null Beeld

Air

Machines en Moogs, 'Bilitis' en 'Emmanuelle', tennissende meisjes en kersenbloesems, Kirsten Dunst in seventiesondergoed en een eenzame Scarlett Johansson in Tokio: houdt u dáár allemaal van, dan houdt u zeer waarschijnlijk ook van Air.

'Pocket Symphony' heet de nieuwe plaat van Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel, en ze noemen het zelf hun zen-record. De muziek houdt het midden tussen de pop sensibility van 'Moon Safari', hun debuut uit 1998, en hun zweverige soundtrack voor Sofia Coppola's 'The Virgin Suicides'. Eigenlijk is het de tweede Air-plaat in zeer korte tijd: het onlangs verschenen '5.55' van Charlotte Gainsbourg werd geschreven door het duo Godin-Dunckel. Van die samenwerking is wat blijven hangen: Neil Hannon en Jarvis Cocker, die teksten aanleverden voor de Charlotte-plaat, zingen op 'Pocket Symphony' elk een nummer.

Voorbeluister nu al 3 tracks uit 'Pocket Symfony': Once Upon a Time; Left Bank en Mer du Japon of bekijk nu al de clip voor 'Once Upon a Time'

HUMO Dandyeske Brit die zingt op zweverige muziek: 'One Hell of a Party', het nummer met Jarvis Cocker, deed ons denken aan de samenwerking tussen Ryuichi Sakamoto en David Sylvian.

NICOLAS GODIN « Gisteren zat ik nog te denken: we moeten eens iets doen met David Sylvian. Een maand of twee geleden heb ik zijn soloplaten leren kennen - die Bee-dinges, 'Secrets of the Beehive' - maar ik dacht meteen: wow, dit is de muziek die ik altijd al heb willen maken.»

HUMO Huh? Twee maanden geleden pas?

JEAN-BENOIT DUNCKEL « Wij zijn geen connaisseurs, geen muziekspecialisten. Eigenlijk kennen we niks van muziek.»

HUMO Snel terug naar 'Pocket Symphony' dan maar. Jullie diepen je liefde voor all things Japan verder uit?

DUNCKEL « Denk terug aan de laatste song op 'Talkie Walkie', onze vorige plaat: 'Alone in Kyoto', het nummer dat ook in de film 'Lost in Translation' van Sofia Coppola zat. Wel, die sfeer hebben we op deze plaat verder uitgewerkt. Een risico, want het is soms serieus instrumentaal, en ontoegankelijk bovendien. Maar dat heet vooruitgang.»

GODIN « Ik heb me verdiept in twee Japanse instrumenten: de koto, een liggende harp, en de shamisen, een klein gitaartje. Ik heb zes maanden les gevolgd bij een Japanse meester - niet in Tokio, in Parijs, da's wel zo makkelijk. Japan is voor ons meer dan sushi. Japan is een gevoel, een esthetiek.»

HUMO Wanneer wordt een estheet een maniërist?

DUNCKEL « Ik vind mezelf geen maniërist, als je dat bedoelt. Ik ben gesofistikeerd. Hoe ouder ik word, hoe gesofistikeerder ik me gedraag. Waarschijnlijk is het gewoon een manier om mijn gekte onder controle te houden, maar alles wat ik koop, alles wat ik draag, alle mensen met wie ik omga, alle apparaten die ik gebruik: ik heb er goed over nagedacht.»

GODIN « De dag dat ik afstudeerde als architect heb ik besloten van de muziek te gaan leven, maar ik blijf de wereld bekijken met een architectenbril. Als ik hier uit het raam kijk, vraag ik me af waarom het dak van dat gebouw daar precies op die manier op de muren staat. Balans is heel belangrijk voor me - en dat hoor je in onze muziek. Onze songstructuren zijn beïnvloed door architectuur en wiskunde.»

undefined

Het volledige interview vindt u in Humo 3470

undefined


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234