en olijfolie. ‘Daarvan is wél bewezen dat het bijdraagt aan een langere levensverwachting en een betere kwaliteit van leven.’

Brouwer vermoedt dat de beloofde gewichtsafname vooral samenhangt met de beperkte calorie-inname. ‘Het draait om gezond eten met weinig calorieën. Wat dat betreft is het dieet niet revolutionair.’

WalnotenBeeld Shutterstock

Vraag 5: En als je niet hoeft af te vallen?
Niet alleen supersterren zweren bij het voedingsplan. Ook sporters volgen het, vanwege de gunstige gezondheidseffecten. Volgens bedenkers Goggins en Matten speelt een gebrek aan sirtuïnes in het lichaam een rol bij veel ziektes, zoals diabetes en de ziekte van Alzheimer. Vanwege de positieve effecten op spieropbouw zou het ook goed zijn voor het hart.

BROUWER «Grote nadelen zie ik niet. Je eet gezonde, onbewerkte voedingsmiddelen en omdat er geen beperkingen gelden voor andere voeding, loop je niet snel tekorten op. Zorg wel dat je niet doorslaat met te weinig of eenzijdig eten. Gewoon gevarieerd, niet te veel én gezond eten werkt het best.»

Voorbeelden van sirtfoods
Donkere chocola (85% cacao)
- Boerenkool
- Rode ui
- Bosbessen
- Kurkuma
- Aardbeien
- Soja
- Matcha groene thee
- Olijfolie
- Kappertjes
- Peterselie
- Citrusvruchten
- Appels
- Rode lof
- Rucola
- Walnoten
- Boekweit
- Rode wijn
- Koffie (met mate)

© AD

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234