null Beeld

Alexis Taylor - Await Barbarians

Dankzij Alexis Taylor kan ik geen pub van ­Wetherspoon passeren – de keten waar Engelse­ alcoholisten het goedkoopst aan hun eerste pinten van de dag geraken – zonder aan Hot Chips ‘Out at the Pictures’ te denken: ‘It’s on every street / It’s fucking cheap’.

Taylors tweede soloplaat (de eerste,­ ‘Rubbed­ Out’, dateert van 2008, intussen richtte Taylor ook al About Group op met leden van onder andere Spiritualized) dealt in gelijkaardige miniatuurtjes, maar dan met een nadrukkelijkere voorliefde voor z’n persoonlijke helden Robert Wyatt en Terry Riley.

Kosmische verkenningen (‘Lazy Bones’, ‘Immune System’, ‘Closer to the Elderly’) worden afgewisseld met reguliere ballads (‘From the Halfway Line’, het country­getinte ‘Without a Crutch (2)’ en het zeer mooie ‘Where Would I Be?’). Dat levert geen wereldschokkende plaat op, wel ­eentje die aangenaam afwisselt tussen warm en koud.

Het verleidelijkst zijn de songs waarin de oer-Engelse Taylor z’n Amerikaanse fascinatie botviert, zoals de ode aan het countryduo Parton en Wagoner, ‘Dolly and ­Porter’. Of ‘Elvis Has Left the Building’, waarin hij werkelijk ijskoud, met zo’n metalen slagers­machine, de Amerikaanse droom in schijfjes snijdt: ‘The time won’t come for saving / Cause living is bought and sold’.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234