null Beeld

Alicia Keys - Girl On Fire

Alicia Keys, voormalig tienersterretje, heeft een nieuwe plaat klaar, en daar hoort ook een nieuw kapsel bij, te bezichtigen op de hoes. Lang overhangend aan de ene kant, kort in de nek en tot boven de oren opgeknipt aan de andere. Het staat haar, maar waar hebben we het over?

‘Girl on Fire’ is haar vijfde plaat sinds ze in 2001 debuteerde met ‘Songs in A Minor’, haar eerste sinds ze moeder werd. Twee jaar is hij intussen, de zoon van Alicia Keys en Kasseem Dean (beter bekend als hiphopproducer Swizz Beatz), die zoals het een nakomeling van ouders die niet Robert en Reinhilde heten betaamt, de spectaculaire naam Egypt Daoud Dean meekreeg. Maar waar hebben we het over?

Egypt brabbelt op vraag van mama een paar woordjes mee in de laatste rechte lijn van ‘When It’s All Over’, met zijn dubstep-drone en perfect passende pianotwinkel één van de interessantere tracks op ‘Girl on Fire’.

Sinds ze moeder werd, zette Keys de muziek overigens geenszins op een laag pitje: samenwerkingen met onder meer Drake, Kanye West, Jennifer Hudson en Emeli Sandé gingen aan deze plaat vooraf, en ook op ‘Girl on Fire’ wemelt het van de collaboraties.

We hebben het over zo’n twintig medesongschijvers en meer dan tien coproducers: Bruno Mars, Emeli Sandé, Frank Ocean, John Legend… Zelfs de mighty Dr. Dre is van de partij in ‘New Day’, iets wat richting vroege Neptunes zweemt. Gek eigenlijk dat ‘Girl on Fire’, ook al is het bij lange na geen meesterwerk, toch als één plaat klinkt.

Geen meesterwerk dus. Daarvoor staat er te veel tenenkrullende r&b op waarbij het aantal stembuigingen per seconde belangrijker lijkt dan de song. Met titels als ‘Brand New Me’ en het erg aan Marvin Gaye schatplichtige ‘Listen to Your Heart’ kunt u zich ook min of meer voorstellen waar tekstueel de klepel hangt, maar de klefste tekst én song gaan schuil achter ‘Not Even the King’, één van de overbodigste en meest ongeloofwaardige liedjes aller tijden over hoe geld niet gelukkig maakt.

Wel goed: ‘Tears Always Win’, een gloed- en soulvolle ballade waarin Keys laat uitschijnen dat we nog lang niet alle uithoeken van haar stem gehoord hebben – want laat daar geen misverstand over bestaan: het meiske kan zíngen – en titeltrack ‘Girl on Fire’, een single voor alle leeftijden. Een laatste opsteker krijgt ze voor ‘Fire We Make’ vanwege een subtiele doch essentiële bijdrage van Maxwell, de zwoelste aller brothers.

Samenvattend: veel meer dan behoorlijk gedaan allemaal, maar meer dan de helft van wat er op ‘Girl on Fire’ staat, raakt mij van geen kanten. Note to self: straks ‘Voodoo’ van D’Angelo nog eens opzetten.

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234